مجله کودک 389 صفحه 13
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : مرجان کشاورزی آزاد

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء

موضوع : کودک

مجله کودک 389 صفحه 13

بتوان خروجی آن­را به خوبی حس کرد، مثلاً مدار یک چراغ چشمک­زن یا یک آژیر یا یک رادیو. کتاب­های مناسب در این زمینه هم می­تواند کمک خوبی باشند و می­توان با مطالعه آنها هم با قطعات الکترونیکی و هم با نحوه کنار هم بستن آنها آشنا شد. مطمئناً کودکان با ذهن خلاقی که دارند بعد از مدتی می­توانند تا حدودی مدارها را تحلیل کرده و خودشان مدارات قشنگی ببندند و از خروجی آن لذت ببرند. درباره خروجی مدارها صحبت کنید. عموماً و به طور خیلی ساده، یک مدار الکترونیکی را می­توان به سه بخش تقسیم کرد، ورودی، پردازشگر، و خروجی. ورودی می­تواند از طریق حس­گرهای الکترونیکی و یا مکانیکی باشد، آنها اطلاعات را از محیط دریافت می­کنند و به شکلی که نیاز است آن را تغییر می­دهند. تفسیر کردن و تبدیل آنچه از ورودی­ها می­آید بر عهده پردازشگر است و خروجی­ها آنچه از پردازشگر تحویل می­گیرند را به شکلی مناسب تبدیل می­کنند. مثالی بزنم تا روشن­تر شود. یک رادیو را در نظر بگیرید. در هوا امواجی که از فرستنده ایستگاه رادیویی فرستاده شده وجود دارد. این امواج به آنتن رادیو برخورد می­کند و از طریق آن وارد دستگاه رادیو می­شود. یعنی اینکه آنتن به عنوان بخشی از ورودی رادیو عمل می­کند. حالا آنچه از آنتن وارد مدار رادیو می­شود باید تجزیه و تحلیل شده و تغییرات لازم روی آن انجام گیرد. بعد از پردازش در نهایت خروجی این دستگاه می­تواند با استفاده از یک بلندگو صدا تولید کند و در نتیجه ما به رادیو گوش کنیم. اگر یک مدار تقویت صدا ساخته باشید خروجی این دستگاه، صدای بلند آن خواهد بود و اگر مثلاً یک مدار چراغ­های چشمک­زن ساخته باشیدّ نمایش نورها خروجی آن است. ادامه دارد موضوع تمبر: منظره­ای از آلبانی قیمت: یک کینتار سال انتشار: ندارد

مجلات دوست کودکانمجله کودک 389صفحه 13