آب غصبی

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آیا مباح بودن آب غسل و وضو، شرط ذکری است یا واقعی؟ شبهه در مباح بودن آب چه حکمی دارد؟

نظر امام خمینی (س) در این باره و موارد دیگر را در ادامه می خوانیم.

ذکری بودن شرط اباحه

مباح بودن آب، شرط ذکری (علمی) در غسل و وضوء است نه شرط واقعی تا که عالم (دانشمند)|عالم و جاهل در آن دو مساوی باشند، پس «اگر جهلاً و بدون اطلاع از غصبی‏ بودن آب و یا فراموش‏ کردن آن، وضو بگیرد صحیح است،(۱)

حکم علم به غصبی بودن آب وسط وضوء

اگر در بین وضو متوجه غصبی بودن آب شود آن قسمتی را که انجام داده صحیح است و باقی‏مانده را با آب مباح تمام می‏کند. و اگر بعد از شستن دست چپ متوجه غصبی بودن آب شود، آیا جایز است با رطوبتی که در دست دارد مسح کند و وضویش صحیح می‏باشد یا نه؟ دو وجه بلکه دو قول است. و فرق گذاشتن بین موردی که اجزای آبی که در دستش هست عرفاً آب محسوب شود و بین موردی که صرف رطوبتی باشد که عرفاً از کیفیات است بعید نیست، پس در صورت دوم صحیح و در صورت اول وضویش باطل است. و همچنین است حکم در صورتی که اعضای وضو رطوبتی از آب غصبی داشته باشد و بخواهد قبل از خشک شدن آن با آب مباح وضو بگیرد.»(۲)

شبهه در غصبی بودن

آبی که غصبی بودنش مشتبه باشد مانند آب غصبی است که وضو گرفتن با آن جایز نیست، پس اگر آب منحصر به آن مشتبه باشد باید تیمّم کند.(۳)

حکم کثیر الشک

کسی که در کارهای وضو و شرایط آن مثل پاک بودن آب‏ و غصبی‏ نبودن آن خیلی شک‏ می‏کند باید به شک خود اعتنا نکند.(۴)(۵)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۲۶، کتاب الطهارة، القول: فی شرایط الوضوء، مسألة ۶. بخلاف الاباحة

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۲۶، کتاب الطهارة، القول: فی شرایط الوضوء، مسألة ۶. فلو توضأ

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۲۶، کتاب الطهارة، القول: فی شرایط الوضوء، مسألة ۵. المشتبه

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۹، رساله توضیح المسائل امام خمینی (س)، ص۵۲، مساله ۲۹۹.

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۴، العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی، ج۱، ص۱۶۹، مسألة ۴۶. الشرائط

. انتهای پیام /*