ایام بزرگداشت امام فرصت فراخی برای گفتن  و شنیدن درباره اندیشه و سیره امام است. در سراسر کشور، محافل و منابر بسیاری برپا می شوند و سخنرانان زیادی، سخنان گونه‌گونی را ایراد می کنند. مهمترین این برنامه ها به حرم مطهر و حسینیه جماران و به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی،‌ یادگار امام اختصاص دارد. در دهمین روز ماه خرداد، یادگار امام چهار سخنرانی در دیدارهای جداگانه با معلمان سراسر کشور، تاکسیرانان تهران، جهادگران کشاورزی و جمعیت هلال احمر و کارکنان پیام نور ایراد کردند که شرح پیوسته آن در ذیل می آید. پیش از این،‌ گزارش جداگانه هر سخنرانی در سایت جماران منتشر شده است.


عقلانیت انسانی،‌ اخلاق اسلامی،‌ فقه شیعی و وحدت ملی چهار رکن اندیشه سیاسی امام است

یادگار امام گفت: قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادگار امام در مراسم تجدید میثاق اعضای انجمن اسلامی معلمان سراسر کشور در حسینیه جماران با تسلیت ایام ارتحال امام و گرامیداشت شهیدان باهنر و رجایی، شهدای معلمین و مرحوم مهندس کتیرایی رییس پیشین این انجمن، اظهار امیدواری کرد که این ایام برای همه مردم روزهای  برای یادآوری خوبی‌ها و به کار بستن آنها در زندگی و بارور شدن اخلاقیات در جامعه باشد.
سیدحسن خمینی به تبیین مبسوط عقلانیت انسانی،‌اخلاق اسلامی، پایبندی به فقه شیعی و وحدت اسلامی به عنوان چهار رکن اصلی اندیشه سیاسی امام پرداخت و اظهار داشت: اولین رکن اندیشه امام عقلانیت انسانی است. امام یک انسان دیندار بود و اساسا گذار ایشان به عالم سیاست وجامعه  از مسیر دین بود. شاید هر کسی به امام نقدهایی داشته باشد اما هرگز در این باره که حرکت امام به حوزه سیاست یک حرکت دینی بود حرفی ندارد.
وی افزود: امام یک انسان دیندار است معمولا دینداران به ماوراءالطبیعه بسیار ایمان دارند. همه انسانها به نوعی باورمند به ماورالطبیعه هستند. اما این رگه‌ها در انسانهای دیندار پررنگ است همه انسانها از جمله انسانهای دیندار گاهی در تصمیم‌های خود بر مدار غیر از عقلانیت تکیه می‌کنند یا به زبان دیگر انسانها معمولا گرفتار خرافه می‌شوند. پطروس غالی درباره صلح اعراب  و اسراییل در کمپ دیوید از وجود یک جادوگر در هیئت مصری یاد می‌کند.
سیدحسن خمینی اضافه کرد: خرافه مخصوص دینداران نیست در زندگی بسیاری از ورزشکاران، سیاستمداران و غیره راه دارد. اما دینداران ممکن است از زاویه دیگری به این مسئله گرفتار شوند اما امام خمینی هرگز در هیچ تصمیمی از مدار عقلانیت خارج نشد.
وی پرواز انقلاب در 12 بهمن را از جهات مختلف یک پرواز بی‌نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: در پروازی که ثمره مبارزات یکصد ساله ملت ایران و چندصد ساله مبارزات شیعه به آن وابسته بود امام تا لحظه آخر هرگز استخاره نکرد. تنها با مشاوران خود مشورت کرد و تصمیم گرفت.
یادگار امام به ذکر خاطره‌ایی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی پرداخت و گفت: ابوی من می‌گفتند هواپیمایی که امام را به تهران آورد دو طبقه داشت. طبقه دوم مخصوص امام بود. امام در هواپیما دراز کشیدند و گفتند من می‌خوابم من از پله‌ها پایین آمدم و به دلیلی دوباره به طبقه دوم برگشتم. دیدم امام به خواب رفته‌اند. این آرامش مدیون دینداری امام بود.
