احصار و صد

احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

مفهوم احصار

امام خمینی (س) در تحریرالوسیله در تعریف مصدود و محصور می نویسند: «المصدود: من منعه العدوّ أو نحوه عن العمرة أو الحجّ، و المحصور: من منعه المرض عن ذلک»(۱) یعنی مصدود کسی است که دشمن و یا مانند آن، او را از عمره یا حج جلوگیری کند و محصور کسی است که بیماری او را از این جهت باز دارد.

حکام محصور و مصدود

امام خمینی (س) که معتقد به تفاوت بین وظیفه مصدود و وظیفه محصور است درباره حکم مصدود می نویسند: «کسی که برای عمره یا حج محرم (حج)|محرم شد واجب است که تمام کند و اگر آن را تمام نکرد در احرامش باقی می ماند، بنابراین اگر برای عمره احرام بست و دشمن و نحو آن مانند عمّال دولت یا غیر آن ها او را از رفتن به مکه جلوگیری کردند و برای او راهی غیر از همان راهی که مصدود شده نبود، یا بود و لیکن مخارج رفتن از آن راه را نداشت، برایش جایز است آنچه را که بر او حرام شده بود بر خود حلال کند، به اینکه در همان جا یک گاو یا گوسفند سر ببرد یا یک شتر نحر (قرآن)|نحر کند و احتیاط آن است که با این قربانی نیّت تحلّل (و در حلالیّت قرار گرفتن نسبت به محرمات احرام) نماید. و همچنین احتیاط آن است که تقصیر کند؛ پس همه چیز حتی زن ها بر او حلال می شوند.»(۲)

اهم احکام محصور

امام خمینی (س) درباره وظیفه محصور برای محل شدن می فرمایند: «اگر برای حج محرم شود و به واسطه بیماری نتواند به عرفات و مشعر برسد، در صورتی که بخواهد مُحل شود بر او قربانی واجب است و احتیاط واجب|احتیاط (واجب) آن است که قربانی یا قیمت آن را به منا بفرستد و قرار بگذارد که در روز عید در منا ذبح شود و وقتی که ذبح شد از جهت همه چیز غیر از زن ها مُحل می شود.»(۳)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۸۶، کتاب الحج، القول: فی الصد و الحصر، مسألة ۱.

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۸۶، کتاب الحج، القول: فی الصد و الحصر، مسألة ۲.

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۸۷، کتاب الحج، القول: فی الصد و الحصر، مسألة ۱۰.

. انتهای پیام /*