شهریار زنجانی
تلویزیون
نـــو کـه اومــد بـه بــازار...
بعضی اتفاقات دربرخی عرصه ها میافتند که دیگر تکرار نمیشوند و هرچه از زمانشان میگذرد
بدلهایشان از راه میرسند و ارزش انها بیشتر میشود.
کمی پیچیده شد ولی غرض این بود که لزوماً ضرب المثل «نو که اومد به بازار، کهنه میشه دل آزار»
صحّت ندارد و خیلی نوها هستند که سندی بر ارزش افزودة همان کهنة قدیمی هستند.
یکی از جذاب ترین گونه های سینمایی در جهان گونة کمدی است، در کشورما نیز به دلیل شرایط
خاصّ حاکم بر ایران، زبان طنز و نوع نمایشی آن، کمدی همیشه مورد توجه مردم بوده است،
این خاصیت حتی درزندگی و کلام روزمرة مردم نیز وارد شده است و کارگشای بسیاری از گرههای
زندگی بوده است.
فیلم سینمایی اجاره نشینها از همان اتفاقات نادر است.این فیلم، به عنوان یک اتفاق در سینمای ایران
و به ویژه به عنوان یک پدیده در سینمای کمدی، از جایگاه خاصی برخوردار است.
داریوش مهرجویی درسال 1365 این فیلم را باهمکاری بسیاری از بازیگران سرشناس سینما و
تلویزیون ساخت.
این فیلم در زمان نمایش با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و هنوز هم طراوت وتازگی خود را حفظ
کرده است.
«اجاره نشینها»، هجوی بر وضعیت مسکن است و در نگاهی کلی تر نگاهی منتقدانه به وضعیت
اجتماعی مردم دارد.
مهرجویی در این فیلم از کمدی موقعیت سود بسیاری برده است و موقعیت های کمیک را با استفاده
از بازیگرانی که به هیچ عنوان کمدین نبودند ایجاده کرده است.
در لیست بازیگران مهرجویی به جز اکبر عبدی، هیچیک از بازیگران این فیلم به عنوان چهرة کمدی
شناخته نمیشوند ولی سرتاسر فیلم بدون وجود صحنههای کمدی مانند آنچه که در فیلمهای کمدی
دیگر دیده میشود لحظات کمیک موج میزند.
استفادة بسیار مناسب از تیپهای مختلف مانند مشاوران املاک، هنرمندان، کاسبها و کارمندان سبب
شده که فیلم بسیار باور پذیر باشد. این فیلم به حدی موفق بود که نه تنها کارگردانهای دیگر ازآن
بسیار الگو برداشتند بلکه خود مهرجویی هم در فیلمهای بعدی خصوصاً در((مهمان مامان)) از باز آفرینی
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 129صفحه 28