مجله نوجوان 11 صفحه 18
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 11 صفحه 18

او سالها معلم انشاء بوده است. اولین مطلبی که از او چاپ شد در ده سالگی­اش بود. پس از یک دهه وقفه در دوران دانشجویی به مجموعه­ای از نشریات به شکل پراکنده مطلب می فرستاد اما در سال 1373 با چاپ نشریه مستقل «زمزم» به زبان انگلیسی و عربی و « صدف­» به زبان فارسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، فعالیت او شکل حرفه­ای به خود گرفت. در کانون پرورش فکری، اولین نشریه سینمایی و تلویزیونی را برای نوجوانان با عنوان «نور، صدا، دوربین، حرکت­» منتشر کرد و پس از سالها روزنامه نگاری حرفه ای، تدریس روزنامه نگاری و چاپ چندین جلد کتاب و همچنین مدیریت «خانه روزنامه نگاران جوان­» در پرونده کاری او ثبت شده است. هم اکنون به عنوان سردبیر کل مجموعه همشهری محله که شامل نشریات مستقل محلی در شهر تهران هستند، در عرصه مطبوعات مشغول فعالیت است. اگر چه بهانه مصاحبه با حجت الاسلام محمد رضا زائری برگزاری همایش «موضوع انشاء: زندگی­» بود، اما صحبتهای ما بیشتر به نوجوانان و مطبوعات ویژه آنان کشیده شد: فکر برگزاری همایش زنگ انشاء از کجا شروع شد؟ آموزشهای شهری و فرهنگ شهر نشینی که در واقع اولین هدف نشریات همشهری محله است تا زمانی که از سنین پایین شروع نشود، نتیجه کافی را نمی دهد. این بحث مطرح بود که ما این آمزشها را از مدارس شروع کنیم زیرا روزنامه نگاران جوان مستعدی که برای روزنامه نگاری شهری و محلی آموزش دیده باشند خیلی کم هستند و این به دلیل کم سابقه بودن این طرح در کشور است که ویژگیهای خاص خودش را دارد و نمی شود با روزنامه نگاری عمومی و متعارف مقایسه­اش کرد. ما فکر کردیم که اگر بچهها از سنین نوجوانی شروع به آموزش روزنامه نگاری کنند، نتیجه خیلی فرق خواهد داشت. معلمین مدارس به ویژه معلمین انشاء هم در مسیر هدایت بچهها باید موضوعهایی را انتخاب کنند که مسائل روز و واقعیتهای عینی باشد تا دانش آموزان راجع به پیرامون خودشان بنویسند. خود شما بیشتر چه موضوعهایی را در کلاس انشاء به شاگردان می­دهید؟ سعی می­کنم به جای اینکه بچهها را در یک فضای انتزاعی و مجرد و دور از واقعیت نگه دارم. آنها را به سمت موضوعات ملموس دعوت کنم یعنی یک موقعیت رئال و قابل لمس. خیلی وقتها با بچهها سرکلاس چیز نوشتم و آن مطلب فردایش در روزنامه چاپ شده و خیلی وقتها آثار خود بچهها را چاپ شده و خیلی وقتها آثار خود بچهها را چاپ کرده ام. می­خواهم فکر نکنند نویسندگی کنار هم گذاشتن یک سری کلمات قلمبه و سلمبه، آهنگین و شاعرانه است. بچهها از هم مصاحبه می­کنند و هر کس هر کاری که می تواند انجام می­دهد. همایش انشاء برگزار شده و همه اساتید و صاحب نظران به این واقعیت اشاره داشتند که باید در این زمینه اتفاق جدی صورت بگیرد. به خصوص تربیت دبیر ویژه انشاء و. .. آیا این همایش ادامه خواهد داشت؟ یکی از اتفاقات خوبی که در این همایش به آن رسیدیم تشکیل انجمنی از معلمین انشاء است که سالها در این بخش فعالیت داشتهاند. برنامههای بعدی را قرار است که این انجمن دنبال کرده و به عنوان یک انجمن صنفی و تخصصی در سالهای آینده در سطح کشور، همایشهایی را برگزار کند. معلمین انشایی که در دوران تحصیل داشته­اید را به خاطر دارید؟ آنها چه ویژگیهایی داشتند؟ اولین کسی که بیش از هر کس روی من تأثیر گذاشت پدرم بود که خودش معلم

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 11صفحه 18