امام خمینی(س) فهم را از لوازم فطرت مخموره می دانند

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «3»

امام خمینی(س) فهم را از لوازم فطرت مخموره می دانند

امام می فرمایند: "فهم از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است و حمق از لوازم فطرت محجوبه واز جنود جهل است." (شرح حدیث جنود عقل و جهل ص274) از این معنا ما متوجه می شویم که اگر فطرت انسان گرفتار طبیعت و گناه و رذائل نشود، فهیم است. و این به معنای آن است که همه ی انسانها این فهم ذاتی را دارا هستند و فهم ذاتی موجب می شود که شخص سخن حق را بفهمد.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
عقلانیت، و رنگ خدایی اعتدال در منطق عرفانی ـ اخلاقی امام خمینی/عفت به مثابه اعتدال، و هتک به مثابه هم افراط و هم تفریط

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «4»

عقلانیت، و رنگ خدایی اعتدال در منطق عرفانی ـ اخلاقی امام خمینی/عفت به مثابه اعتدال، و هتک به مثابه ...

او از رنگ و صبغه الهی اعتدال در این کتاب سخن می گوید و عفت را به مثابه در منطق اخلاق خانوادگی و اخلاق مدنی توضیح می دهد و جالب آن که با اندکی تسامح نه تنها افراط، که تفریط را به مثابه هتک توضیح می دهد و همچنان که اعتدال را به مثابه فضیلت و در شمار جنود الهی عقل جای می دهد؛ افراط و تفریط و هتک را به مثابه رذیلت در جنود شیطان توضیح می دهد.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
فصل (8) فی أنّ المعدوم لایعاد

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

فصل (8) فی أنّ المعدوم لایعاد

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۹
المبحث الثانی فی الاتّفاق

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

المبحث الثانی فی الاتّفاق

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱
فصل (1) فی معانی القوّة

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

فصل (1) فی معانی القوّة

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
چگونگی صورت ملکوتی عمل و چیستی مرتبه آغازین بهشت و جهنم در توصیفات عرفانی امام خمینی

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی«5»

چگونگی صورت ملکوتی عمل و چیستی مرتبه آغازین بهشت و جهنم در توصیفات عرفانی امام خمینی

هر فعل انسان صورت غیبیه ای دارد که در عالم ملکوت محفوظ است. اما چنان که در گذشته گفته شد؛ عالم ملکوت، عالمی دیگری در جای دیگری نیست. هر فرد در زمان واحد وجهه ای ملکی و وجهه ای ملکوتی دارد. اما بدان علت که تنها دارای چشم ظاهر است، قادر به رؤیت چهره ملکوتی خود نیست. در صورتی که چشم حقیقت بین او بینا شود، چهره ملکوتی خود را مشاهده می نماید. متصف شدن به این چشم به اراده و تلاش و ریاضت خود انسان بستگی دارد.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
فصل (6) فی طور آخر من التقسیم

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

فصل (6) فی طور آخر من التقسیم

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
فصل (7) فی طور آخر من التقسیم

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

فصل (7) فی طور آخر من التقسیم

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
فصل (10) فی الحرکة و السکون

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

فصل (10) فی الحرکة و السکون

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
فصل (12) فی إثبات المحرّک الأوّل

فی العلم الإلهی بالمعنیٰ الأعمّ

فصل (12) فی إثبات المحرّک الأوّل

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
صفحه 2190 از 4026 < قبلی | 2181 | 2182 | 2183 | 2184 | 2185 | 2186 | 2187 | 2188 | 2189 | 2190 | بعدی >