فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «3»
امام می فرمایند: "فهم از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است و حمق از لوازم فطرت محجوبه واز جنود جهل است." (شرح حدیث جنود عقل و جهل ص274) از این معنا ما متوجه می شویم که اگر فطرت انسان گرفتار طبیعت و گناه و رذائل نشود، فهیم است. و این به معنای آن است که همه ی انسانها این فهم ذاتی را دارا هستند و فهم ذاتی موجب می شود که شخص سخن حق را بفهمد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «4»
او از رنگ و صبغه الهی اعتدال در این کتاب سخن می گوید و عفت را به مثابه در منطق اخلاق خانوادگی و اخلاق مدنی توضیح می دهد و جالب آن که با اندکی تسامح نه تنها افراط، که تفریط را به مثابه هتک توضیح می دهد و همچنان که اعتدال را به مثابه فضیلت و در شمار جنود الهی عقل جای می دهد؛ افراط و تفریط و هتک را به مثابه رذیلت در جنود شیطان توضیح می دهد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۹
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۹
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۷
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۷
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی«5»
هر فعل انسان صورت غیبیه ای دارد که در عالم ملکوت محفوظ است. اما چنان که در گذشته گفته شد؛ عالم ملکوت، عالمی دیگری در جای دیگری نیست. هر فرد در زمان واحد وجهه ای ملکی و وجهه ای ملکوتی دارد. اما بدان علت که تنها دارای چشم ظاهر است، قادر به رؤیت چهره ملکوتی خود نیست. در صورتی که چشم حقیقت بین او بینا شود، چهره ملکوتی خود را مشاهده می نماید. متصف شدن به این چشم به اراده و تلاش و ریاضت خود انسان بستگی دارد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