آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی گفت: دشمنان خواب خیلی آشفته ای برای کشور دیده بودند، ولی خون شهدا اجازه تحقق این خواب ها را نداد که باعث شد امروز با افتخار از این نتیجه یاد کنیم.
وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه (ع) و رسول اکرم (ص) است. زیرا اینجا صحبت از مقام نیست؛ بلکه صحبت از وظیفه است.
امام خمینی در سی ام دی ماه سال ۵۷ از بازگشت قریب الوقوع خود به کشور خبر دادند. در سی ام دی ماه سال ۵۷ در پیامی خطاب به ملت ایران از بازگشت قریب الوقوع خود خبر دادند.
سمینار علمی «عدالت اقتصادی از منظر امام خمینی(س)» عصر چهارشنبه (۲۹ دی ماه ۱۴۰۰) با حضور اندیشمندان، اقتصاد دانان، اساتید دانشگاهها، طلاب و دانشجویان در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.
سمینار علمی «عدالت اقتصادی از منظر امام خمینی (س)» عصر امروز در پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.(عکاس: خدابخش مالمیر)
در خصوص مخالفت حضرت امام با کاخ نشینان و اهتمام به فهم و درک سبک زندگی کوخ نشینان چند نکته اساسی وجود دارد که عرض می کنم. حضرت امام می فرماید ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ نشینی را از ایران و جهان بزداییم و ملت ها و دولت ها را از اسارت و وابستگی به روحیه کاخ نشینی نجات بدهیم. دلیلش این است که اخلاق کاخ نشینی از اخلاق فاسد است و اکثر خلق و خوهای فاسد از طبقة مرفه به مردم دیگر صادر شده است و طبع کاخ نشینی با توحید، مهندسی شخصیت، تربیت صحیح، تصنیف، تألیف و تولید فکر و علم منافات دارد. شما ببینید اکثریت قریب به اتفاق پژوهش ها و تولیدهای علمی و توسعه علوم انسانی و اسلامی توسط افرادی بود که به جای کاخ نشینی، خلق و خوی کوخ نشینی داشتند.
حضرت امام آشنایی طولانی مدتی با خدمات و فعالیت های مرحوم دکتر یدالله سحابی داشته و بر همین اساس سال ۱۳۴۳ بعد از صدور حکم محکومیت قضایی وی در بیدادگاه نظامی به این موضوع اشاره کرده و با توجه به کهولت سن مرحوم سحابی می نویسند: اینجانب و اشخاص با وجدان و با دیانت متأسفیم از مظلومیت این اشخاص که به جرم دفاع از اسلام و قانون اساسی محکوم به حبسهای طویل المدت شده، و باید با حال پیری و نقاهت در زندان، برای اطفای شهوات دیگران، به سر برند.
شهادت فرزند امام، مقاله ای که علیه حضرت امام نوشتند، قتل عام طلاب در ۱۹ دی ۵۶ به دنبال آن قتل عام و درگیری تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ دیگر مبارزه را از مخفیگاه ها و به صورت پنهان به آشکار در متن جامعه آورد. از یکطرف رهبری حضرت امام را داریم و روحانیت متحد و متفق در مسیر نهضت امام و از طرفی، نیروهای انقلابی کارآمد که در شهرها، استان ها و حتی روستاها که توانستند حرکت انقلابی را بر مبنای رهنمودهای امام مدیریت کنند و به سامان برسانند و پوسیدگی از درون گسستگی حاکمیت پهلوی هم وجود داشت.
امام خمینی در بیست و پنجم دی ماه سال ۵۷ در پیامی نه گانه به ملت ایران، سفارش های مهمی کردند.
هر انقلابی دارای شعارهایی است که ریشه در ایدئولوژی انقلاب و فرهنگ آن جامعه دارد. این شعارها بیان کننده نگرش ایدئولوژی انقلاب، انقلابیون و توده های انقلابی نسبت به وضع نابسامان موجود، اهداف و ویژگی های نظام آرمانی و نحوه انتقال جامعه از وضع موجود به وضع آرمانی هستند.
این یادداشت نگاهی کوتاه خواهد داشت به وضعیت اقشار جامعه در رژیم پهلوی( بر اساس تقسیم بندی اخیر) و به این پرسش پاسخ خواهد داد که چگونه اقشار در ایران علیه شاه به اجماع رسیدند و شاه همه پایگاه های اجتماعی خود را از دست داد و مجبور به ترک کشور شد؟
در نقطه مقابل «اسلام ناب محمدی» که اسلام رحمانی، با پایه عقلانیت و توجه به زمان و مکان و... است؛ نوعی برداشت از اسلام است که در ادبیات امام خمینی از آن به عنوان «اسلام آمریکایی» یاد می شود. در مبانی و اصول رفتاری این نوع از اسلام دگرگونی های بسیاری رخ داده است. بر اساس بینش و اندیشه حضرت امام، این نوع اسلام، وارونه شده و دینی بی محتوا و متظاهر و یاری گر قدرت های استکباری و استبدادی است. به همین دلیل هم حمایت های قدرت های استکباری، اعم از غربی و شرقی را در پی دارد. این نوع برداشت از دین - به ویژه از دین اسلام - بیشتر متناسب با اهداف جریان سرمایه داری و گروه های ظالم در جهان است که عموماً منافع آنها در تضاد با اسلام راستین قرار دارد. در اسلام امریکایی دیانت جدای از سیاست تعریف می شود. درحالی که در اسلام ناب دیانت و سیاست دو روی آن هستند و مبارزه و مقابله با مستکبران و دفاع از ستم دیدگان از اهداف آن است. یکی دیگر از ویژگی های اسلام آمریکایی که عاملی برای شناسایی و تفکیک از اسلام اصیل می باشد، ویژگی هم پوشانی این نوع اسلام در قالب اسلام راستین است، با این توضیح که اسلام آمریکایی بر خلاف محتوای ناصحیحی که دارد، توجه ویژه ای برای حفظ ظواهر و رعایت شعائر نمادین دین قائل است. امام خمینی همواره پشتیبان اسلام ناب محمدی بود، و اسلامِ پابرهنگان و رنجدیدگان و اسلامِ عارفانِ مبارزه جو را ا
در پی درگذشت پدر گرامی همکار ارجمند مان آقای صادق سعادتی، حجت الاسلام والمسلمین شیخ اصغرسعادتی، از مبارازان انقلاب اسلامی و یاوران صدیق و دیرین امام راحل پیام تسلیتی از سوی رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی صادر شد.
مراسم بزرگداشت مرحوم حاج عیسی جعفری، خادم حضرت امام(س) و مرحوم سید احمد میریان، فرزند مرحوم سید رحیم میریان از اعضای فقید دفتر امام خمینی و برادر شهید سید مهدی میریان در حسینیه جماران برگزار شد.
مراسم تشییع پیکر حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر سعادتی، مشاور سابق فرهنگ و معارف اسلامی سازمان سینمایی امروز پنجشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۰ در حسینیه جماران برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی بر پیکر مرحوم نماز اقامه کرد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.