در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
امام چند باری به رهبران حزب تذکر و توصیه کرده بودند که تمرکز خود را روی انتخابات مجلس بگذارند و همین موضوع باعث شد که حزب و جامعه روحانیت مبارز به یک تفاهمی برسند و نیروهای انقلابی، ائتلافی را شکل دهند که به «ائتلاف بزرگ» مشهور شد.
امام از دانشگاهیان انتظار دارند همچون ناظرى بصیر و آگاه، هوشمندانه و متعهدانه عملکردها و تصمیم گیریها را مدنظر داشته و با نقادى دلسوزانه خطا و لغزش احتمالى را گوشزد نمایند و همچون مشاوران و کارشناسانى امین، مساعدت خویش را از دست اندرکاران و مجریان امور دریغ ندارند.
همزمان با شب شهادت حضرت امام سجاد (ع)، مراسم یادواره 28 شهید شهرستان بابلسر با حضور گسترده مردم شهید پرور، امام جمعه، استاندار و مسئولان ارشد استان مازندران و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی برگزار شد.
اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در مقام بیان مبانی و زیرساختهاینظام حکومتی جدید دینی ـ که در اصل اول از آن با عنوان: جمهوری اسلامی ایران یادشده است ـ شش اصل و یا مبنا و زیرساخت را بیان کرده است که اصل و مبنای ششم آن، کرامت انسانی است. اصل دوم قانون اساسی مقرر میدارد: «جمهوری اسلامی ایران، نظامی است بر پایه ایمان...
کتاب «برو بیرون سرهنگ» به رهبری خردمندانه و الهی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(س) و نقش شایسته این عالم مجاهد در بیداری ملت غیور و شرافتمند ایران و شکست قطعی «مصوبه ننگین کاپیتولاسیون» در مبارزه ای تحسین برانگیز و الهی می پردازد.
شما بارها براى سرنگونى رژیم شاه مردم را دعوت کرده اید. دلایل شما براى چنین دعوتى چیست؟ آیا بیشتر دلایل سیاسى است، یا به خاطر از بین رفتن اسلام و ارزشهاى اسلام است. و مبانى عقیدتى حرکت اسلامى شما چیست؟ اینگونه پاسخ می دهند که: « اسلام دینى است که هم سیاست دارد و هم امورى که مربوط به غیر سیاست است. و شاه که ما با او مخالف هستیم، هم با سیاست اسلامى مخالف است، که سیاست مملکت هم همان است، و هم با امور مذهبى. و ما به این هر دو جهت با شاه مخالف هستیم
سلسله درس گفتارهای سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(س)، با حضور اصغر طاهرزاده، برگزار می شود
با فرارسیدن دوره هفتم مجلس شورای ملی در سال 1307 رضاخان تصمیم گرفت به هر نحو ممکن از ورود مدرس و یارانش به مجلس جلوگیری کند و به همین دلیل انتخاباتی فرمایشی برگزار کرد به نحوی که حتی یک رأی به نام مدرس از صندوق ها بیرون نیامد به همین علت مدرس گفت: اگر 20هزار نفر از مردمی که در دوره های گذشته به من رأی دادند همگی مرده باشند یا رأی نداده باشند پس آن یک رأی را که خودم به خودم دادم چه شده است!
امام خمینی(س) در بیانات خود مدرس را بیش از هر عالم دیگر می ستود و او نقش عمده ای در تکوین شخصیت سیاسی امام داشت. امام خمینی درباره ایشان می فرماید: مرحوم مدرس- رحمه اللَّه- خوب، من ایشان را هم دیده بودم. این هم یکى از اشخاصى بود که در مقابل ظلم ایستاد؛ در مقابل ظلم آن مرد سیاهکوهى، آن رضا خان قلدر ایستاد و در مجلس بود
بعد از دورۀ دوم، پنج بار دیگر مردم تهران به او رأى دادند ولى رأى هاى او براى ورود به مجلس هفتم خوانده نشد و او به طنز گفت: «من یک رأى بخودم داده بودم چرا همان یک رأى را نخواندند؟» حالا این مرد در دوره چهارمِ مجلس نماینده مردم تهران است. بسیارى از سیاستمداران انگلیسى و روسى او را به خوبى مى شناسند. چرا که چند جملۀ قصارِ او به خارج از مرزها رفته است
در عصر شکوفایى انقلاب اسلامى، بزرگداشت مجاهدى عظیم الشأن و متعهدى برومند و عالم بزرگوارى که در دوران سیاه اختناق رضا خانى مىزیست لازم مىباشد. زیرا در زمانى که قلمها شکسته و زبانها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمىکرد. در آن روزگار، در حقیقتْ حق حیات از ملت مظلوم ایران سلب شده بود، و میدان تاخت و تاز قلدرى هتاک در سطح کشور باز، و دست مزدوران پلیدش در سراسر ایران تا مرفق به خون عزیزان آزاده وطن و علماى اعلام و طبقات مختلف آغشته بود...