سیدحسن خمینی به رفتار امام در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بسیاری از فرماندهان به امام می‌گفتند استخاره کنید اما ایشان پاسخ می‌دادند نیازی به استخاره نیست شما برنامه‌ریزی کنید درست عمل کنید حتما پیروز می‌شوید.
یادگار امام به عدم اتکای رهبر کبیر انقلاب به خواب در تصمیم‌های خود اشاره کرد و گفت: امام هرگز حتی یکبار به خواب اتکا نکرد تصمیم‌های ایشان در مدار سیاست‌ورزی بر پایه این مسائل نبود البته نه اینکه خواب حقایقی ندارد اما خواب در تصمیم‌گیری جایگاهی ندارد.
وی افزود: نبی مکرم اسلام در امور جنگی هرگز به استخاره، رمل و اسطرلاب تکیه نکرد. امیرالمومنین بالاترین عارف تاریخ وقتی به جنگ می‌رفتند براساس قواعد زمان خود عمل می‌کردند.اگر آیین دادرسی در شام بود در کوفه هم بود با این تفاوت که در شام بر مدار غیرخدایی بود و در کوفه بر مدار خدایی. اگر ابزارها و روشهای جنگی در سپاه معاویه بود در سپاه امام هم بود. اینگونه نبود که چون لشکر امام علی برای خدا می‌جنگید نیازی به قواعد عقلانی نباشد.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه قواعد عقلانی یکی از قواعد الهی است گفت: باید به قواعد عقلانی تن داد بالا رفتن نقدینگی در همه جا تورم را بالا می‌برد. و فرقی نمی‌کند که نظام اقتصادی سوسیالیستی باشد یا لیبرالیستی. بالاترین خصوصیات امام که او را از دیگران ممتاز می‌کرد اتکا به عقلانیت بود.
سیدحسن خمینی دومین ویژگی امام را پایبندی به اخلاق اسلامی دانست و گفت: برخیها به امام علی می‌گفتند معاویه از تو باهوشتر و امام پاسخ می‌گفت من به قواعد اخلاقی پایبندم و اینگونه نیست که برای رسیدن به هر نتیجه‌ایی هر وسیله‌ایی را تجویز کنم. علی(ع) در عرصه زندگی فردی و اجتماعی به قواعد اخلاقی پایبند بود.
وی افزود: یکی از امور اخلاقی رعایت ادب است در زندگی امام، امام همواره ادب را رعایت می‌کرد ایشان از مودبترین انسانها هست. رابطه ما با ایشان، رابطه نوه و پدربزرگ بود. انسان می‌تواند با نوه خود جور دیگری حرف بزند اما ایشان هرگز به ما "تو"  نگفت. ضمن اینکه با ما بازی می‌کرد و اینگونه نبود که در جایی مثل یک هاله مقدس بنشیند باز هم همیشه ما را "شما" خطاب می‌کرد.
وی یادآور شد: امام برای مخالفین خود از تعابیر سخیف استفاده نمی‌کرد و می‌گفت آقای ریگان و خانم تاچر. او عمیقا به قواعد اخلاقی پایبند بود. موارد زیادی در زندگی ایشان هست که این مسئله را بسیار پررنگ می‌بینیم.
سیدحسن خمینی در ادامه با بیان اینکه جوهره دین، اخلاق است گفت: پیامبر برای بسط مکارم اخلاق مبعوث شد. غایت اصلی بعثت پیامبر اخلاق بود اگر هزار سجده و رکوع بکنیم اما دلهایمان چرکین باشد و حسد و حقد و دروغ و تهمت ما را در برگرفته باشد از اعتدال که اصل اساسی اخلاق است خارج شده‌ایم.
