بررسی اجمالی نقش شهید بهشتی در پیروزی انقلاب اسلامی

بررسی اجمالی نقش شهید بهشتی در پیروزی انقلاب اسلامی

شهید مظلوم آیت الله بهشتی در پرتو جامعیت بی نظیری که داشت توانست علیرغم همه فشارهائی که بر او وارد می شد در مدت کوتاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خدمت به اسلام و ملت را یافته بود، بزرگترین خدمات را به انقلاب اسلامی بعمل آورد.

سه شنبه, تير 06, 1396 15:0
مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س)

برگی از مجموعه مقالات کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(س)

مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س)

آنچه در بحث از مکتب تربیتی امام خمینی(س) که در واقع همان تربیت اسلامی است، عمده و اساسی می باشد، توجه به مبانی فکری و فلسفی و عرفانی است، که پشتوانه واقعی آن آراء تربیتی را تشکلیل می دهد. تعلیم و تربیت ذاتاً یک مسئله فلسفی است. طرح این سؤال که «تعلیم و تربیت چیست؟» چنان است که بگوییم «آدمی کیست؟» و این سؤال، فلسفی است. تربیت از دیدگاه امام(س) متضرع بر انسان شناسی است که آن نیز خود متضرع بر هستی شناسی و خداشناسی و به اصطلاح جهان بینی توحیدی است.

دوشنبه, تير 25, 1397 10:30
نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

دکتر سید مهدی آقاپور و مختار حسنی سوخته سرایی

نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

امام خمینی برای دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان، پیام ها و سخنان مبسوطی بیان فرموده اند که اگر با دقت و از ابعاد گوناگون تجزیه و تحلیل شوند، راه نجات یک ملت و کشور مشخص و در صورت عمل به آن رهنمودها، این امر محقق می شود. همچنین اندیشه های حضرت امام نشان می دهد که در میان اقشار مختلف اجتماعی برای دانشگاه و دانشگاهیان جایگاه ممتازی قائل بودند.از دیدگاه امام راحل (س) دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهم امور و مبدأ همه تحولات جامعه است. اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است و آن قدر برای دانشگاه اهمیت قائل هستند که در کلامشان، این نهاد اجتماعی با سرنوشت انقلاب و اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

پنجشنبه, مرداد 11, 1397 11:21
علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص)  از منظر امام خمینی

حصین صالحی مالستانی

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص) از منظر امام خمینی

امام خمینی، با توجه به بینش عرفانی خود، علم غیب و علم لدنی پیامبر را از زاویه مظهریت پیامبر اکرم (ص)، از اسم اعظم حق بررسی کرده است، وی ضمن اعتقاد به داشتن چنین علمی برای پیامبران الهی به طور عام، علم لدنی و علم غیب پیامبران را دارای مراتب متفاوت می¬داند که پیامبر خاتم (ص) در اوج قله وصل به مبدء غیب قرار دارد.

شنبه, آذر 20, 1395 1:0
مقایسه کرامت انسان در اسلام و اعلامیه حقوق بشر

مقایسه کرامت انسان در اسلام و اعلامیه حقوق بشر

بر اساس جهان­ بینی اسلامی انسان آفریده و برگزیده خدا است و بر فطرت توحید سرشته شده است. به طور کلی اسلام کرامت را از حقوق خدادادی می­ داند. از سوی دیگر از دیدگاه اسلام از لوازم کرامت انسان تقوای فردی و اجتماعی است.

شنبه, آبان 01, 1395 14:29
معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

با دقت در برخی آیات، روایات و دیدگاه اخلاقی حضرت امام خمینی پیرامون تفکر روشن می شود که تفکر از مهره های اصلی در مهار نفس و تسلط بر شیطان درون و برون و شاه کلید درهای بستة علوم و معارفی است که دستیابی به آنان تغییردهنده و تحول آفرین شیوة زندگی انسان ها است.

جمعه, دي 10, 1395 10:27
اعلام برنامه های سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر

اعلام برنامه های سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به زمان آغاز برنامه های دهه مبارک فجر، گفت: در ساعت 9:33 دقیقه 12 بهمن با حضور گسترده مردم در حرم مطهر امام خمینی(س) آیین های ویژه بزرگداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و همزمان در بیش از 700 مکان در کشور برنامه های گرامی داشت لحظه تاریخی ورود حضرت امام خمینی(س) به کشور برگزار می شود.

یکشنبه, دي 28, 1393 14:33
انسان و آزادی در قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ایازی

انسان و آزادی در قرآن

در میان پیامبران بزرگ، در فرجام نبوت، پیامبر اسلام، با رسایی و شفافیت از جایگاه انسان سخن گفته است؛ ظرفیت های وجودی او را نشان داده و حقوق انسانی او را یادآور شده و از او دفاع کرده است؛ کتاب آسمانی وی نیز قرآن کریم است. برای مسلمانان جای بسی افتخار است که اگر اُمانیسم با داعیه ای محدود از انسان گرایی در سده های اخیر، در غرب سربرآورد و شعار اصالت انسان را سر داد، چهارده قرن پیش، شخصیتی در جزیرة العرب و در بطن توحش جاهلی، جنگ و خون ریزی، ستم و نادانی و تحقیر انسانیت، از کرامت وجودی او سخن گفت و او را به ارزش هایی والاتر از آنچه خود می شناخت و در نهاد او نهفته بود، فراخواند و راه های رسیدن به کمال و آرمان های سعادت آفرین را نشان داد.

دوشنبه, دي 06, 1395 10:1
امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.

جمعه, شهريور 23, 1397 21:18
کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.

شنبه, آبان 24, 1393 16:35
خدمت به مردم از منظر امام خمینی

خوش قدم زندی اسدآبادی

خدمت به مردم از منظر امام خمینی

«خدمت» مفهوم گسترده ای دارد و همه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربر می گیرد این واژه بر گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل رنج و سختی و... صدق می کند. بنابراین، خدمت، عملی است که عامل در آن با اندیشه و انگیزه گره گشایی به امور مردم می پردازد.

جمعه, تير 15, 1397 11:24
حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در اندیشه امام خمینی (س)

محمدتقی دیاری بیدگلی

حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در اندیشه امام خمینی (س)

امام خمینی با الهام گیری از سیره و سنّت معصومان (علیهم السلام) و نیز فاطمه زهرا (س) بارهـا بر این موضوع تأکید ورزیده و آنان را بـه عنـوان الگـو و مقتـدا در رشـد و تعـالی معنـوی، زهـد و ساده زیستی، درگیری و دشمن ستیزی، تربیت و ساختن نسلی با معنویت و تقوا و دانش به همه ما به ویژه زنان با ایمان شناسانده اند.

شنبه, بهمن 28, 1396 14:0
غرب اسلامی و شرق مسلمان در لسان سید جمال

به مناسبت هجدهم اسفندماه بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی

غرب اسلامی و شرق مسلمان در لسان سید جمال

هجدهم اسفندماه هر سال یادآور غیور مردی است که با راه اندازی یک جریان فکری، مسلمانان عالم را به مبارزه با ظلم و استبداد و غرب زدگی دعوت کرد؛ و چهره ای دیگر از اسلام را به نمایش گذاشت

یکشنبه, اسفند 18, 1392 7:0
کرامت انسانی در اسناد حقوقی اسلام

کرامت انسانی در اسناد حقوقی اسلام

کرامت ذاتی، حقی است طبیعی و خدادادی که آفریدگار هستی در نهاد و وجود تمامی انسان ها به ودیعت نهاده و همگان را از آن بهره مند ساخته است. این حق آمیخته با حکم بوده و قابل سلب و اسقاط و نقل و انتقال نبوده و احدی را یارای تعدی و تجاوز به آن نیست، مگر آنکه آدمی با ارتکاب جرائم و معاصی آن را از خویشتن خویش زدوده و سالبه به انتفای موضوع گردد.

دوشنبه, آبان 03, 1395 15:40
کمال انسان و انسان کامل

دکتر علی نقی امیری

کمال انسان و انسان کامل

یکی از ویژگی های اساسی انسان غایت گرایی و حرکت به سمت هدف مطلوب است. این هدف به عنوان کمال و قدم نهادن در فضایی بهتر و بهتر از قبل، دائماً در برابر انسان قرار دارد. توجه به بحث کمال و ویژگی های آن، شیوه دستیابی به کمال و نیز ویژگی های انسان کامل از جمله مواردی است که هر کس بخواهد از انسان بحث کرده و به تبیین چیستی و حقیقت او بپردازد، به ناچار باید از این امور بهره جوید.

