• اخلاق و عرفان
نامه تاریخی جریان ساز

به مناسبت دهم آبان ماه سالروز انتشار منشور برادری

نامه تاریخی جریان ساز

سالروز تصویب قرارداد ننگین کاپیتولاسیون

سالروز تصویب قرارداد ننگین کاپیتولاسیون

اما نقطه اوج این امتیازدهی ها، به دوران نخست وزیری حسنعلی منصور و اسدالله علم باز می گردد. در همین دوران بود که لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی مطرح شد. این لایحه پس از برگزاری رفراندوم انقلاب سفید و تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که هر دو با انتقادات فراوانی از سوی محافل مذهبی و در راس آن ها امام خمینی قرار گرفت، در مجلس طرح شد. برداشتن موانع حقوقی و قانونی حضور نیروهای امریکایی در ایران و تضمین امنیت آنان برای شاه اهمیت داشت، به ویژه آنکه وی برای اجرای سریع اصلاحات اقتصادی و سیاسی، زیر فشار امریکا قرار گرفته بود. در این شرایط احیای نظام کاپیتولاسیون با هدف اعطای مصونیت سیاسی و کنسولی به اتباع امریکایی در ایران در دستور کار دولت قرار گرفت . این چنین بود که لایحه کاپیتولاسیون در ۱۳ مهر ۱۳۴۲ در کابینه علم و در مرداد ۱۳۴۳ در مجلس سنا به تصویب رسید. در ۲۱ مهر ۱۳۴۳ حسنعلی منصور نخست وزیر وقت این لایحه را به صورت ناگهانی به مجلس شورای ملی برد.

تلگراف امام خمینی(س) به شاه در اعتراض به لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی

تلگراف امام خمینی(س) به شاه در اعتراض به لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی

به دنبال اعلام تصویب نامه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در جراید عصر تهران در روز 16 مهر 1341، امام خمینی بی ‏درنگ علمای طراز اول قم را به نشست و گفتگو پیرامون این تصویبنامه دعوت کرد. و تنها یک شب پس از اعلام آن در جراید عصر تهران در روز 17 مهرماه 1341 تلگرافی را به محمدرضا پهلوی مخابره کردند.

دیدار امام خمینی(س) با خانواده امام موسی صدر
سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر؛

دیدار امام خمینی(س) با خانواده امام موسی صدر

قضیه لبنان و ایران و اینها شما می دانید که اینها قضایای مختلفی نیستند. مسلمانها هر جا هستند، باید با هم باشند. آن چیزی که رنج است برای یک طایفه ای، برای طایفه دیگر هم همان مسأله و رنج باشد، مسائلشان جدا نباید باشد. اینکه ما ایرانی هستیم و آنها لبنانی هستند یا جای دیگری هستند، در اسلام مطرح نیست.

مروری بر اندیشه حکومت اسلامی در آثار امام خمینی(س)

مروری بر اندیشه حکومت اسلامی در آثار امام خمینی(س)

امام خمینی نظر خود درباره ولایت فقیه را نخستین بار در کتاب کشف اسرار بیان داشته است؛ وی در این کتاب ابتدا با دلیل عقلی، ضرورت وجود قانون وحکومت در جامعه بشری را به اثبات رسانده، و سپس با دلیل عقلی مستقل و غیر مستقل و سیرۀ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و علی علیه السلام ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در همه زمانها و مکانها را نتیجه گرفته است.

تعامل اخلاق و سیاست

به مناسبت تالیف کتاب شرح جنود عقل و جهل

تعامل اخلاق و سیاست

شرح جنود عقل و جهل یکی از تالیفات اخلاقی امام خمینی (س) است که ایشان به آثار اجتماعی برخی صفات اخلاقی همانند عدل، تعدیل قوه غضبیه، ثبات و پایداری نفس، سعه صدر و عزت نفس، رفق و مدارا با مردم و غیره اشاره کرده است.

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

علیرضا صدرا تشریح کرد:

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است می توان تاثیر قرآن را در لایه های مختلف مدیریتی امام دید به گونه ای که ایشان از تعابیر قرآنی در مدیریت کلان سیاسی بسیار بهره گرفتند.