وی در ادامه به رفتار پیامبر در یکی از جنگها با مخالفان اشاره کرد و گفت: در جنگ خیبر برخی از مسلمانها به دشمنان فحش می‌دادند و آنها را فرزندان خوک و میمون می‌خواندند. در این حال یکی از یهودیان پیامبر را خطاب قرار داد و گفت: یا ابوالقاسم تو که دشنام نمی‌دادی؟ پیامبر از این امر خجالت کشید و آن روز جنگ را تعطیل کرد.
سیدحسن خمینی تاکید کرد: قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم.
یادگار امام اظهار داشت: فرق پیامبران و سیاستمداران در این است که پیامبران می‌خواهند همه خوب باشند اما سیاستمداران می‌خواهند اکثریت خوب باشند. برای پیامبر تک‌تک افراد جامعه مهم است. اگر تنها یک نفر به سعادت نرسد کار پیامبر تمام نشده است. دل پیامبر آنقدر به امت خود می‌سوزد که خدا به او می‌گوید که دیگر کافی است خود را اذیت نکن. دل پیامبر دل نبی‌گونه است.
یادگار امام اظهار داشت: روز عاشورا دل سیدالشهدا به حال شمر بیشتر می‌سوخت از اینکه خود شمر دلش به حال خودش بسوزد. چون امام حسین فرزند پیامبر است او می‌خواهد شمر هم به اوج برسد.
سیدحسن خمینی سومین رکن اندیشه سیاسی امام را فقه شیعی دانست و گفت: غفلت نکنیم که امام یک فقیه است گذرش به سیاست از منظر مسوولیت شرعی است. از دید امام انسان کامل انسانی اخلاقی، عقلانی و متشرع است. همینطور که پیامبر و علی علیه ‌السلام هم اینگونه بودند. پایبندی امام به مبانی فقهی بی تردید در جای جای زندگی ایشان دیده می‌شود.
سیدحسن خمینی خاطرنشان ساخت: تکیه بر اخلاق و عقلانیت نباید ما را از تقید به فقه و تشرع غافل کند. سنتهای دینی که ریشه در شریعت دارد یک واقعیت هستند باید به آنها تن داد معنی ندارد که بگوییم چون اخلاقی هستیم حجاب اهمیتی ندارد چون اخلاقی هستیم در نماز کاهلی کنیم البته به این معنا نیست که با کسانی که مقید به این مسائل نیستند برخورد غیردینی و غیراخلاقی کنیم.
وی اظهار داشت: لطافت قضیه این است که کسانی که فقهی هستند فقه را بر اخلاق برتری می‌دهند و کسانی که اخلاقی هستند اخلاق را بر فقه برتر می‌دانند. اما مسئله این است که همه اینها یکسان است.
سیدحسن خمینی چهارمین رکن اندیشه سیاسی امام را وحدت ملی عنوان کرد و گفت: امام در همه جا تعبیر بسیار خوبی دارد ایشان مرتبا تکرار می‌کنند "همه با هم". امام می‌گوید علت موجده انقلاب همان علت مبقیه آن است. این علت اصلی، همان اتکا به خدا و وحدت کلمه است.
سیدحسن خمینی در ادامه به طرح این سوال پرداخت که نسبت توکل و توسل با عقلانیت و اخلاق چیست؟ و گفت: در روایات دینی و در احکام اسلامی و نیز در اندیشه امام به توکل و توسل به صورت فراوان تاکید شده است. امام در زندگی خود هیچگاه نماز را ترک نکرد. در نجف هر شب به زیارت امیرالمومنین می‌رفت و توسل می‌جست و این کار هیچ تعارضی با عقلانیت ندارد.
وی افزود: انسان با خدا ارتباط برقرار می‌کند. خدا دل او را روشن می‌کند، عقل را سالم می‌کند و اینها سرانجام باعث می‌شود که انسان بهتر تصمیم بگیرد. برخی اوقات انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد چون قلب او قفل شده است.
