نزول قرآن

نگاه امام خمینی (س) به حقیقت نزول قرآن

امام خمینی (س) درباره چگونگی نزول قرآن با استناد به روایتی، نزول دفعی قرآن بر رسول خدا (ص) را در بیت المعمور می داند(۱) و بر این باور است قرآن که به صورت دفعی نازل شده، همان قرآن در سرّ مکنون و نشئه علمی است در یک مقام، متحد با ذات و از تجلیات اسمائی است؛(۲) اما نزول تدریجی آن، در مدت بیست و سه سال بوده که پاداش سیر و سلوک و ریاضت های پیامبر (ص) است.(۳) اما معتقد است نزول قرآن به قدرت پیامبر (ص) که ولی اعظم است، می باشد و فرشته وحی نقش واسطه ای دارد.(۴) به اعتقاد ایشان چگونگی نزول قرآن و وحی از امور مجهولی است که تنها پیامبر (ص) بر آن اطلاع دارد.(۵) به اعتقاد حضرت امام عین ثابت پیامبر (ص)، جامع تمام اعیان موجودات است و اعیان آن موجودات، مظاهر عین آن حضرت در عالم الهی هستند و همه شرایع نیز مظهر شریعت او هستند؛(۶) از این رو انسان کامل مانند رسول اکرم (ص) حقایق عقلی را به عالم مثال و از آنجا به عالم ملک تنزل می دهد در واقع این قوت روحی ایشان است که جبرئیل را به این عالم نازل می کند.(۷) امام خمینی (س) در بیان چگونگی دریافت قرآن و وحی بر این اعتقاد است که نبی نخستین ظهور مبادی وحی را در مرحله جدا شدن نفس از طبیعت و رجوع آن به عالم طبیعت می داند؛ از این  رو نخست در مثال مقید، صورت غیبیه را مشاهده می کند و سپس در مثال مطلق تا اینکه برسد به حضرت اعیان علمیه، بر این اساس رسول خدا (ص) پس از رسیدن به مراتب عوالم بالاتر، فرشته|فرشتگان و وحی را نازل می کند و آنها تابع ولی اعظم و انسان کامل می شوند.(۸) البته نزول و صعود فرشته به معنایی که در اجسام اتفاق می افتد، برای فرشتگان محال است و تنزل آنها چه در مرتبه قلب یا صدر یا حس مشترک ولیّ، به طریق تمثل ملکوتی یا ملکی است.(۹)

(۱) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۴۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. المعمور

(۲) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۲۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. سر مکنون

(۳) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۹۱-۴۹۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. بیست و چند سال

(۴) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۹، ص۲۸۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. به قدرت ولی اعظم

(۵) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۳۳و ج۱۸،ص۴۰۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. کیفیت وحی، سربسته

(۶) خمینی، روح الله، تعلیقات علی شرح الفصوص الحکم و مصباح الانس، ص۱۸۰، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۱۰ قمری. عین الثابتة

(۷) خمینی، روح الله، تعلیقات علی شرح الفصوص الحکم و مصباح الانس، ص۳۷-۳۶، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۱۰ قمری. ینزلونها إلی

(۸) خمینی، روح الله، تعلیقات علی شرح الفصوص الحکم و مصباح الانس، ص۳۳۷-۳۶، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۱۰ قمری فیشاهد اوّلاً؛ خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۳۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. ولی اعظم

(۹) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۴۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ مشترک ولی؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۱۰، ص۲۹۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*