• اخلاق و عرفان
امام خمینی، قطعنامه 598 و تعیین استراتژی دفاع

در پی اعلام قبول قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، امام خمینی (س) بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی که به بهانه سالروز کشتار زائران ایرانی در مکه منتشر شده بود، به تشریح سیاست جدید جمهوری اسلامی در قبال جنگ تحمیلی و دلایل پذیرش قطعنامه پرداخت.

گشایش نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری با پیام امام خمینی (س)

گشایش نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری با پیام امام خمینی (س)

«و اکنون شما، ای فقهای شورای خبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسئولیتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسئولیت‏هاست؛ و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنجدیده و شهید داده و داغدیده گرو آن است. تاریخ و نسل‏ های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد، و اولیاء بزرگ خدا ناظر آرا، و اعمال شما می ‏باشند.»

چرا امام حکم جهاد علیه آمریکا ندادند؟
مروری بر خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

چرا امام حکم جهاد علیه آمریکا ندادند؟

آیت الله منتظری یکروز بعد از جنایت آمریکاییها در حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس طی نامه ای از محضر امام درخواست اعلام جهاد علیه منافع آمریکا را نمود که ایشان در پاسخ نوشتند: پشتیبان آقای هاشمی باشید.

شادی بی نظیر یاسر عرفات از پیروزی انقلاب اسلامی

شادی بی نظیر یاسر عرفات از پیروزی انقلاب اسلامی

یاسر عرفات در دیدارش در روز 28 بهمن 57 با امام به ایشان گفت: خدا شاهد است که من در عمرم هیچ شادی‏ ای به خودم ندیدم مثل شادی ‏ای که به خودم دیدم وقتی که شما پیروز شدید.

پایان اعتصابها و آغاز فعالیتها

پیام امام در نخستین روزهای پیروزی انقلاب

پایان اعتصابها و آغاز فعالیتها

اکنون که به فضل الهی و به یُمن مقاومتها و پایداری های سرسختانه شما مردم غیور، پایگاه های رژیم سلطنت استبدادی و حکومت ضد اسلامی خاندان پهلوی و پایه‏ های استعمار نو و کهنه، یکی پس از دیگری، درهم ریخته شده‏ اند... لازم می‏ داند که از عموم مردم ایران- از کارگران، کارمندان، بازاریان، پیشه‏ وران، دانشگاهیان و فرهنگیان- دعوت نماید که از روز شنبه 28 بهمن 57 - 19 ربیع الاول 99 - اعتصابات خود را پایان داده و فعالیتها و کارهای خود را آغاز نمایند.

حال و هوای روزهای پس از پیروزی انقلاب

حال و هوای روزهای پس از پیروزی انقلاب

همزمان با فروپاشی ارکان نظام شاه، رهبری انقلاب این ضرورت را که باید خشم مردم داغدار را در جهت صحیح هدایت کرد به درستی تشخیص دادند و دستور تشکیل دادگاه های انقلاب اسلامی را صادر فرمودند.

ایالات متحده امریکا؛ مظهر استکبار جهانی

فرازی از کتاب رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشۀ امام خمینی(ره)

ایالات متحده امریکا؛ مظهر استکبار جهانی

امام خمینی(ره) با بینش و آگاهی خاص خود، عمق خطری را که از سوی ایالات متحده امریکا و صهیونیسم جهانی به وجود آمده، درک کرده و بر این اساس، از دیدگاهِ روشِ شناخت مشکل و مقابله با آن، موضوع را به عنوان «مسأله برخورد با دیگر اندیشه ها» مطرح نمودند.

انقلاب امام(س) در گام سوم

آیت الله سید حسن خمینی

انقلاب امام(س) در گام سوم

در دیدگاه انقلاب تاریخی امام، فردای بهتر در گرو بازگشت به اصالتهای انسانی، اخلاقیات فراموش شده امروز جامعۀ جهانی، خلوص و تقوای اجتماعی می باشد و در این دیدگاه که دنیا را مزرعه ای برای آخرت می داند، حیات این جهانی مقدمه ای است برای حیات جاودان.