یادگار امام در پایان گفت: زندگی امام برای ما درس آموز است و این درس بیش از هر چیز بر این است که باید این چهار عنصر عقلانیت انسانی، اخلاق اسلامی، پایبندی به تشرع و وحدت را آویزه گوش کنیم و بدان پایبند باشیم.
در این مراسم پس از سخنان یادگار امام اعضای انجمن اسلامی معلمین سراسر کشور نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی برگزار کردند.

جهاد سازندگی، ایمان انقلاب را تعالی داد


یادگار امام گفت: رسیدن به درجه ایمان این است که خودمان سراغ مردم برویم و به آن‌ها کمک کنیم. جامعه‌ای که به مردم خود،‌خوبی نکند به افضل ایمان خود نرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مدیران و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی به تشریح شرایط تکمیل ایمان اجتماعی پرداخت و گفت: بالاترین و بافضیلت‌ترین درجه ایمان این است که انسان خود به سوی مردم برود و به آنها کمک کند قبل از آنکه آنها سراغ انسان بیایند.
وی افزود: اگر کسی سراغ انسان بیاید و کمک بخواهد اگر از کمک کردن دریغ کند در حالیکه توان کمک دارد، خداوند نعمت‌های زیادی را از او دریغ می‌کند که کمترین آنها بهشت است. اما درجه عالی ایمان این است که حتی قبل از اینکه آنها سراغ ما بیایند به کمک آنها بشتابیم.
یادگار امام با بیان اینکه امام بعد از پیروزی انقلاب تلاش کرد با اتخاذ تصمیمات خاص جامعه را به تکامل برساند، گفت: جامعه با انقلاب اسلامی در جهاد اصغر پیروز شده بود و باید در جهاد اکبر هم پیروز می‌شد. همانطور که پیامبر بعد از بدر به یاران خود گفت؛ در جهاد اصغر پیروز شده‌اید و باید در جهاد اکبر هم که مبارزه با نفس است پیروز شوید. بعد از انقلاب رژیم ستمشاهی فرو پاشیده بود و نظام جدیدی پایه‌گذاری شده بود. این جهاد اصغر بود باید جهاد اکبر نیز آغاز می‌شد.
وی ادامه داد: این جامعه باید به افضلیت می‌رسید و یکی از شرایط آن احسان به مردم بود. گروهی باید درست می‌شدند تا خود سراغ  مردم بروند جهاد سازندگی شکل گرفت تا به جای‌جای این سرزمین برود و به مشکلات مردم رسیدگی کند و جامعه را به افضلیت برساند.
سیدحسن خمینی یادآور شد: اگر فردی به درجه ایمان می‌رسد باید کاری بکند که جامعه هم به درجه ایمان برسد. رسیدن به درجه ایمان این است که سراغ مردم برود و به کمک آنها بشتابد. جامعه‌ای که به مردم خوبی نکند به افضل ایمان خود نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: جهاد سازندگی با فعالیت های خود در سراسر کشور نسبت به اقشار مستضعف کمکهای شایانی کرد. با شعار زیبای"همه با هم" که بر آرم جهاد بود، در راستای افضلیت ایمان جامعه قدم برداشت. جهاد در واقع گام بلند انقلاب به سمت بالا بردن ایمان جامعه بود. جهاد سازندگی ایمان انقلاب را تعالی داد. جهاد ایمان مومنین حاضر در انقلاب را به بالاترین درجه خود رساند.
یادگار امام در پایان گفت: جهاد در روزهای حماسه و خون و جهاد و شهادت تلاشهای بسیاری کرد. دانشجویان بسیاری که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند به کشور برگشتند و آستین‌ها را بالا زدند و در فقیرترین روستاهای کشور برای ساختن مملکت و کمک به مردم تلاش کردند و الحمدالله شجره طیبه ارزشمندی حاصل شد.