امام، حوزه و سیاست از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی

امام، حوزه و سیاست از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی

امام درس اخلاق را در مدرسه فیضیه با حضور تعداد زیادی از طلاب و مردم عادی کوچه و بازار برگزار می کردند و مطالب درس اخلاق را در سطح مردم عادی بیان می کردند. طبق گفته بعضی از حضار درس اخلاق امام بسیار سازنده بود و گاهی صدای گریه و استغاثه در مسجد طنین انداز می شد به خصوص مواقعی که امام توضیحاتی درباره مسائل آخرت و معاد ارائه می دادند موجب تأثیر و تأثر فراوان حاضرین در مجلس می شده است.

آیت الله یزدی: برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم استقرار پیدا کرد

آیت الله یزدی: برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم استقرار پیدا کرد

آیت الله یزدی در گفتگویی به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان بیان داشت: بحمدالله برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران و این نقطه از زمین، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم اعم از مراجع، علماء، روحانیون، مردم، دانشگاهیان، بازاریان و کارکنان دولت و همه زنان و مردم؛ استقرار پیدا کرد.

انتقاد امام از برخوردهای ناسالم و تاکید بر تفکیک قوا/ عمل افراد و ارگان ها به وظیفه قانونی و مداخله ننمودن در امور یکدیگر

انتقاد امام از برخوردهای ناسالم و تاکید بر تفکیک قوا/ عمل افراد و ارگان ها به وظیفه قانونی و مداخله ننمودن در امور یکدیگر

باید همه این قوا دستشان را به هم بدهند، این یک واجب شرعی است برای همه؛ یک واجب شرعی است برای وکلای مجلس که با دولت، و با رئیس جمهور همراهی کنند، یک تکلیف شرعی است برای رئیس جمهور و دولت، که باید با مجلس همزبان باشند و هماهنگ باشند. اگر هماهنگ باشید ما بُردیم، و اگر بنا باشد هر کس از یک طرف بکشد، او بخواهد خودش را نمایش بدهد، هر کس یک طرف دیگر بکشد... فاسد می شود این کار.

آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

پاسخ امام به پرسش چند تن از نمایندگان مجلس:

آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

باید مردم را برای انتخابات‏ آزاد گذاریم و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏ باشند و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‏ تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید و برای غیر حوزه خودْ افرادی را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید

موضع تند امام درباره مجاهدین خلق

آیت الله سیدرضا برقعی؛

موضع تند امام درباره مجاهدین خلق

امام در حالی که به کتابی روی میز اشاره می کردند، فرمودند: گزارش بد کدام است. مگر این کتاب را شما برای من نیاورده اید؟ این کتاب به غیر از آن کلمه «بنام خدا» بقیه اش همه مبانی «مائو» است. شما نمی فهمید، این افکار التقاطی است که این ها کار ما را عقب انداختند، نهضت را عقب انداختند.

آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است

سالروز صدور پیام امام خمینی(س) موسوم به منشور روحانیت؛

آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است

این پیام در قالب عباراتی روان با ادبیاتی چنان فاخر و شعف انگیز بیان شده است که خواننده را به نهایت شور و اشتیاق می کشاند و با خود به دنیای علم و حکمت و عرفان و معرفت رهنمون می سازد.

انحراف های بزرگ از آرمان های بنیانگذار

انحراف های بزرگ از آرمان های بنیانگذار

طلسمی انحصاری که شکسته نشد؛ اولویتی که نادیده گرفته شد و محوریتی که در توسعه فراموش شد؛ طلسم انحصار تجارت، اولویت توسعه کشاورزی، محوریت توسعه علمی درخودکفایی و توسعه

چگونگی مواجهه امام خمینی(س) با جریان های افراطی

چگونگی مواجهه امام خمینی(س) با جریان های افراطی

اصول مشترک در همه این برخوردها، عدم تخطی از چارچوب قوانین، عدم اصالت افراد، صداقت و صراحت با ملت در انتقاد از ایشان و نادیده گرفتن مصلحت بینی های مصلحت اندیشان بوده است. در واقع مهمترین معیار برخورد ایشان با همه آن ها، مبانی و اصول اسلامی بوده که موجب طرد یا جذب ایشان شده است

انقلاب اسلامی روند برنامه های کشورهای استکباری را برعکس کرد

انقلاب اسلامی روند برنامه های کشورهای استکباری را برعکس کرد

امام خمینی(س) با رهنمودهای خود چهره شیطان بزرگ دنیا را نمایان ساختند و در هر نقطه ای از جهان شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و اسلام زنده باد، آزادی قدس و اسرائیل باید نابود گردد؛ طنین افکن شد.

صفحه 7 از 8 < قبلی | 6 | 7 | 8