ابراز مخالفتهاى امام خمینى(س) با برنامه هاى رژیم محمدرضا شاه، بسیار گسترده تر و کلى تر از موضوع لایحۀ انجمن هاى ایالتى و ولایتى بود. شیوۀ اعتراضها و مخالفتها به گونه اى بود که نشان مى داد امام، مردم را جهت مبارزه اى طولانى با رژیم پهلوى براى آینده آماده مى کنند.
رحمت و برکات خداوند بزرگ بر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب اسلامی است و به کوشش ارزنده خود ادامه داده [اند] و بحمد اللَّه تعالی با همت جوانان برومند و داوطلبان، گروهِ میلیونیِ رزمنده تربیت [کردهاند]، و امید آن است که با شرکت فعال قشرهای معظم ملت و شور و شعفی که در جوانان عزیز از برکت اسلام مشاهده میشود...
در روز چهارم آذرماه سال 1335 حضرت امام خمینی(س) نگارش حاشیه بر کتاب عروه الوثقی را به پایان رسانیدند.
یک اصل بنیادین در فقه سیاسی امام خمینی است که هر آن چه اکثریت ملت تأیید کنند و خلاف شرع نبودن آن به تأیید علمای اسلامی برسد؛ قانونی شرعی است/
«قانون اساسى یکى از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر[ین] ثمره جمهورى اسلامى است، و رأى ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأى دادن و حضور در حوزه هاى رأى گیرى خوددارى کنید».
کتاب «مبناگرایی و نواندیشی در راه و روش امام خمینی (ره)» نوشته شیخ نعیم قاسم با ترجمه مسعود فکری توسط موسسه انتشاراتی الهدی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
جامعیت امام در علوم اسلامی، تهذیب نفس، پاکی اخلاقی، شور و شوق مناجات و سلوک قلبی و شب زنده داری، زهد و اعراض از دنیا و متاع دنیا، شخصیت کم مانند-از نوع شجاعت پیامبران – اراده قاطع، بیداری سیاسی و درک زمانی، شناخت تعهد و مسئولیت، شناخت جامعه و مشکلات آن، حضور در کنار بشریت و دردها و مشکلات بشری، نفرت بیکران از ظلم و ظالم، قدرت نفس و ابراز شخصیت در برابر جباران، هوش بیکران در شناخت دسیسه ها و نیرنگ ها، قطع علاقه از هر چه غیر از حکمت و حقیقت است، اطلاع سازنده از ابعاد عملی و دستورات اقدامی اسلام، صلابت چهره، دلنشین بودن سیما و حسن هیئت ظاهر، نفوذ عمیق و خدایی نگاه- که حاکی از صدق و پاکی عمیق قلب است- و الهی بودن نیت، اینها همه (پس از مقام نیل ناپذیر پیامبران و امامان) بدان گونه که در امام خمینی (ره) است، در کمتر کسی به هم می رسد
حجت الاسلام سیدحسن خمینی در گفتگو با سرپرست گروه فیلمبرداری تلویزیون ملی قطر گفت: دلم می خواهد آنچه را که از زندگی امام یاد گرفتم به آن عمل کنم و آن نگاه دین مدارانه در کشور است.
شماره 582 مجله دوست کودکان با مطلبی با عنوان نامه ای به خدا شروع می شود و در قسمت بعدی آن به بیان یک خاطره زیبا با عنوان یک خاطره، هزارپند با محوریت حضرت امام خمینی(س) با زبانی کودکانه وقابل فهم برای کودکان پرداخته است.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.