در ابتدای این مراسم پس از مرثیه‌خوانی و مدیحه‌سرایی، آیت‌الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امام خلف صالح مولود 13 رجب است، گفت: امام همان راه را انتخاب کرد که امام علی انتخاب کرده بود و با تمام وسع و توان در راه احیای طریق علوی تلاش کرد.
وی ادامه داد: خداوند به امام امت آنچنان نعمتی بخشید. در عصری که درب وحی الهی مسدود و دوره عصمت سپری شده بود، شخصیتی اعلم به علم انبیاء و مسبب عمل جامعه به دانش اولیاء الهی شد. امام شرایطی به وجود آورد که دانش انبیاء در دنیا پیاده شد.

خوش اخلاق باشیم، بد دهان نباشیم

یادگار امام گفت: مردم رفتارهای مختلفی دارند هیچکس را نمی‌توان با توهین و اخم به راه درست هدایت کرد. اما می‌توان با یک لبخند و کظم غیض این کار را به بهترین نحوه انجام داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در جمع تاکسیرانان تهران در حسینیه جماران با بیان اینکه براساس فرموده‌‌ای از امام زین‌العابدین، نزدیکترین انسانها به خدا کسی است که خوش اخلاق‌تر باشد، گفت: روزهای سالگرد امام فرصتی است که از زوایای مختلف می‌توان ابعاد شخصیتی امام را بازگو کرد. یکی از مسائلی که شاید کمتر مطرح می‌شود خلقیات و اخلاق امام است.
وی اظهار داشت: کسانی که دیندار هستند تنها برای خدا تلاش می‌کنند. ایمان به خدا دل‌های آنها را آرام می‌کند. آن‌ها دنیا را به هیچ می‌گیرند. آنها با خدا معامله می‌کنند دنیا یک مزرعه و یک محل عبور برای آن‌هاست.
یادگار امام افزود: در برابر خداباوران، کسانی که خدا را فراموش کرده‌اند، دنیا را بسیار باارزش می‌دادند با اقبال دنیا خوشحال و با ادبار دنیا ناراحت می‌شوند.
سیدحسن خمینی در ادامه، خطاب به تاکسیرانان تهران گفت: برای یک راننده فرقی نمی‌کند که کودکی، او را تعریف کند یا بد او را بگوید چون اساسا کودک دو ساله در نظام آفرینش خیلی موثر نیست. کسانی که به خدا باور دارند می‌دانند عزت مال خداست و همه هیچ کاره‌اند. ما قرار است قرب خدا پیدا کنیم قرار است در زندگی یک گام خوب‌تر شویم اگر نمی‌توانیم علی باشیم که نمی‌توانیم، می‌توانیم علی‌وار شویم ما نمی‌توانیم زینب ائمه باشیم اما می‌توانیم زینت آنها شویم.
وی خاطرنشان کرد: مسافری که در یک تاکسی می‌نشیند باید به قصد قربت به خدا به او احترام کرد این کار از نماز هم بالاتر است اگر خوش اخلاق باشیم، بد دهان نباشیم و بد کسی را نخواهیم، می‌توانیم به خداوند نزدیک شویم.
وی افزود: مردم رفتارهای مختلفی دارند هیچکس را نمی‌توان با توهین و اخم به راه درست هدایت کرد. اما می‌توان با یک لبخند و کظم غیض این کار را به بهترین نحوه انجام داد.
وی خطاب به تاکسیرانان گفت: ممکن است فردی در ماشین شما بنشیند و شما با او رفتار خوبی نداشته باشید و او این رفتار را به بزرگان نسبت دهد. امام صادق می‌گوید جوری باشید که وقتی به میان مردم می‌روید بگویند آنها طرفداران پیامبر هستند.
