یکی از انواع مجازات در نظام حقوق کیفری ایران شناخته می شود که سابقه آن به قانون مجازات مصوب ۱۳۰۴ شمسی برمی گردد. بیدگلی در تحلیل مجازات تبعید اینگونه نقل می کند که...
انقلابی های ایران به هیچ طبقه خاص اجتماعی منحصر نیستند، بلکه از همة ایران برخاسته اند: دانشجویان، کارگران، تحصیل کردگان، روحانیان و… همه و همه در این انقلاب حضور دارند. ملت ایران با همة نسل های گوناگون خود در این نهضت شرکت جسته است؛ بازار، مدارس، مساجد، شهرها و حتی کوچک ترین روستاها در این نهضت مشارکت دارند.
در سالهای اولیه انقلاب، در برخی موارد، این مسأله پیش می آید که طرح های برگشتی از شورای نگهبان با اصرار مجلس برای تصویب آن مواجه می شد.
سه شنبه هفدهم بهمن، ایران چهره اى دیگر دارد. ایران یکپارچه شادمان است.
سبک زندگی سیاسی امام خمینی(س) به دلیل هم خوانی با اعتقادات و تفکرات ریشه ای مردم ایران و مذهب و آیین اسلامی، توانست در گستره جهانی بسیاری از گفتمان های حکومتی و حاکمیتی را به چالش بکشاند.
روز یکشنبه 15 بهمن سال 1357 امام خمینی طی حکمی مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت تعیین کرد.
امام خمینى پس از قرنها و براى نخستین بار در تاریخ حوزه هاى علمیه باب درس حکومت اسلامى (ولایت فقیه) را افتتاح نمودند و ضمن روشنگرى پیرامون وحدت موضوعى و لاینفک بودن مفاهیم دین و سیاست، خطوط کلى برنامه ریزى را براى تشکیل حکومت اسلامى ترسیم کردند.
حضرت امام با آگاهى از شرایط روانى موجود حتى پیش از آنکه خستگى یک سفر طولانى و ساعتها حضور در مراسم استقبال را از تن بدر کنند مستقیماً به بهشت زهرا رفتند و سخنرانى حاضر را که نقطۀ عطف برجسته اى در کل نهضت اسلامى محسوب مى شود، ایراد نمودند.
حضرت امام خمینی یک روز پیش از عزیمتشان از پاریس به ایران در پیامی از دولت و ملت فرانسه برای حضورشان در این کشور و مهمان نوازی آنها تشکر کردند.
نه به وعده هاى پوچ دولت هاى غیر قانونى اعتنا کنید و نه از هیاهوى دژخیمان بهراسید
بستن فرودگاهها و جلوگیرى از رفتن ما به ایران، ثبات را بیش از پیش بر هم مى زند، نه آنکه اوضاع را تثبیت نماید.
از اینکه ایادى اجانب، فرودگاه هاى سراسر ایران را به روى من بسته اند، بناچار تصمیم گرفتم که روز یکشنبه 29 صفر به کشور برگشته و چون سربازى در کنار شما به مبارزه علیه استعمار و استبداد تا پیروزى نهایى ادامه دهم.
مردم سالاری دینی ریشه در شکل حکومت جمهوری اسلامی دارد. مولفه های این شکل حکومت قطعا می بایست در اندیشه های سیاسی دینی قوام یافته باشد چرا که جمهوریت اسلامی بر دو پایه جمهوری و دیگری اسلامیت بنا گذاشته شده است.
خبرنگاران روزنامه های اطلاعات و کیهان در روز سوم بهمن ماه 57 پیش از عزیمت امام به ایران، در گفت و گویی که در نوفل لوشاتو با ایشان انجام دادند، نظرات و مواضعشان را درباره مسائل جارى انقلاب جویا شدند.
کتاب «ولایت فقیه»، مجموعه سیزده سخنرانى است که حضرت امام خمینى، سلام اللَّه علیه، در فاصله سیزده ذیقعده 1389 تا دوم ذیحجه 1389 (مطابق با 1/ 11/ 1348 تا 20/ 11/ 1348 ش) در ایام اقامت در نجف اشرف ایراد فرموده اند.
هنگام ظهر بود، نخست وزیر مى خواست برود. امام تعارف کردند: با نان و پنیر طلبگى قناعت کنید! شریف الزمانى گفت: منظور آقا این است که با علما هم غذا شوید تا ببینید آقایان علما چه مى کشند!
فرار محمد رضا پهلوى را که طلیعه پیروزى ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادى و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض مى کنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملت هاى مظلوم ثابت کردید که با فداکارى و استقامت مى توان بر مشکلات هر چه باشد غلبه کرد.
به موجب حق شرعى و بر اساس رأى اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامى ملت، شورایى به نام «شوراى انقلاب اسلامى» مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد.
دولت اسلامى که ما مى خواهیم یک جمهورى است که به آراى ملت درست مى شود و احکام اسلام هم در او اجرا مى شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادی ها و دموکراسى حقیقى است و استقلال کشور را نیز تضمین مى کند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.