• اخلاق و عرفان
نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

برتری سکوت بر سخن از دیدگاه امام خمینی (س)

سکوت (اخلاق)

برتری سکوت بر سخن از دیدگاه امام خمینی (س)

سکوت و خاموشی (صمت) در فرهنگ اسلامی اهمیت بسیاری دارد، و نکته های دقیق و ظریفی در روایات اسلامی درباره آن بیان شده، و آثار و ثمرات آن با تعبیرات جالبی ذکر شده است. سکوت به دو قسم عمده سکوت ممدوح و سکوت مذموم تقسیم می شود.

ارکان شکر از دیدگاه امام خمینی (س)

شکر عرفانی

ارکان شکر از دیدگاه امام خمینی (س)

شُکر، اصطلاحی دینی و اخلاقی، به معنای قدردانی کردن از خدا می باشد.

تعریف شهوت رانی از دیدگاه امام خمینی (س)

شهوت رانی

تعریف شهوت رانی از دیدگاه امام خمینی (س)

شهوت یکی از قوای لازم درونی انسان است که با حفظ اعتدالش سعادت در پی خواهد داشت. و در فقه و اخلاق از آن بحث شده است و مصادیق متعددی دارد. در قرآن هم در مذمت شهوت رانی آیاتی وجود دارد که دال بر بدی عاقبت کسانی که این امر را پیروی می کنند.

مراتب صبر: صبر صدّیقان از دیدگاه امام خمینی (س)

صبر (اخلاق)

مراتب صبر: صبر صدّیقان از دیدگاه امام خمینی (س)

صبر، عبارت است از ثَبات نفس و اطمینان آن و مضطرب نگشتن و مقاومت کردن در بلایا و مصایب، به گونه ای که سینه انسان تنگ نشود و خاطرش پریشان نگردد. در فرهنگ اخلاقی، صبر عبارت است از وادار نمودن نفس به انجام آنچه که عقل و شرع اقتضا می کنند و باز داشتن از آنچه عقل و شرع نهی می کنند.

اقسام عجب و علاج آن از دیدگاه امام خمینی (س)

عجب

اقسام عجب و علاج آن از دیدگاه امام خمینی (س)

عجب عبارت است از بزرگ دانستن نعمت و تکیه بر آن و فراموش کردن نسبت نعمت با نعمت دهنده.

عدالت در اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

عدالت

عدالت در اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

عدالت، یعنی نهادن هر چیزی به جای خود و لفظی است که با معنایی وسیع در کلیه شئون آدمی حضور مؤثر دارد. قانون عدالت یک قانون کلی و عمومی است و هر نوع داوری و حکومت را چه در امور بزرگ و چه کوچک شامل می شود.

تعریف اصطلاحی عفو از دیدگاه امام خمینی (س)

عفو (اخلاق)

تعریف اصطلاحی عفو از دیدگاه امام خمینی (س)

عفو یکی از خصائص ارزشمند اخلاقی است. و به معنای گذشتن از گناه و ترک کیفر آن است و اصل و ریشه آن به معنی محو و نابودی است. روایات بسیاری مبنی بر عفو و تشویق کردن ائمه (علیهم السلام) به این صفت کریمانه وجود دارد که نشان دهنده اهمیت و ارزش بسیار بالای آن است.

تعریف اصطلاحی غرور از دیدگاه امام خمینی (س)

غرور

تعریف اصطلاحی غرور از دیدگاه امام خمینی (س)

غرور، یکی از صفات رذیله است، که باعث می شود انسان دلخوش به چیزی که موافق هوای نفس و تمایل طبع انسانی است، شود.

مفهوم شناسی غضب از دیدگاه امام خمینی (س)

غضب

مفهوم شناسی غضب از دیدگاه امام خمینی (س)

خشم و غضب نیرویی است که برای دفاع از خود و پاسداری از حق در نهاد انسان گذارده شده است، اما اگر از محور اصلی خویش خارج گردد تبدیل به یکی از رذائل بزرگ می شود و رذائل مهم دیگری را نیز با خود به همراه می آورد.

توصیف اجمالی از غفلت دیدگاه امام خمینی (س)

غفلت

توصیف اجمالی از غفلت دیدگاه امام خمینی (س)

«غفلت» ضدّ توجه و تفکر است. رذیله ای است بسیار پست که انسان را به سقوط می کشاند؛ و به قول قرآن شریف، انسان را تا سرحدّ حیوان، بلکه پست تر تنزّل می دهد.

شرایط حرمت غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

غیبت (اخلاق)

شرایط حرمت غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

غیبت در اخلاق اسلامی، از اعظم مهلکات، و اشدّ معاصی است. یعنی چیزی نسبت به شخصی که شیعه باشد ذکر کنی که اگر به گوش او برسد او را ناخوش آید و به آن راضی نباشد، خواه آن نقص، در بدن او باشد، یا در نسب او، یا در صفات و افعال و اقوال او، و یا در چیزی باشد که متعلق به او باشد. هم چنین غیبت کردن منحصر به زبان نیست، بلکه هر نوعی که نقصی از غیر را بفهماند غیبت است، خواه به قول باشد، یا فعل، یا اشاره، یا ایماء، یا رمز، یا نوشتن.

آثار دیگر یقین در کلام امام خمینی (س)

یقین

آثار دیگر یقین در کلام امام خمینی (س)

یقین، عبارت است از اعتقاد ثابت و قطعی انسان به امری که مطابق با واقع بوده و با هیچ شبهه ای، هر قدر هم قوی، قابل زوال نباشد. یقین در دین به منزله سرمایه است و ایمان متوقف بر آن می باشد. سایر علوم شاخ و برگ آن است و رستگاری در آخرت بدون یقین حاصل نمی شود.

صفحه 36 از 58 < قبلی | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | بعدی >