پایه گذار نهضت فکری تشیع

پایه گذار نهضت فکری تشیع

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی ولادت امام باقر علیه السلام

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۰
سعید اوحدی: آزادگان سمبل دفاع از ارزش های انقلاب و امام راحل هستند

در برنامه «حضور» مطرح شد؛

سعید اوحدی: آزادگان سمبل دفاع از ارزش های انقلاب و امام راحل هستند

سعید اوحدی: در دوران اسارت همه سلیقه ها و همه دیدگاه ها حضور داشتند. اما وقتی که آرمان و هدف شما مشخص شد، مطمئن باشید که یک انسجامی به وجود می آید و یک قدرتی به شما می دهد که شما می توانید به آرمان های خود برسید. الان نزدیک انتخابات است؛ بالاخره ممکن است یک نگاه باشد و بگوید که مثلاً ما باید خالص سازی بکنیم و یک نگاه هم آن نگاهی است که همیشه مقام معظم رهبری تأکید کردند که سلایق مختلف باید باشند. ایشان همیشه بر حضور حداکثری مردم تأکید کردند.

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۷
منشأ ضعف و فساد در ممالک اسلامی

منشأ ضعف و فساد در ممالک اسلامی

امام خمینی در ۲۴ مرداد سال ۵۸ در جمع نمایندگانی از کشور سوریه به سخنرانی پرداختند

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴
آموزگار دعا

آموزگار دعا

شما اگر ادعیه امام سجاد و سایر ائمه را ملاحظه بفرمایید مشحون است

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۲
غفلت بزرگ علما و رجال سیاسی

غفلت بزرگ علما و رجال سیاسی

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافیک کودتای ۲۸ مرداد

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
حرام بودن درآمد جادوگری و مانند آن

حرام بودن درآمد جادوگری و مانند آن

به فتوای امام خمینی (س): جادو کردن و یاد دادن و یاد گرفتن و کسب کردن با آن، حرام می‏ باشد؛ و منظور از جادوگری آن است که با نوشتن یا سخن گفتن یا دود نمودن یا با تصویر یا دمیدن یا گره زدن و مانند این‏ ها انجام می‏ گیرد که در بدن شخص سحر شده یا قلب او یا عقل او اثر می‏ کند، پس در احضار او یا خواب کردن یا بی هوش کردن یا به دوستی و یا دشمنی واداشتن او و مانند این ‏ها تأثیر می‏ نماید. و به خدمت گرفتن فرشتگان و حاضر کردن جن و تسخیر آن ‏ها و احضار ارواح و تسخیرشان و امثال این ‏ها به جادوگری ملحق است. بلکه «شعبده» به آن ملحق می ‏شود یا قسمی از آن است؛ و همچنین است «کهانت» و «قیافه‏ شناسی» و «تنجیم». خبر دادن به گرفتن خورشید و ماه و به اول هر ماه و به نزدیکی کواکب و جدا شدن آن ‏ها، در صورتی که از روی اصول و قواعد درستی ناشی باشد، جزء تنجیم حرام نیست. و اشتباهی که احیاناً از آن ‏ها واقع می ‏شود، مانند سایر علوم، از خطای در حساب و به ‏کارگیری قواعد، سرچشمه می‏ گیرد. همچنین رجوع به ساحر برای ابطال سحر مانع ندارد، ولی تنها احتمال، موجب جواز رجوع به ساحر نیست.

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
پاسخ امام به درخواستی که برای تامین مسکن مستضعفان شد

پاسخ امام به درخواستی که برای تامین مسکن مستضعفان شد

امام خمینی در نامه ای به درخواست وزیر مسکن وقت درباره مسکن مستضعفان پاسخ دادند.

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰
جامعیت ادعیه امام سجاد(ع)

جامعیت ادعیه امام سجاد(ع)

شما ادعیه حضرت سجاد را می‏بینید، دعاست‏ اما چه می‏کند در این دعاها!

