پرتال امام خمینی(س)؛ یادداشت ۱۸۲/

امام حسین(ع) و وقایع کربلا در روز عاشورا در کلام امام خمینی(س) جایگاه ویژه ای دارد. امام دیدگاه بلند و رفیعی را به حادثه  عاشورا داشتند و آن را دست مایه سترگی برای آفرینش انقلاب اسلامی یافته و از آن الهام گرفته اند. بنیان گذار جمهوری اسلامی، قیام خود را برگرفته از قیام سید الشهدا معرفی می نماید و به آن افتخار می کند و یادآور می شود که ما باید از آن حضرت درس شجاعت، شهادت، عدالت خواهی، مبارزه با ظلم و دفاع از مکتب را یاد بگیریم. شرایط جامعه خود و حاکمان بر سرنوشت مسلمانان را همانند شرایط جامعه امام حسین(ع) و حاکم غاصب آن می داند و در تحلیلی شفاف و قابل فهم برای همگان، قیام خود را مستند به قیام امام حسین علیه السلام می نماید و منطق راحت طلبان بی درد، سازشگران دنیا طلب و تماشاچیان توجیه گر را با استدلال به شیوه و سیره زندگی امام حسین (ع) مردود می شمارد.

این بدان جهت است که خط سرخ شیعه در کربلا برجسته تر می شود. در پرتو نهضت عاشورا آزادی خواهی، ذلت ستیزی و شهادت طلبی، که لازمه ی مبارزه با دستگاه جور است، پررنگ تر و بسیج ارادت مندان خاندان عصمت و ولایت هموارتر است. آغاز قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مصادف با ۱۲ محرم و انجام آن نیز مقارن با تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ است. سخنان امام راحل در روزهای آغازین بر محور کربلا و محرم می چرخد و در وصیت نامه سیاسی الهی اش نیز سفارش به زنده نگه داشتن این حادثه ی بزرگ تاریخ اسلام می نماید. در فاصله آن آغاز و این انجام نیز در جای جای کلام خود از امام حسین علیه السلام ، کربلا، عاشورا و شهادت سخن به میان می آورد.

پژوهش گران و مورخان، قیام امام بزرگوار را دارای ویژگی هایی می دانند که در انقلاب های معاصر و بلکه طول تاریخ نظیر ندارد. بی شک یکی از آن ویژگی ها پیوندی است که بین انقلاب امام خمینی قدس سره و انقلاب امام حسین علیه السلام در سال ۶۱ هجری وجود دارد ـ که به تعبیر خود ایشان «از شعله های فروزان نهضت سید مظلومان در مقابل دستگاه بنی امیه بود».

(صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۲۷۸)

در ادامه به ارائه برخی از گفتارها و فرمایشات نورانی امام خمینی(س) در خصوص واقعه عاشورا و اندیشه و راه امام سوم شیعیان می پردازیم.

در کلام امام راحل، بخشی از صفات و ویژگی های سید الشهدا بیان شده که گویای چهره ی آن حضرت از منظر ایشان است.

قیام برای خدا

امام خمینی(س) قیام امام حسین(ع) را قیام خدا می دانستند و فرمودند:«سید الشهدا علیه السلام با چند نفر از اصحاب، چند نفر از ارحامشان، از مخدّراتشان قیام کردند. چون قیام للّه بود، اساس سلطنت آن خبیث را در هم شکستند.» (همان؛ ج ۸، ص ۹)

مسؤولیت پذیری

ایشان قیام و مسیری که امام سوم شیعیان را جز جداناپذیری از شخصیت این امام معصوم می دانستند و فرمودند: «البته آنکه از همه ی (انبیا و اولیا) بارزتر و معروف تر است، سید الشهدا علیه السلام است. اگر وضع تفکر سید الشهداء مثل بعضی مقدسین زمان خودش بود، آنها طرحشان این بود که بماند همان جوار حضرت رسول صلی الله علیه و آله و عبادت کند. اگر وضع تفکر مولی هم این بود، کربلایی پیش نمی آمد؛ یک راحت طلبی بود و کناره گیری از جامعه و دعا و ذکر بود، لکن وضع تفکر جور دیگری بود.» (همان؛ ص ۱۵۱)

شهادت طلبی

«هر چه روز عاشورا، سید الشهداء علیه السلام به شهادت نزدیک تر می شد، افروخته تر می شد. جوانان او مسابقه می کردند برای این که شهید شوند. همه می دانستند که بعد از چند ساعت دیگر شهیدند.» (همان؛ ج ۱۵، ص ۹)

صبر و استقامت

واقعه عاشورا، کلاس استقامت و صبر است. امام بزرگوار در این خصوص می فرمایند:«ناراحت و نگران نشوید، مضطرب نگردید، ترس و هراس را از خود دور کنید. شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصائب و فجایع صبر و استقامت کردند، که آنچه ما امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته اند و در راه خدا یک چنان مصائبی را تحمل کرده اند.» (همان؛ ج۲۱، ص ۱ - ۲)

تجلیات عرفانی وجود مقدس امام حسین(ع)

یکی از جنبه های بارز شخصیت امام حسین علیه السلام، جنبه های عرفانی و ملکوتی وجود ایشان است که در کلام امام مورد اشاره قرار گرفته است: «و ما که تابع حضرت سید الشهدا هستیم، باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت، قیامش، انگیزه اش، نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود. من جمله قضیه ی حکومت عدل، جور، حکومت جور باید از بین برود. از آن طرف وقتی که مناجاتشان را می بینیم، مناجاتی که در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم که در هیچ یک از ادعیه گفته شده باشد که ادعیه مال همه ی ائمه است. این دعای شعبان، مناجات شعبان، مناجات همه ی ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب این که انسان چه جور باید با خدای تبارک و تعالی مناجات کند.»(همان؛ ج۲۱، ص۲)

امام خمینی(س) که با بهره گیری از درس های عاشورا بزرگترین انقلاب عصر را بوجود آورد، برای حفظ دست آوردهای انقلاب اسلامی عبرت های عاشورا را یاد آور می شود: «من خوف این را دارم ـ که خدای نخواسته ـ ملت ما یک وقت بیدار بشود که روحانیت کنار رفته اسـت و سلطه اجانب بر این مملکت باز گشته است و آن وقت تأسف ها فایده نداشته [باشد] همان طور که در زمان امام حسین علیه السلام آن طور درست کرده بودند چهره پسر پیغمبر را، که مردم کـوفه ای که پدر او را دیده بودند، مجاهدات او را دیـده بودند، هـمین مردم کوفه برای کشتن پسر پـیغمبر مـسابقه می کردند و مردم کوفه یک وقت مـتوجه شدند که امام حسین علیه السلام دیگر نبود.» (همان؛ ج ۱۵، ص ۳۶۷)

در خصوص فلسفه نهضت و قیام عاشورا کلام امام راحل بسیار غنی است. ابعاد مختلف اهداف نهضت عاشورا مورد توجه ایشان قرار گرفته است. از آن جهت که اندیشمندان و محققین در تاریخ ائمه علیه السلام، در این رابطه آراء مختلفی ارائه کرده اند، سخنان امام بزرگوار به عنوان متفکر و اسلام شناس ژرف اندیش و پدید آورنده ی بزرگ ترین انقلاب اسلامی در قرن بیستم که بیشترین تأثیر را بر تحولات قرن بیست و یکم نهاده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

. انتهای پیام /*