مفهوم و مصداق تروریسم در اسناد و معاهدات بین المللی و دیدگاه امام خمینی رحمه الله

فرازی از کتاب دفاع مشروع، بررسی فقهی مسئلۀ ترور از دیدگاه امام خمینی(س)

مفهوم و مصداق تروریسم در اسناد و معاهدات بین المللی و دیدگاه امام خمینی رحمه الله

ظهور تروریسم در عرصۀ بین الملل و در مطالعات حقوقی و بین المللی محصول تحولات و توسعۀ روابط بین المللی و رابطۀ انسان با انسان به سوی ساختار قدرت گرایی است. ترور و تروریسم، ابزاری برای ساختارسازی قدرت، و رسیدن به اهداف اقتدارگرایی است. تروریسم پدیده ای است با گونه های گوناگون و پیچیده که در هر زمانی به تناسب شرایط زمانی و مکانی، امنیت و آرامش انسان ها را با خطر مواجه کرده است.

منافقین و ترورهای اوایل انقلاب

برگرفته از مجموعه مقالات دفاع مشروع، بررسی فقهی مسألۀ ترور از دیدگاه امام خمینی(س)

منافقین و ترورهای اوایل انقلاب

پس از فاجعۀ هفتم تیر و حضور گستردۀ مردم در حمایت از امام و نظام جمهوری اسلامی، سازمان در تداوم اقدامات تروریستی خود، ابتدا تلاش کرد امکان بمب گذاری در «بیت امام» را بیابد و بعد از ناکامی در این قصد شوم، رییس جمهور و نخست وزیر را هدف قرار داد.

نقد قرائت پیوندهای ذهنی و عینی حکومت دینی و فاشیسم

برگرفته از مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی

نقد قرائت پیوندهای ذهنی و عینی حکومت دینی و فاشیسم

امام براساس ایدۀ «وحدت اسلامی» هیچگاه درصدد تبدیل جامعه به اجتماع توده دار بی انگیزه و مطیع نبوده است. ایشان از مردم می خواستند که ضمن اقدام به تشخصات خونی، ملی و مذهبی، اجتماع واحد باشند و چنین آرزویی هم با تمسک به اسلام امکان پذیر است. ایدۀ «وحدت اسلامی» نشان می دهد که امام هیچ گاه از نژادپرستی و شخص پرستی حمایت نکرده است؛ هیچ گاه به آزار و سخت گرفتن بر اقلیت های دینی و مذهبی روی نیآورده اند. این ویژگی ها نشان می دهد که حکومت اسلامی امام، تا چه اندازه در نقطۀ مقابل فاشیسم بوده است.

مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از کتاب مردم سالاری دینی (1)

مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی(س)

حکومت اسلامی بر مبنای عدل تشکیل می شود؛ حکومتها از جمله حکومت اسلامی باید تابع مردم باشند؛ حکومتها باید برای مردم باشند، نه مردم برای حکومتها؛ حکومت اسلامی، حکومتی است خدمتگزار، و وظیفه حکومت خدمت به مردم است؛ پیوند و رشته اتصال این اصول بر مبنای خدا محوری است؛ زیرا در حکومت الهی است که عدل معنی می شود. رضایت مردم اصلی است مورد قبول، و خدمت به مردم اصل و محور است؛ و اساس حکومت حقانیت می یابد، به این معنی که ارادۀ مردم، سرچشمۀ قدرت حکومت؛ و ارادۀ خداوند، سرچشمه مشروعیت و حقانیت حکومت می باشد.

منافع ملی از منظر امام خمینی (س)

برگرفته از امام خمینی و حکومت اسلامی

منافع ملی از منظر امام خمینی (س)

هویت و موجودیت یک جامعه و حفظ آن بارزترین و مهم ترین منفعت ملی است که جامعه آن را برای خود در نظر می گیرد. هر کس در فطرت و وجدان خود به خوبی درمی یابد که باید زنده باشد و امکانات حیات و زندگانی برای او فراهم شود تا بتواند به آرمان های خود فکر کرده و به سوی آن گام بردارد. اگر موجودیت یک جامعه به خطر افتد، آن جامعه هرگز نمی تواند به آرمان های خود برسد. بنابراین حرکت به سوی آرمان ها را باید در بقایِ جامعه و حفظ هویت آن ملاحظه کرد و بر همین اساس است که می گوییم منافع ملی ما ایجاب می کند که جامعه در جهت حفظ هویت و موجودیت خود تلاش کرده و از راه های ممکن برای تأمین این منفعت ملی کمک بگیرد و آن را به خطر نیندازد.

صفحه 2 از 7 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >