پرتال امام خمینی(س): رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه امام متعلق به یک مؤسسه یا یک جناح نیست و متعلق به همه است، گفت: جامعه اصلی هدف‌مان در تخاطب را نسل جوان قرار داده‌ایم؛ اینها بیشتر نیاز به شناخت امام دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری  در نشست بررسی زمینه‌های حضور فرهنگی و هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در عراق، با ذکر یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، گفت: سردار سلیمانی یک نابغه نظامی و سیاسی بود. یعنی یک نادره دوران بود که البته به اقتضای شرایط خودش تفنگ دست گرفت؛ برای اینکه اهداف فرهنگی و تربیتی را جلو ببرد و تفنگ به دست نگرفت که کشورگشایی کند، مرزها را گسترش بدهد و آدم‌کشی کند؛ اگر تفنگ دست گرفت برای اقامه کلام حق و راه نورانی اهل بیت(ع) بود، که در عصر حاضر توسط امام به صورت فرامرزی و فراسرزمینی احیا شد و پرچمش بالا رفت.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: هدف ما از این سفر بیشتر بحث دفتر مؤسسه در نجف بود. در دوره جدید مؤسسه تغییر و تحولات نسبتا اساسی در مدیریت‌ها داشته‌ایم و میانگین سنی مؤسسه حدود ۲۰ سال کاهش پیدا کرد؛ ضمن حفظ و استفاده از نیروهای قدیمی تلاش شد که مسئولیت‌های میدانی به نیروهای جوان‌تر سپرده شود که با انرژی و تحرک بیشتری کارها جلو برود. برای اولین بار داریم مؤسسه را بر اساس یک برنامه پنج ساله جلو می‌بریم؛ که به تأیید آیت‌الله حاج حسن آقای خمینی هم رسیده و در این چهارچوب قرار شد که یک سفر نجف هم بیاییم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها و هفته‌های فرهنگی جزء پیشنهادات ما هست، تصریح کرد: ما این آمادگی را داریم که در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب سراسر عراق، عرضه نمایشگاهی و فروش داشته باشیم و کارهای مشترک انجام بدهیم. ما مدلی را از خمین شروع کرده‌ایم و هفته گذشته اختتامیه هفته فرهنگی خمین را داشتیم. بسته‌ای از کارهای فرهنگی، هنری و اجتماعی در خصوص امام طی یک هفته عرضه می‌کنیم. چون خمین زادگاه امام است و میلاد حضرت زهرا(س) و حضرت امام بود و همچنین فرهنگسرای معظمی در خمین داریم، این کار را از خمین آغاز کردیم و آمادگی داریم با ظرفیت‌های بیشتر مناسب فضای بین‌الملل این برنامه را اجرا کنیم.

کمساری با بیان اینکه جامعه اصلی هدف‌مان در تخاطب را نسل جوان قرار داده‌ایم، اظهار داشت: اینها بیشتر نیاز به شناخت امام دارند. در ایران شاید به خاطر مسائل اقتصادی گوش‌ها برای شنیدن سنگین شده و کار ما سخت‌تر از ۲۰ سال پیش است. آمادگی داریم مراکز و حوزه‌های علمیه عراق را از آثار حوزوی امام برخوردار کنیم؛ مثلا دوره موسوعه امام خمینی(س) ۵۲ جلد است و کتاب‌های دیگری در این زمینه وجود دارد. تا به حال مؤسسه بیش از ۱۳۰۰ عنوان کتاب از امام، به قلم امام و درباره امام چاپ کرده و می‌توانیم کتابخانه‌ها را با آنها تجهیز کنیم.

