• اخلاق و عرفان
تأملی در روش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی(س)

از نظر امام خمینی باید در ارتباط با دیگران همواره نگاهی مثبت داشت و بر اساس آن به تربیت آنان اقدام نمود و نقاط ضعف را اصلاح کرد و در مورد جوانان می فرمایند: من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان به این سرمایه ها و ذخیره های عظیم الهی و به این گل های معطّر و نو شکفتۀ جهان اسلام سفارش می کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزۀ علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید.

سیره عملی امام خمینی(س) در ماه رمضان

سیره عملی امام خمینی(س) در ماه رمضان

ورود به ضیافت الهی، روزه ماه رمضان با رعایت جوانب و الزامات آن، بهره گیری از مائده آسمانی قرآن، بستن راه های شهوات و ترک خواهش های نفسانی و مهیا شدن برای فرصت لیلةالقدر که شب نزول قرآن است و قدر و منزلت آن از هزار ماه بیشتر است، و سنت های الهی در آن احیا و سرنوشت انسان ها در آن تعیین می شود و طبیعی است که او این همه فرصت را قدر می داند و غنیمت می شمارد.

گفت و گو با نویسنده کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی"
علی عرب سرخی اردستانی

گفت و گو با نویسنده کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی"

ما دموکراسی مکتبی داریم، مردم سالای دینی هم داریم، جمهوری اسلامی هم که اصل موضوعمان است، هر سه معنایی بیش از این ندارند، ارادۀ عمومی بر پایۀ قوانین دینی.

دیدگاه امام خمینی درباره «فعالیت سیاسی زنان»
الهام باقر

دیدگاه امام خمینی درباره «فعالیت سیاسی زنان»

افتخار امام به شرکت زنان در کنار مردان، نشانه آن است که زن نقش فعالی در حرکت اجتماعی و برابر با نقش مرد ایفا می کند و حتی ممکن است در سازندگی جامعه از مرد پیشی بگیرد. این نظر حضرت امام در مقابل نظریه ای قرار دارد که نقش زن را فرعی و حاشیه ای می داند و نقش اصلی و فعال در سازندگی جامعه را از آنِ مرد می داند.

تأملی در روش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی(س)

دکتر علی اکبر ایزدی فرد

تأملی در روش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی(س)

از نظر امام خمینی باید در ارتباط با دیگران همواره نگاهی مثبت داشت و بر اساس آن به تربیت آنان اقدام نمود و نقاط ضعف را اصلاح کرد و در مورد جوانان می فرمایند: من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان به این سرمایه ها و ذخیره های عظیم الهی و به این گل های معطّر و نو شکفتۀ جهان اسلام سفارش می کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزۀ علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید.

سیره عملی امام خمینی(س) در ماه رمضان

سیره عملی امام خمینی(س) در ماه رمضان

ورود به ضیافت الهی، روزه ماه رمضان با رعایت جوانب و الزامات آن، بهره گیری از مائده آسمانی قرآن، بستن راه های شهوات و ترک خواهش های نفسانی و مهیا شدن برای فرصت لیلةالقدر که شب نزول قرآن است و قدر و منزلت آن از هزار ماه بیشتر است، و سنت های الهی در آن احیا و سرنوشت انسان ها در آن تعیین می شود و طبیعی است که او این همه فرصت را قدر می داند و غنیمت می شمارد.

گفت و گو با نویسنده کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی"

علی عرب سرخی اردستانی

گفت و گو با نویسنده کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی"

ما دموکراسی مکتبی داریم، مردم سالای دینی هم داریم، جمهوری اسلامی هم که اصل موضوعمان است، هر سه معنایی بیش از این ندارند، ارادۀ عمومی بر پایۀ قوانین دینی.

دیدگاه امام خمینی درباره «فعالیت سیاسی زنان»

الهام باقر

دیدگاه امام خمینی درباره «فعالیت سیاسی زنان»

افتخار امام به شرکت زنان در کنار مردان، نشانه آن است که زن نقش فعالی در حرکت اجتماعی و برابر با نقش مرد ایفا می کند و حتی ممکن است در سازندگی جامعه از مرد پیشی بگیرد. این نظر حضرت امام در مقابل نظریه ای قرار دارد که نقش زن را فرعی و حاشیه ای می داند و نقش اصلی و فعال در سازندگی جامعه را از آنِ مرد می داند.

بازخوانی یک رویداد تاریخی

عید نوروز 1342

بازخوانی یک رویداد تاریخی

با نزدیک شدن عید نوروز 1342 فرصت دیگری برای امام پیش آمد که به روشنگری و افشاگری دست بزند و افکار مردم مسلمان را علیه رژیم شاه تحریک کند.

ایمان محور کرامت انسان جهانی

آقایان علی اسماعیلی ـ مجتبی سپاهی

ایمان محور کرامت انسان جهانی

اسلام، انسان جهانی را نیک سرشت، دارای کرامت، عاقل، اهل علم و تفکر، مؤمن، خیرخواه و متعهد، هدفدار و عدالت خواه می داند. انسان جهانی از نگاه اسلام هم در دنیا زندگی کرده و به توسعه و آبادانی آن می پردازد و هم جهت گیری الهی داشته و به تکامل معنوی خود نیز می پردازد. اصول و محورهای اساسی اسلام برای تنظیم شیوه زندگی و برنامه ریزی برای حیات پاک عبارت است از: عدالت، معنویت، عقلانیت و محبت.

