عده

انواع عِدَّه و عِدَّه طلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابراین انواع عده، عبارت است از:

۱. عده فراق و جدایی به مانند طلاق و فسخ و انفساخ عقد دائم

۲. عده وفات؛

۳. عده مفقود الاثر؛ البته لازم به ذکر است هرگاه شوهر مفقودالاثر شود و زن با مراجعه به حاکم شرع، از دادگاه درخواست رسیدگی کند. با رعایت شرایط لازم و بعد از چهار سال جستجو و تفحص و معلوم نشدن حیات یا ممات شوهر، به حکم حاکم شرع ولی شوهر، زن را طلاق می دهد و در صورتی که ولی شوهر نباشد و یا از طلاق دادن خودداری کند و مجبور کردن او هم ممکن نباشد، خود حاکم شرع زن را طلاق می دهد. پس عده زن در این فرض یا عده وفات است اگر مرگ شوهر ثابت شود و یا عده طلاق؛ و در تحریرالوسیله قسیم عده وفات و عده طلاق بشمار نیامده است.(۱)

۴. عده آمیزش اشتباهی.

۵. عده انقضاء مدت یا بذل مدت در عقد موقت

عِدَّه طلاق

همه مراجع: اگر عادت ماهیانه می بیند، بعد از آن که در پاکی طلاقش داد، باید به مقداری صبر کند که دو بار حیض ببیند و پاک شود. هنگامی که حیض سوم را دید، عده او تمام است. اگر عادت نمی بیند، ولی در سن زنانی است که عادت می بینند، باید بعد از طلاق سه ماه عده نگه دارد.

البته انتساب بیان فوق به امام خمینی (س) دقیق و تمام نیست زیرا عبارت «دوبار حیض ببیند و پاک شود» قطعا خلاف رأی ایشان است. برای این که عده طلاق در نظر ایشان سه طهر است؛ و پاک شدن از حیض دوم، شروع طهر سوم است نه پایان آن؛ و با آغاز حیض سوم است که طهر سوم و عده طلاق تمام می شود؛ مضافا عبارت «اگر عادت ماهیانه می بیند»، نیز از دقت و جامعیت برخوردار نیست؛ زیرا زنی که عادت ماهیانه می بیند اگر فاصله میان عادت های او سه ماه یا بیشتر باشد عده طلاق برای او، سه ماه است نه سه طهر. ثالثاً همه این ها در مورد زن بالغ و غیریائسه است که شوهرش با او مقاربت کرده وحائل یعنی غیرباردار باشد نه زن نابالغ یا یائسه؛ و نه زن بالغ که شوهر با او نزدیکی نکرده است و نه زن حامل و باردار؛ زیرا برخی از این ها اساساً عده طلاق ندارند مثل زن صغیره یا یائسه یا زنی که شوهر با وی مباشرت نکرده است و بعض دگر مثل زن باردار نیز که عده دارند، عده آنان به وضع حمل است و شرح دیگری دارد(۲)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص:۳۶۵، کتاب الطلاق، القول فی عدة الوفاة، مسأله۱۱

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص:۳۵۹ تا ۳۶۱ کتاب الطلاق، فصل: فی عدة الفراق طلاقاً کان او غیره، مسأله ۱ و ۵ و ۱۱

. انتهای پیام /*