هر روز با امام / ۱۶ تیر / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

عناوین مطالب سرویس های اطلاع رسانی

روایت عجیب نویسنده کانادایی از دیدار با امام در جماران

روایت عجیب نویسنده کانادایی از دیدار با امام در جماران

هنگامی که در به روی او باز شد من تند بادی از انرژی را تجربه کردم که از میان در و از طریق عبای قهوه ای، عمامه و ریش سفید او به همه منتشر می شد و کوچکترین ذره و مولکول در آن ساختمان را به حرکت در می آورد و آنچنان توجه را به خود جلب می کرد که هر چیز دیگر محو می شد.

تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

در بین وصایای مختلفی که حضرت امام راجع به کارهای شخصی و زندگی خصوصی خودشان دارند ونوشته شده است، این وصیت نامه جایگاه خاصی دارد و یک وصیت نامه برای فرزندشان نیست، برای بستگانش نیست، این یک وصیت نامه سیاسی و الهی برای جامعه اسلامی بلکه برای غیر جامعه اسلامی است.

آفت های تهدید کننده انقلاب اسلامی

آفت های تهدید کننده انقلاب اسلامی

بهوش باشید که موریانه های موذی،این ایادی استکبار جهانی درصدد رخنه کردن در صفوف شما هستند. دستهای وحدت را به هم دهید و بازو به بازوی هم یکدل و یک جهت این هدیۀ الهی را، که پس از قرون متمادی به شما عطا فرموده قدردانی و حفظ کنید.

خدمت رسانی به مردم

خدمت رسانی به مردم

حرم مطهر همانند سایر روزها 24 ساعته آماده خدمت رسانی به مردم است و هم اکنون پس از وقوع زلزله نیز در صحن های حرم، پارکینگ ها و کلیه بخش ها این آمادگی وجود داشته و خادمین حرم آماده پذیرایی از مردم شریف هستند.

در حقیقتِ انقلاب

در حقیقتِ انقلاب

انقلاب اسلامی ثمرۀ «سیر من الخلق الی الخلق بالحقّ» امام به عنوان مظهر انسان کامل امت عصر خویش بود. او در این سفر نهایی از اسفار خود، جز به هدایت و سعادت خلق و عافیت دنیوی و اخروی ایشان نمی اندیشید. توجه و تأکید آن حضرت به مسئولان امور جهت تأمین آسایش و امنیت مردم، از همین حقیقت ناشی می شد. انسان کامل، مشعل فروزان حق است که در میان خلق می سوزد و از نور وجود خود، صراط مستقیم بندگان خدا را روشنایی می بخشد.

امام، الگوی تربیت اسلامی

امام، الگوی تربیت اسلامی

کوشش امام برای استقرار نظامی اسلامی و بهتر ساختن شرایط مادی و معنوی در جامعه ما مبین جامعیت شخصیت امام است. امام نه تنها در بعد معنوی که حقاً در آن زمینه، از شخصیتهای برجسته محسوب می شود بلکه در زمینه های اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی نیز حساسیت خاص داشته اند. اقدامات ایشان در تأسیس نهادهای مختلف اجتماعی، انتظامی، رفاهی و توصیه ایشان در مورد تأمین نیازهای اساسی مستضعفان نمونه های بارز شخصیت همه جانبه امام است.

آینده نگری در وصیت نامه امام خمینی(س)

آینده نگری در وصیت نامه امام خمینی(س)

بررسی و مداقّه در مفاد وصیت نامه حضرت امام، حاکی از کثرت عناصر و اجزاء یک متن آینده نگرانه با وجوه پیش نگرانه و پس نگرانه است و زوایای شفافی از چارچوبهای شناختی و هنجاری ایشان مبتنی بر پُررنگی وجوه آموزه های دینی ارزشی و مفاهیم بلند اسلامی است. متن وصیت نامه نشان می دهد ایشان با شناخت روندهای وقت و ارزیابی درست پیشران های آتی و اشاره هوشمندانه به توان های علّی، نسبت به تبیین هوشمندانه راهبردها مبادرت ورزیدند.

امام خمینی(س) و رویارویی با صهیونیسم

امام خمینی(س) و رویارویی با صهیونیسم

امام از همان آغاز نهضت مبارک خود، دیدگاه روشن و صریحی را در مورد صهیونیسم و رژیم آن (اسرائیل) و میزان خطرهایی که بر امت وارد می آورد را بیان کرده و روش علمی و قاطعی را جهت مقابله با این خطر تاریخی که امت را تهدید می کند، فرا روی ما قرار داد.