وی ادامه داد: همه شما با یک لبخند می‌توانید هر روز برای خود صواب کسب کنید. مومن زرنگ است می‌تواند در ازای هر کاری که می‌کند صواب جمع کند. البته زرنگ بودن به این معنا نیست که مردم را اذیت کنیم.
در این مراسم، پیش از یادگار امام، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدصادق واعظ شهیدی در سخنانی با بیان اینکه امام اسوه پیامبرگونه در قرن حاضر است، گفت: لفظ امام را ما اختراع نکرده‌ایم. لقبی است که شایسته امام بود. اخیرا در فرمایشات مقام معظم رهبری این مطرح شده که لفظ امام تنها برای امام خمینی باید به کار رود. همچنان که امیرالمومنین تنها برای امام علی است.
وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم برای امام بزرگداشت برگزار کنیم اما جا پای امام نگذاریم، گفت: تقدس‌زدایی از بیت امام کار ناپسندی بود. ما حرمت امام را در حرمت‌داری از بیت امام می‌دانیم. با احترام به خانواده امام قلب امام را خشنود می‌کنیم. کسانی که به تقدس‌زدایی از خانواده امام می‌پردازند، چوبش را خورده و می‌خورند.
در ادامه این مراسم محمد احمدی بافنده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در سخنانی به ارائه گزارشی کوتاه از سازمان متبوع خود پرداخت و گفت: تاکسیرانی تهران بزرگترین ناوگان تاکسیرانی جهان است و روزانه شش میلیون مسافر یعنی بیش از مترو و اتوبوس مسافر جابه‌جا می‌کند.
وی افزود: راننده‌های تاکسی با سرمایه خود خدمت می‌کنند. خانواده تاکسیران‌ها به صورت مستمر تبعات مشکلات اقتصادی و اجتماعی را تحمل می‌کنند.
وی در پایان گفت: راننده‌های تاکسی روزی 15 ساعت در ترافیک و هوای کثیف تهران با سختی تمام کار می‌کنند اما با عزت نفس زندگی می‌کنند امیدواریم مسئولان و بزرگان  و جامعه ما ازرش این قشر زحمتکش را بدانند و با احترام و عزت با آنها رفتار کنند.

رستگاری جامعه در گرو پیروی از عقل و علم است


یادگار امام گفت: بعد از انقلاب گام های بزرگی برای سعادت و رستگاری جامعه برداشته شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مسئولان و کارکنان دانشگاه پیام نور و جمعیت هلال احمر به تشریح روشهای رسیدن یک جامعه به سعادت و رستگاری از منظر قرآن پرداخت و اظهار داشت: رستگاری در دغدغه همیشه بشر بوده است. از روزی که بشر خود را شناخته همواره در جستجوی این بوده که چگونه به سعادت برسد. هر کسی سعادت را به نوعی به جامعه نشان داده برای برخی سعادت در ثروت و قدرت و برای برخی در توانمندیهای بدنی است. حتی برخی سعادت را به دست آوردن یک شیء خاص دانستند.
وی افزود: به فرموده قرآن فلاح و رستگاری زمانی به دست می‌آید که انسان خود را تزکیه کند، با نفس خود مبارزه کند و به فرموده امام علی از علم و عقل اطاعت کند و از جهل دوری کند. اگر می‌خواهیم به فلاح و رستگاری برسیم باید علم و عقل را زمینه‌ساز زندگی خود کنیم.
یادگار امام با تبریک ایام ولادت امام علی گفت: گامهای بزرگی بعد از انقلاب در مسیر پیشبرد علم و عقل در جامعه برداشته شده که در راستای سعادت جامعه بوده است. تاسیس دانشگاه پیام نور یکی از همین گامهای بزرگ است. اما همه رستگاری در اینها نیست. بخش زیادی از فلاح و سعادت به دلها و اعمال ما بستگی دارد. باید آنچه را باور داریم در زندگی خود به کار ببندیم.

. انتهای پیام /*