وی تأکید کرد: به هر حال ظرفیت عراق قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست؛ یعنی اگر این ظرفیت و خون مشترک نبود، جنگ هشت ساله اجازه نمی‌داد که پای یک ایرانی هم به عراق برسد. اگر این جنگ هشت ساله را با هر کشور دیگری داشتیم، مگر می‌شد؟! مگر چند نسل از خانواده شهدا و اسیران بگذرد تا یادشان برود و رابطه سردی داشته باشند ولی واقعا این خون مشترک و برکت وجود اهل بیت(ع) این ظرفیت را ایجاد کرده و ما هم به این ظرفیت واقف هستیم و باید قدر بدانیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، افزود: در دوره جدید رویکرد ما این است که تعامل با بخش‌های مختلف را افزایش بدهیم؛ نقص‌هایی در عدم تعامل داشتیم و باید به سمت تعامل حداکثری برویم. چون امام متعلق به یک مؤسسه یا یک جناح نیست و متعلق به همه است؛ متعلق به ایران هم نیست، امام یک شخصیت فراملی است و امروز که ما توفیق پیدا کرده‌ایم و در  این حوزه داریم کار می‌کنیم، باید وظیفه خودمان را در قبال ایشان انجام بدهیم.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز در این نشست با اشاره به اینکه سال آینده شصتمین سالگرد تبعید امام به نجف است، گفت: اگر بتوان از همین الآن روی یک رویداد ویژه به این مناسبت در عراق فکر، طراحی و برنامه‌ریزی کرد و یک برنامه فرهنگی، هنری یا علمی تدارک دید، به نظرم مناسبت تقویمی قابل توجهی است که می‌شود آن را در دستور کار قرار داد.

امین عارف‌نیا افزود: علاوه بر خانه موزه امام که در نجف هست و هر روز محل مراجعه زائران و گردشگران است، یکی از فرزندان امام را در جوار حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) مدفون داریم؛ شهید حاج آقا مصطفی خمینی که به نظرم آن طور که باید و شاید در عراق به ایشان پرداخته نشده؛ به عنوان فرزند امام و کسی که بیش از یک دهه از سال‌های پایانی عمرش را در همین کشور و در شهر نجف حضور داشته و منشأ آثار و برکاتی هم بوده است. به نظرم این هم سوژه قابل تأملی است.

وی اظهار  داشت: نکته سومی که به ذهنم می‌رسد این است که بیشترین مخاطبان خانه موزه امام در نجف زائران ایرانی هستند و جلب و جذب مخاطب خارجی، مشخصا مردم عراق و زائرانی که از  سایر کشورها برای زیارت به نجف مراجعه می‌کنند، کمرنگ است. طبیعتا ما ظرفیتی برای  ارتباط با این جامعه هدف نداریم و شاید به واسطه روابط دیپلماتیکی سفارت و مرکز فرهنگی ایران در عراق بشود این موضوع را تقویت کرد.

عارف‌نیا گفت: طبیعتا برگزاری هفته‌های فرهنگی در کشورها یکی از مسئولیت‌های رایزنی‌های فرهنگی است. اگر جمهوری اسلامی برگزاری هفته فرهنگی ایران را در عراق طراحی کرده، می‌شود در آن هفته فرهنگی بخش ویژه‌ای برای امام  اختصاص داد و ما همکاری کنیم؛ و اگر بتوانیم یک رویداد اختصاصی را برای معرفی آثار امام به مردم عراق طراحی و زمینه فعالیت را فراهم کنیم.

محمدرضا عبداللهی، معاون امور بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز در این نشست گفت: تعامل ما ادامه‌دار هست و سعی می‌کنیم مجدانه‌تر در این عرصه ورود پیدا کنیم. ایجاد شبکه مخاطبان محبّ حضرت امام ضرورتی است که همه به آن مستحضر هستند. بخش بعدی تهیه مستند تصویری معرف بیت حضرت امام برای جامعه هدف است. بخش دیگر معرفی آثار حضرت امام است که به ۲۵ زبان ترجمه شده ولی به هر حال ضرورت وجود دارد که این آثار در قالب فعالیت‌های مختلف معرفی شود. بخش دیگر این است که مجموعه سازی نامه‌های رسیده به امام است که پیشنهاد  می‌کنیم در کشور عراق انجام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباس کمساری، مدیر نمایندگی قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز در این نشست گفت: بیشترین مخاطبی که ما در قم داریم، بعد از ایران، عراقی‌های حوزه علمیه قم و عراقی‌هایی هستند که برای زیارت به آنجا می‌آیند. ما آمادگی داریم به فراخور نیاز و علاقه مخاطب عراقی، پژوهشی در موضوعات مربوط به اندیشه امام داشته باشیم.

. انتهای پیام /*