فکر وحدت مسلمین و دولت های اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است

فکر وحدت مسلمین و دولت های اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است

امام خمینی (س) در تلگرافی به رئیس جمهور وقت عراق در تاریخ 4 تیر 1354 نوشتند: فکر وحدت مسلمین و دولتهای اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است. من از اختلافات دولت های اسلامی نگران هستم، من از واقعه ‏هایی که به شکاف بین مسلمین و دولت های آنها منتهی شود خائف هستم و نظر شما را به مفاسد حاصله از این عمل جلب می ‏کنم و مقتضی می‏ دانم دستور دهید متعرض حوزه مبارکه نشوند و اقامه آنها را چنانچه وعده کرده ‏اند بدهند.

اهمیت دانشگاه از منظر امام خمینی (س)

اهمیت دانشگاه از منظر امام خمینی (س)

دانشگاه مسئولیت تربیت متخصصان متعهدی را دارد که بتوانند جسارت ایجاد داربستهایی بر محور کرامت انسانی را داشته‏‎ ‎‏باشند و با عنصر «علم و آگاهی» در مناسبات فعلی و ‎ ‎‏آیندۀ جهان نقش آفرین باشند. اهمیت دانشگاه به حدی است که امام خمینی (س) در بحبوحه گرفتاریها و در شرایطی که بحران و‏‎ ‎‏مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی به اوج رسیده بود، فرمودند: " جنگ‏ چیز مهمی‏ نیست، حل می‏ شود، ... اما مسئله دانشگاه یک مسأله فوق العاده است."(صحیفه امام؛ ج19،ص443) ‏

نگاه راهبردی به حوزه و دانشگاه

نگاه راهبردی به حوزه و دانشگاه

امام دانشجویان و طلاب را دو قوه اسلام می دانستند که همواره دشمنان در صدد جدایی و بی اثر کردن آنها بودند. ایشان همواره با محافل دانشجویی ارتباط مستقیم داشتند و برای تشکل های دانشجویی پبام می فرستادند و با اشاره به اینکه مراکز علمی و فرهنگی قدیم و جدید و روحانیون و دانشمندان فرهنگی و طلاب علوم دینیه و دانشجویان دانشگاهها و دانشسراها دو قطب حساس و دو مغز متفکر جامعه هستند، وحدت حوزه و دانشگاه را بزرگترین پیروزی دانسته و فرموده اند اگر نهضت اسلامی مردم ایران هیچ دستاوردی غیر از وحدت حوزه و دانشگاه نداشت، باز هم می ارزید.

ارتباط حوزه و دانشگاه در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی

ارتباط حوزه و دانشگاه در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی

ما موظفیم ابهامی را که نسبت به اسلام به وجود آورده اند برطرف سازیم. تا این ابهام را از اذهان نزداییم، هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم. ما باید خود و نسل آینده را وادار کنیم؛ و به آنها سفارش کنیم که نسل آتیه خویش را نیز مأمور کنند این ابهامی را که بر اثر تبلیغات سوء چند صدساله نسبت به اسلام در اذهان حتی بسیاری از تحصیلکرده های ما، پیدا شده رفع کنند؛ جهان بینی و نظامات اجتماعی اسلام را معرفی کنند. حکومت اسلامی را معرفی نمایند تا مردم بدانند اسلام چیست و قوانین آن چگونه است. امروز حوزه قم، حوزه مشهد، و حوزه های دیگر موظفند که اسلام را ارائه بدهند و این مکتب را عرضه کنند. مردم اسلام را نمی شناسند. شما باید خودتان را، اسلامتان را، نمونه های رهبری و حکومت اسلامی را، به مردم دنیا معرفی کنید. مخصوصاً به گروه دانشگاهی و طبقه تحصیل کرده. دانشجویان چشمشان باز است. شما مطمئن باشید اگر این مکتب را عرضه نمایید و حکومت اسلامی را چنانکه هست به دانشگاهها معرفی کنید، دانشجویان از آن استقبال خواهند کرد.

پیوند نسل جوان دانشگاهی با امام خمینی از روزهای آغازین نهضت

پیوند نسل جوان دانشگاهی با امام خمینی از روزهای آغازین نهضت

نسل جوان در آن روزهای کوتاه و زودگذر که امام در ایران به سر می‏ برد، بارها به حضورش شتافتند، با او به گفتگو نشستند، راز دل گفتند و رهنمودها گرفتند.

کتابشناسی نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی

کتابشناسی نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی

مبارزات دانشجویان به صورت های صنفی، اعتصاب و تظاهرات و تکاپوی متناسب با تحولات سیاسی ادامه یافت و با اوج گیری حرکت مردم در سال های 1356 و 1357 به عنصر موثری در پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تبدیل شد.

صفحه 95 از 376 < قبلی | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | بعدی >