استاد حوزه علمیه تقوا، علم و انقلابی بودن را سه عنصر لازم برای روحانیت دانست و به تشریح ویژگی‌های روحانی مطلوب براساس منشور روحانیت امام(س) پرداخت.

آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: آنچه من از منشور روحانیت امام استفاده کرده‌ام این است که سه عنصر اساسی در وجود هر روحانی باشد، او روحانی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) است.

وی افزود: اولین عنصر لازم برای روحانی مطلوب داشتن علم و دانش در شاخه‌های مختلف علوم دینی برای رسیدن به جامعیت نسبی است و روحانی باید در فقه، تفسیر، کلام، فلسفه و ... تا حدی توان داشته باشد که به جامعیت نسبی برسد و بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

غرویان عنوان کرد: البته این مسئله ذومراتب است و در حالی که رشته‌ها تخصصی شده‌اند، رسیدن به جامعیت نسبی لازم است تا اگر در جایی بحثی مطرح شد، بتواند ورود کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

استاد حوزه علمیه تقوا و اخلاق را دومین شرط برای روحانیت مطلوب از دید امام خمینی(س) دانست و گفت: روحانی باید نمونه عملی اخلاق در نزد مردم باشد و تقوا و کف نفس او زبان‌زد در محله و منطقه محل سکونت او باشد.

غرویان انقلابی بودن را سومین عنصر برشمرد و تصریح کرد: روحانی باید انقلابی باشد؛ یعنی همواره در مقابل ظلم و ستم بایستد و دغدغه مردم و جامعه را داشته باشد و از سویی مشکلات مردم را ببیند و بشناسد و در حد توان برای رفع آن‌ها تلاش کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه امام خمینی(س) خودشان مصداق هر سه ویژگی بودند و مردم را هم دعوت می‌کردند، بیان کرد: در کنار این ویژگی‌ها که از دید امام لازم است، ایشان نقدی هم به بخشی از روحانیت در منشور خود وارد کرده‌اند.

وی افزود: عده‌ای هستند که با حضرت امام از جهت دانش فلسفه، عرفان و مسایل عقلی مخالف بودند و داستان‌های آن نیز بیان شده است.

غرویان عنوان کرد: الان هم عده‌ای مقدس‌مآب هستند که با فلسفه و خواندن اسفار و شفا و ... مخالف هستند و در پاسخ جوابی مقد‌س‌مآبانه دارند و می‌گویند ما چون پیرو قرآن و اهل بیت(ع) هستیم، باید با این علوم مخالفت کنیم.

وی با بیان اینکه این افراد مکتب قرآن و اهل بیت(ع) را طوری تفسیر می‌کنند که با علم مخالف است، اظهار کرد: امام(س) برخلاف آنان تصویری از قرآن و اهل بیت(ع) ارایه کرد که با علم و فلسفه همخوانی داشت.

غرویان در ادامه بیان مصادیق مقدس‌مآبی تصریح کرد: برخی افراد با امام از این جهت مخالف بودند که به سیاست ورود کرده بود و این افراد با این استدلال که ما منتظر امام زمان هستیم و در دوره غیبت نباید حکومتی تشکیل شود، با امام همراهی نکردند.

وی ادامه داد: این افراد با این عناوین خود را انقلابی و طرفدار ولایت قلمداد می‌کردند و با انقلابی‌گری امام مخالفت داشتند.

غرویان در پاسخ به این سؤال که نقد روحانیت چه وجهی دارد و چه کسی باید آن را انجام دهد، تاکید کرد: هر فردی غیر از معصومین(ع) باید نقد شوند و هیچ کس هم در روحانیت مدعی عصمت نیست، اما کسی باید این نقد را انجام دهد که از سطح بالاتری برخوردار باشد.

منبع: ایکنا 

. انتهای پیام /*