شنبه, خرداد 20, 1396 15:29
ماجرای نامه امام به گورباچف

آیت الله جوادی آملی

ماجرای نامه امام به گورباچف

کل پیام دعوت به اسلام بود، این همان سیاستی بود که عین دیانت است و دیانتی که عین سیاست است. مسایل سیاسی مصطلح اصلاً در این پیام نبود.

چهارشنبه, دي 13, 1396 14:5
اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/2

اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جمعه, دي 17, 1395 5:6
وحی و نبوّت و رهیافت عرفانی امام خمینی رحمه الله

برگرفته از مجموعه آثار 5 ـ امام خمینی و اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی

وحی و نبوّت و رهیافت عرفانی امام خمینی رحمه الله

امام رحمه الله بر این اعتقاد است که بعد از مقام واحدیّت، توسط تجلّی اسم اعظم الهی «عین ثابت» انسان کامل، یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ظاهر و خلق شد که آن عین ثابت، مظهر و تجلّی اسم اعظم الهی است. وجود آن، اولین ظهور در نشئۀ اعیان ثابته است که در حقیقت، به تعبیر امام رحمه الله عین ثابت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله کلید کلیدهای خزائن الهی است.

دوشنبه, آبان 14, 1397 8:55
انس با قرآن

علی رضا کوهی

انس با قرآن

انس با قرآن یعنی آموختن قرآن، قرائت قرآن، فهم قرآن و در آخر عمل به قرآن. بنابراین زنجیره به هم پیوسته انس با قرآن زمانی تحقق می یابد که موجب تغییر در رفتار انسان شود، بدان صورت که فرد فرد جامعه و به تبع آن تمام جامعه به آرامشی معنوی دست یابند و از ناآرامی های فردی و اجتماعی به دور شوند.

چهارشنبه, خرداد 17, 1396 0:57
آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/1

آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

دز آثار و مکتوبات امام خمینی(س) چنین برمی ‏آید که وی معتقد به به وحدت شخصی وجود (وحدت تجلّی و وحدت سعی) ‏ است. به اعتقاد وی حقیقت وجود الف) سرچشمه همه کمالات و خیرات است و جز وجود او وجود دیگری قابل تصور نیست. ( شرح چهل حدیث،، ص 607) ب) بسیط من جمیع الجهات است و ترکیب در آن به هیچ وجه راه ندارد. (همان). ج) کامل من جمیع الجهات و دارای همه اسماء و صفات است. (همان ص 608) د) صرف وجود است و غیر وجود در او راه ندارد چرا که در این صورت «شر تراکیب که عبارت از ترکیب از وجود و عدم است در او راه داشت»

جمعه, دي 17, 1395 4:59
انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

دکتر محمد حسن جمشیدی

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نیز بر اساس نگرش خود نسبت به جهان هستی و جایگاه انسان در آن و نقشی که به او محول شده و هدفی که سیاست معطوف به آن است به تقسیم بندی یا بیان انواعی از سیاست می پردازد. انواع سیاست مورد نظر ایشان عبارت است از: 1ـ سیاست شیطانی؛ 2ـ سیاست حیوانی؛ 3ـ سیاست الهی.

دوشنبه, اسفند 09, 1395 0:30
ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.

شنبه, دي 04, 1395 1:46
قانون مداری و حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)

قانون مداری و حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)

رعایت قانون به خودی خود حقوق مردم را تأمین نمی کند. ممکن است قانونی ظالمانه یا با هدف پایمال کردن حقوق همه یا بخشی از مردم در مواردی موجود باشد. اما قانون اگر در جهت عدالت و تأمین حقوق مردم باشد باز هم به رعایت و تأمین این حقوق نمی انجامد. اینجاست که رعایت قانون یا قانون مداری نقش خود را در تأمین حقوق مردم نشان می دهد. پس حقوق مردم وقتی تأمین می شود که اوّلاً قانون، عادلانه باشد و ثانیاً سازمان ادارۀ دولت ـ کشور به آن عمل کند.

یکشنبه, دي 12, 1395 11:24
انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

ویژگی خاص گفتار امام در این باره آن است که شرایط دریدن حجاب علم را هم به تفصیل برای خواننده بیان می کنند. پس شرط دریدن حجاب علم، عنایت خداوند متعال است؛ یعنی حتماً باید الهامی از سوی خداوند به عارف برسد و بدون یاری گرفتن از آن، نمی توان به چنین مرحله ای رسید.