نظم و امنیت اجتماعی از منظر امام خمینی (س)

دکتر علی محمد حاضری

نظم و امنیت اجتماعی از منظر امام خمینی (س)

مقوله نظم و امنیت اجتماعی نوعاً از مباحثی است که در طبقه بندی موضوعات جامعه شناختی، نقطه مقابل جامعه شناسی تغییرات اجتماعی و به ویژه در تعارض با مباحث تغییرات عمیق و انقلابات اجتماعی است. بر این اساس، سخن گفتن از نظم و امنیت در اندیشه کسی که نام وی با یکی از عظیم ترین انقلابات تاریخ معاصر پیوندی عمیق خورده است ـ تا آنجا که به قول رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی بی نام امام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست ـ پارادوکس یا معماگونه خواهد بود. کسی که عظمت شخصیتش یا لااقل شهرت وی، به رهبری انقلابی است که نه تنها امنیت 2500 سال نظام شاهنشاهی را در ایران درهم ریخت بلکه امنیت بسیاری از دیگر نظام های سلطه گر را نیز به خطر انداخت و آرزویش در هم ریختن چهارچوب ها و داربست های ظالمانه نظام جهانی بود و در جهت تحقق این آرزو نیز اندیشه ها و طرحهایی را پی افکنده است که برای دو گروه رسالتی متضاد را به میراث گذاشته است. از یکسو فرزندان انقلابی و بیدارشدگان از تر نّم سرود انقلابش، خود را مامور تحقق رسالتی می دانند که وی بر دوششان گذاشته است و از سوی دیگر اردوگاه استکبار جهانی است که برای مقابله با موج اسلام خواهی و به اصطلاح خودشان بنیادگرائی حاصل از انقلاب او، به بسیج همه امکانات رسانه ای، اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی دست زده است.

خاطرات آیت الله سید محمد سجادی از سالهای حضور امام در نجف

خاطرات آیت الله سید محمد سجادی از سالهای حضور امام در نجف

یادم می آید که حضرت امام همیشه در پایان جلسه درس آهسته ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه را بر زبان می آوردند و این برای سالکین الی الله و طلاب حقیقت و برای همه، یک درس بود؛ چون همین توجه به کثرت و انصراف از وحدت، گرچه به حساب وظیفه و جزئی هم باشد، آینه دل را کدر می کند و آن وقت است که استغفار کأنّه برای انسان قرب می آورد

امام(س) عقلانیت را وارد حوزه های دین شناسی کرد

بررسی دیدگاه های اجتماعی امام خمینی(س) در گفت وگو با حجت الاسلام مهریزی؛

امام(س) عقلانیت را وارد حوزه های دین شناسی کرد

امام منطقی را ایجاد کرد که نسبت به گذشته تفاوت جدی دارد، یعنی آنچه که بر منطق دین شناسی گذشته حوزه ‏های شیعی حاکم بود، با آنچه که مثلاً بعد از این دوره اتفاق افتاد، وقتی مقایسه می ‏کنیم به نکات برجسته و قابل توجهی می ‏رسیم.

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

منصور حاجی

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

امام خمینی از ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی در صدد بودند با ارائه تعاریف ناب از ماهیت انقلاب اسلامی اذهان مردم را به این واقعبت متوجه سازند که انقلاب اسلامی علی رغم مشابهت ظاهری با دیگر انقلاب ها از خصائص دیگری برخوردار است. لذا می فرمایند : تردید نیست که این انقلاب اسلامی یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت غارت زده عنایت شده است

تاکید امام بر احترام به اقلیت های مذهبی از بدو پیروزی انقلاب

تاکید امام بر احترام به اقلیت های مذهبی از بدو پیروزی انقلاب

در پانزدهمین روز پیروزی انقلاب، حضرت امام خطاب به ارامنه‏ ای که کنار ایشان نشسته‏ اند با تأکید بر اینکه «ما برای اقلیتهای مذهبی احترام قائل هستیم و اینها اهل ملت ما هستند و اهل مملکت ما هستند» برای آنها در سایه اسلام، زندگانی مرفه و آزاد همراه با سربلندی آرزو می ‏کند.

رعایت آداب معاشرت در رفتار و گفتار حضرت امام(س)

رعایت آداب معاشرت در رفتار و گفتار حضرت امام(س)

رعایت مردم در معاشرت جمعی، حاکی از اعتقاد و پایبندی به حقوق آنان است که همواره مدّ نظر و مورد عمل امام خمینی بوده است. سکوت و بی تفاوتی در هنگام مشاهده اقدام های ناپسند نسبت به مردم، نقش به سزایی در کاهش اعتبار اخلاقی و اجتماعی رهبران و نیز تضعیف روابط عاطفی شان دارد. از این رو حضرت امیر(ع) از مالک اشتر می خواست که محل حکمرانی خود را بی حاجب و نگهبان نگهدارد تا مردم به آسانی با او دیدار و گفت وگو کنند.

صفحه 1 از 15 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >