در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
مدیر مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) قم، دلایل و اهداف تشکیل این مدرسه تخصصی را تشریح کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(س) گفت: امام(س) از قضیه شرطیت ابتلا در اطراف علم اجمالی این تردید در ذهن شریف شان آغاز شده است.
در شب روز یازدهم آبان (سال 42 ) به واسطه اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل حاج رضایی از بار فروشان میدان تره بار تهران که با قیام 15 خرداد همراهی نشان داده بودند، سید عبدالحسین دستغیب سخنرانی خود را که حاکی از تأثر وی بود به کوتاهی برگزار کرد. گزارشگر ساواک بسیاری ...
طیب از سال 1330 تا 1342 از میدان داران به نام میوه و تره بار تهران بود و به کار خرید و فروش میوه و تره بار مشغول بود. او در دوران زندگی اش دو همسر و هفت فرزند داشت. آنجه در ادامه می آید مصاحبه یکی از نشریات با یکی از فرزندان پهلوان طیب حاج رضایی به نام بیژن حاج محمدرضا است.
در میان هر ملتى هر چند گاه یکبار کسانى ظهور مىکنند که کمر به مصاف باخرافات مىبندند. گاه توفیق مىیابند و خرافه اى را به زمین مىزنند و گاه خود زمین مىخورند و خرافه پیروزمندانه راه خود پیش مىگیرد. در میان خرافه ستیزان آدمهاى بسیارى نیز دیده مىشوند که خرافه هایى را که به مذهب راه یافته از لطایفى که مذهب آفریده تمیز نمىدهند و در وجین رستنى هاى بوستان دین، نه تنها علف هاى هرزه را از ریشه برنمى کشند که حتى ساقۀ لطیف گلهاى زیبا را نیز از بن مى شکنند...
رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: امام(س) ابن سینا را با تعبیر «لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» بدون اغراق یاد کرده اند، چرا که ایشان یک کارشناس واقعی بودند و این تعبیر انصافاً حق شیخ الرئیس را ادا کرده است.
تولید محتوای دیجیتال در رابطه با سیره و اندیشه های حضرت امام (س)، و فراهم نمودن بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهای جوانان در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در عرصه فعالیتهای دینی و سیاسی و جهت دهی به فرهنگ وبلاگ نویسی و وارد کردن مفاهیم ارزشی به فضای وبلاگ ها را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
این کتاب اثری است اجتهادی در فقه استدلالی در موضوع انواع کسبهای حرام و مسائل پیرامون آن که در آن بحثهای جالبی دربارۀ حکم موسیقی، غنا، نقاشی و مجسمه سازی مطرح شده است.
اولین جشنواره ی سراسری وبلاگ نویسی «معمار انقلاب» سیزده آبان در تبریز برگزار می شود.
...همان روزهای نخست جنگ تحمیلی، محمد حسین تصمیم می گیرد که به جبهه برود و با متجاوزان بعثی بجنگد. زمزمه رفتن را در خانواده و بین دوستانش می افکند. در یکی از بیمارستان های کرج خود را به یکی از دوستانش که بستری بود، می رساند و با او خداحافظی می کند و از جبهه و جنگ برای او می گوید و تکلیف الهی خود را گوشزد می کند. یک روزکه به بهانه خرید نان از منزل خارج شده بود، مبلغ 50 تومان را به دوستش می دهد و از او می خواهد که نان را بخرد و به منزل آن ها ببرد...
امام پس از آنکه ذات ناشناختۀ خداوندی و نیز تجلی الهی در صورت موجودات مادی را جداگانه بیان نموده اند، آن دو را یک حقیقت واحد می دانند؛ به این معنی که تجلّی الهی، در ذات الهی گم می شود. ایشان، کسانی را که اسما و صفات الهی را نفی کرده و به آن اعتقاد ندارند، مورد انتقاد قرار داده اند.
برداشتن دو گام برای دست یافتن به حقایق باطنی قرآن ضروری است: کنارگذاشتن انکار مطلق و اعتقاد به وجود حقایق غیبی، و ملتزم شدن به آداب شریعت، عبادات و اُنس گرفتن با ادعیه. این دو، به منزله دو بال هستند که سالک را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.
در محفل دوستان بجز یاد تو نیست آزاده نباشد آنکه آزاد تو نیست
قرار گرفتن در جاذبه محبت خدا که در نتیجة تقوا به وجود می آید، بالاترین مرحلة تکامل یک انسان است؛ زیرا تا آدمی از زرق و برق دنیوی حیات نگذرد و زنجیری را که با دست خود به جهت علاقه به مال و منال و مقام و شهرت به روح خود بسته است باز نکند، موفق به قرار گرفتن در جاذبة محبت خداوندی نمی گردد. تقوا دو جزء اساسی سلبی و ایجابی دارد: جزء سلبی آن عبارت است از: صیانت ذات از آلودگی های شئون طبیعی محض و تمایلات حیوانی و نگهداری ذات از تباه شدن در شعله های سوزان خودخواهی. این جزء از تقوا مقدمة ضروری گردیدن تکاملی است که هر اندازه بیشتر مراعات شود بر آمادگی برای تحول و دگرگونی افزوده می شود و همة آیات مربوط به لزوم تزکیه و تهذیب نفس و بسیاری از اصول و قواعد اخلاقی مربوط به این جزء از تقوا است. جزء ایجابی آن عبارت است از: تحصیل صفات حمیده و عالیة انسانی و اعتقاد به تحت سلطه و نظارة خداوندی قرار گرفتن و قرار دادن خود در جاذبة کمال و صعود بر مقام من حقیقی.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آغاز جلسه درس اصول خود در مدرسه دارالشفاء قم، با اشاره به عید بزرگ غدیرخم و شخصیت والای امیرالمؤمنین(ع)، اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در مباحث عرفان اسلامی، بحث «انسان کامل» است. از دیدگاه عرفا انسان کامل آینه تمام نمایی است که از ملک تا ملکوت را در خود تجلی می دهد و مانند یک گوهر نایاب در میانه هستی که یک وجهه حق و یک وجهه خلقی دارد، همه ویژگی ها را در خود جمع کرده است.
امام بزرگوار ضمن برشماری ویژگی های گروه های مورد قبول نظام، ضرورت تضارب و تعاطی افکار و آرا، دشمن شناسی هوشمندانه، پرهیز از اختلاف، ضرورت بالا بردن ضریب تحمل عقیده مخالف و... بر پاکسازی مسیر رقابت ها از آلودگی و انحراف و افراط و تفریط سفارش کرده اند...
آداب الصلوة، شرحى است مبسوط بر آداب و اسرار معنوى نماز، و سرشار از نکات اخلاقى و عرفانى که به زبان فارسى نوشته شده است.
نسخه عربی کتاب «درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی(س)» نوشته محمدرضا دهشیری با عنوان «مدخل فی النظریه السیاسیة للامام الخمینی(س)» منتشر شد.
کتاب مبناگرایی و نواندیشی در راه و روش امام خمینی(س) نوشته شیخ نعیم قاسم را دکتر مسعود فکری به فارسی برگردانده است.
نمایشگاه نقاشی های آبرنگ استاد فقید «سیدجمال الدین خرمی نژاد» تصویرگر تمثال حضرت امام خمینی(س) با عنوان «مهر ماندگار» ، از ۶ تا ۱۵ آبان در نگارخانه فرهنگسرای معرفت برپا می شود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.