آب کر

آب کر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کُرّ اندازه مشخّصی از آب مطلق است که با ملاقات نجاست، نجس نمی گردد. مگر در صورتی که در اثر تماس با نجاست، یکی از اوصاف سه گانه آن – رنگ، بو و مزه - تغییر کند.( ۱) و به بیان دقیق تر آب کر که قسیم آب قلیل و از اقسام آب راکد و آن هم از اقسام آب مطلق است، به آب راکدی (آب مطلق که آب جاری، آب چشمه|چشمه، آب چاه|چاه و آب باران|باران نیست) گفته می شود که اندازه آن به حد معینی که خواهد آمد و یا بیشتر از آن باشد.

دیدگاه فقها

در تحریرالوسیله در بیان اندازه کر آمده است: للکرّ تقدیران: أحدهما: بحسب الوزن، و هو ... بحسب الکیلو المتعارف (۴۱۹/ ۳۷۷) علی الأقرب . وثانیهما: بحسب المساحة، و هو ما بلغ ثلاثة وأربعین شبراً إلا ثمن شبر علی الأحوط، بل لا یخلو من قوّة.»(۲) یعنی آب کر به دو صورت اندازه گیری می شود: اول با وزن و آن ... بر حسب کیلوگرم رایج بنابر اقرب ۳۷۷ کیلو و ۴۱۹ گرم است. دوم با مساحت (گنجایش) و آن چهل و سه وجب است مگر یک هشتم وجب (چهل و دو وجب و هفت هشتم وجب) است بنابر احوط بلکه خالی از قوت نیست.

پاک بودن

امام خمینی (س) در این باره در تحریرالوسیله می نویسند: «والأقوی عدم الاکتفاء بالاتّصال بلا امتزاج». (۳) بنا بر این برای تطهیر، آب متنجس باید با آب معتصم ممزوج گردد.

البته متنجس شدن آب مطلق از جمله آب کر به واسطه تغییر رنگ و بو و مزه در صورتی است این تغییرات به واسطه ملاقات با نجس باشد نه مجاورت با آن، پس «اگر در اثر مجاورت با نجاست تغییر کند نجس نمی شود، مانند آن که آب مطلق در اثر نزدیک بودن با مردار بوی آن را بگیرد. البته اگر مردار خارج آب بیفتد و قسمتی از آن داخل آب قرار بگیرد و آب به واسطه مجموع آن تغییر نماید نجس می شود». (۴) و «معیار (نجس شدن) این است که آب با اوصاف نجاست تغییر کند نه با اوصاف متنجس، پس اگر آب کر یا جاری و مانند آن ها به وسیله بقّم (بَ ق قَ م - چوبی باشد سرخ که رنگرزان بدان چیزها رنگ کنند ) (۵) متنجس قرمز گردد نجس نمی شود». (۶) همچنین «معیار، تغییر یکی از اوصاف سه گانه آب به سبب نجاست است، اگر چه تغییر آن از سنخ اوصاف نجاست نباشد، پس اگر آب با ریختن خون در آن، زرد شود نجس می شود».(۷)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه. مطلق

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه. المطلق اقسام

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۱۱. و الاقوی

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۲، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۴. لایتنجس

(۵) لغتنامه دهخدا

(۶) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۲، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۵. المعتبر

(۷) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۲، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۶. المناط

 

. انتهای پیام /*