یکشنبه, آذر 28, 1395 23:37
چرا فرانسه مقصد هجرت امام خمینی(س) شد

چرا فرانسه مقصد هجرت امام خمینی(س) شد

امام خمینی(س) یک روز پس از ورود به پاریس جزییات برخورد خود با مقامات عراقی و کویتی و سپس سفر به پاریس را تشریح کرده ضمن آن فرمودند که: مقامات عراق به من هشدار دادند که به دلیل روابطی که با رژیم ایران دارند، نمی توانند فعالیتهای مرا تحمل کنند. من به آنها پاسخ دادم که اگر شما مسئولیتهایی نسبت به حکومت ایران داشته باشید، من هم در برابر اسلام و ملت ایران مسئولم و باید به وظیفۀ الهی و معنوی خود عمل کنم.

جمعه, دي 03, 1395 13:39
امام خمینی (ره) و استعمار، دیدگاهها و راهکارهای مبارزه با آن

شیخ حسین کورانی

امام خمینی (ره) و استعمار، دیدگاهها و راهکارهای مبارزه با آن

به نظر امام، سخن گفتن پیرامون خیزش امت، زمانی مفهوم دارد که این خیزش وبیداری، بر اساس خودکفایی ملت وتکیه بر امکانات خود به وجود آمده باشد، اما زمانی که برمبنای امکانات وتواناییهای بیگانگان بنا شده، یک اندیشۀ التقاطی خواهد بود. به طوری که پایه اصلی آنرا دیگران، یعنی بیگانگان تشکیل می دهند.

دوشنبه, تير 11, 1397 12:33
امانت حکومت و مسئولیت در آموزه های دینی و بیانات امام خمینی(س)

امانت حکومت و مسئولیت در آموزه های دینی و بیانات امام خمینی(س)

از بزرگ ترین آفات یک نظام، عدم رعایت اهلیت ها در مدیریت است. مشکلی که پس از پیامبر برای جامعۀ اسلامی پیش آمد، به سبب عدم رعایت اهلیت بود؛ افرادی بر سر کار آمدند که شایستگی و کفایت لازم را برای ادارۀ امور نداشتند؛ به همین دلیل در اقامۀ حق کوتاهی کردند و سیره و سنّت پیامبر را به تعطیلی کشاندند.

شنبه, مرداد 18, 1393 14:2
دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

مقام جسمانیت و صورت ظاهرۀ انسان در عالم آخرت و نشئۀ ماورای طبیعت تابع صورت روحانیه و مقام نفس است و قوای غیبیّه و باطنیّۀ نفس (عاقله، واهمه، غضبیه و شهویّه) سرچشمۀ تمام ملکات حسنه و سیّئه و منشأ تمام صور غیبیّۀ ملکوتیه اند. پس برحسب غلبۀ هر یک از این قوا بر مملکت بدن، صورت اخروی مناسب آن تعیّن یابد چنانچه انسان اگر خلق باطن و ملکۀ سریره اش انسانی باشد، صورت ملکوتی او نیز صورت انسانی است. ولی اگر ملکاتش غیر ملکات انسانی باشد، صورتش انسانی نیست بلکه تابع آن سریره است.

جمعه, دي 24, 1395 11:21
خاطراتی از رفتار حضرت امام خمینی (س) با کودکان و نوجوانان

پدر مهربان؛

خاطراتی از رفتار حضرت امام خمینی (س) با کودکان و نوجوانان

امام هنگامی که در نجف بودند، گاهی بیرون می رفتند و برمی گشتند و با یک ذوق و شوقی می گفتند: یک بچه ای را دیدم که این جوری بود با او خندیدم، دست روی سر و صورتش کشیدم. یک بچه ای که وضع ظاهرش نظافتی نداشت، با اینکه امام خودشان خیلی نظیف و تمیز بودند. ولی امام آن طور از او تعریف می کردند و با یک ذوقی می گفتند که مثلاً دستی به سر او کشیده بودند. به نظرم می آمد که مثلاً چه چیزی از آن کودک می تواند برای امام جالب باشد.

جمعه, ارديبهشت 11, 1394 17:7
روایتی دروغ که به دعایی و ابراهیم یزدی نسبت داده شد

واکنش دعایی به سناریویی کذب که بارها در تلگرام و شبکه های اجتماعی بازنشر شد:

روایتی دروغ که به دعایی و ابراهیم یزدی نسبت داده شد

یکشنبه, آذر 15, 1394 20:9