مجله کودک 349 صفحه 17
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : مرجان کشاورزی آزاد

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء

موضوع : کودک

مجله کودک 349 صفحه 17

حدود صد سال پیش کسی دانش هسته­ای را نمی­شناخت و نمی­دانست از متلاشی شدن هسته­ی اتم­های سنگین یا از به هم پیوستن اتم­های سبک چه انرژیِ زیادی به وجود می­آید. در آن زمان کسی هسته­ی اتم را هم نمی­شناخت تا بداند چه انرژی درون آن فشرده شده است. در این شماره می­خواهیم با دانشمندانی که پایه­گذار دانش هسته­ای هستند آشنا شویم. شاید آنها به دلیل اختراع «بمب اتم» و انفجار این بمب در شهرهای «هیروشیما» و «ناکازاکی» و به وجود آمدن بمب هسته­ای از نظر خیلی­ها، انسان­های منفوری باشند اما واقعیت این است که سیاستمداران و حاکمان زورگو هستند که از دانش هسته­ای سوءاستفاده کردند نه دانشمندان. « آنتون هانری بکرل» دانشمند دیگری است که فهمید از بعضی مواد، پرتوهایی تابش می­شود. بعدها ماری کوری این پرتوها را «رادیواکتیو» نامید. شناخت پرتوهای رادیواکتیو باعث توجه بیشتر دانشمندان به انرژی هسته­ی اتم­ها شد. پایه­گذاران دانش هسته­ای جوزف جان تامسن اولین دانشمندی است که طرح اتمی مواد را پیشنهاد کرد. الکترون را هم که ذره­ای مهم در اتم است او شناخت. تامسن اتم را مثل یک کره پر از ماده می­دانست که دارای بار مثبت است و تعدادی الکترون داخل آن وجود دارند. درست مثل یک کیک کشمشی که در آن الکترون­ها مثل کشمش درون خمیری که بار مثبت دارد، قرا گرفته­ اند. البته بعدها این طرح رد شد اما پژوهشهای تامسن در زمینه الکترون باقی ماند. نام جاندار: عنکبوت دریایی اندازه: حدود 75 سانتی­متر گستردگی: بیشتر آبهای جهان زیستگاه: مناطق عمیق آب تغذیه: هیدر، جانداران دریایی کوچک

مجلات دوست کودکانمجله کودک 349صفحه 17