چکیده
هدف پژوهش تعیین سهم هر یک از رسانهها در کلام امام (ره) و نیز کشف دیدگاه و تئوری امام خمینی (ره) درباره رسانهها بهویژه مطبوعات در دوران پهلوی.
روش نمونهگیری: از آنجا که نمونهگیری از سخنان امام خمینی (ره) هرگز معرف کل سخنان ایشان نمیتواند باشد، ناگزیر کل سخنان ایشان و کتاب کشف الاسرار به عنوان جامعه آماری انتخاب شد.
روش پژوهش: روش این پژوهش به تناسب موضوع رساله، تاریخی، اسنادی، اکتشافی و در برخی موارد توأم با بهرهگیری از شیوه تحلیل توصیفی محتواست.
ابزار اندازهگیری: فراوانی سخنان امام خمینی (ره) درباره کلید واژههایی چون: مطبوعات، رادیو، تلویزیون، سینما، کتاب و تئاتر، در سخنان و کتاب کشفالاسرار ایشان.
طرح پژوهش: مطالعات انتقادی امام خمینی (ره) درباره رسانهها و بایدها و نبایدهای رسانهای فصلی از اندیشه امام خمینی است که در این رساله به آن پرداختهام .
نتیجه کلی: ۱) راهکار عملی امام خمینی (ره) برای اداره رسانهها در دو بعد نظارت مردمی و هدایت دولت اسلامی مردمسالار خلاصه میشود.
۲) امام (ره) برای رسانهها بهترتیب نقش آموزشی، تربیتی و آگاهیبخشی قائل بودند. 3) دیدگاه امام (ره) قرابت زیادی با تئوری مسئولیت اجتماعی مطبوعات دارد.
پایان نامهبررسی جایگاه انتقادی امام خمینی (س) درباره رسانه ها در دوران پهلوی با تاکید بر مطبوعاتصفحه 1