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
اجرت تعلیم حلال و حرام

اجرت تعلیم حلال و حرام

شکی نیست که کسب کردن و به دست آوردن اسباب گذران زندگی با کوشش و زحمت، نزد خدای متعال محبوب است و به تحقیق از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام ترغیب و تحریک بر آن به طور عموم، و بر تجارت و زراعت و نگهداری گوسفند و گاو به طور خصوص، روایات زیادی وارد شده است؛ البته از زیاد کردن شتر، نهی وارد شده است. گرچه کسب کردن و درآمد داشتن برای اداره زندگی محبوب خدای سبحان و مورد تأیید و ترغیب از ناحیه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام است همان طور که گذشت، لیکن این به معنای جواز هر کسب و مزدی نیست؛ و بسیار است کارهایی که مزد آن حرام است. به فتوای امام خمینی (س) «از چیزهایی که بر انسان واجب است، یاد دادن مسائل حلال و حرام است، پس گرفتن اجرت برای آن جایز نیست. و اما اجرت گرفتن برای تعلیم قرآن، چه رسد به غیر آن، مانند کتابت و خواندن خط و غیر این‏ ها مانعی ندارد.»

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
موفق به توبه نمی شود...

موفق به توبه نمی شود...

حضرت سجاد(ع) از قراری که منقول است به یزید یاد داد که از چه راه توبه کن.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
ارث طبقه سوم (اعمام و اخوال)

ارث طبقه سوم (اعمام و اخوال)

انساب، سه طبقه می ‏باشند. طبقه سوم: اعمام (عمو و عمه) و اخوال (دایی و خاله) است. و با وجود یک نفر از طبقه قبلی هیچ یک از این ‏ها ارث نمی ‏برند. ارث طبقه سوم بر خلاف طبقه اول و دوم، در قران کریم به صراحت ذکر نشده است و همه آنان به قرابت ارث می برند نه به فرض؛ و آیه شریفه: «وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ» در سوره انفال (آیه ۷۵) و سوره احزاب (ایه ۶) بر اساس تفسیر اهل بیت علیهم السلام شامل اعمام و اخوال می شود؛ که قاعده «الأقرب یمنع الأبعد» از آن مستفاد است. مسأله صور زیادی دارد که شرح آن در پاسخ آمده است. به عنوان مثال: اگر وارث میت به عمومه (عمو و عمه) پدر و مادری یا پدری منحصر باشد، ترکه مال آن‏ ها می ‏باشد و در صورت اختلاف جنس، مرد دو برابر زن ارث می ‏برد؛ و اگر وارث میت به عمومه مادری منحصر باشد ترکه مال آن ‏ها است و در صورت تعدد و یکی بودن جنس، به طور مساوی تقسیم می ‏شود و در صورت اختلاف جنس، احتیاط به مصالحه و تراضی ترک نشود. و اگر عمومه ابوینی یا پدری با عمومه مادری با هم باشند، سدس آن در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد، مال عمومه مادری است که در صورت یکی بودن جنس به طور مساوی تقسیم می ‏شود و در صورت اختلاف با صلح احتیاط می ‏شود و بقیه آن مال عمومه ابوینی یا پدری است که در صورت اختلاف جنس، مرد دو برابر زن ارث می‏ برد.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
پیام به آقای بنی صدر به مناسبت نجات از سانحه هوایی

پیام به آقای بنی صدر به مناسبت نجات از سانحه هوایی

امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در پیامی خطاب به سید ابوالحسن بنی صدر از اینکه وی از سانحه هوایی جان سالم به در برده بود، خدا را شکر کرد.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
ارث طبقه دوم

ارث طبقه دوم

انساب، سه طبقه می‏ باشند: اولی: پدر و مادر - بدون واسطه - و اولاد اگر چه پایین بروند؛ الاقرب فالاقرب. طبقه دوم: اخوه (برادر و خواهر) و اولاد آن ‏ها - که «کلاله» نامیده می ‏شوند - و اجداد به طور مطلق، می ‏باشند و هیچ یک از این ‏ها در صورت وجود یک نفر از طبقه سابق، ارث نمی‏ برد. و مسأله صور فراوانی دارد که به تفصیل بیان شده است، مثلاً وارث اگر تنها برادر پدری و مادری باشد، مال از جهت قرابت مال او است. و اگر با او برادر یا برادرهایی این چنین باشند مال به طور مساوی بین آن‏ ها است و اگر با آن‏ ها زن‏ ها یا زنی این چنین باشند (خواهر یا خواهرهای پدر و مادری) برای مرد همانند سهم دو زن است. اگر تنها خواهر پدر و مادری باشد نصف آن به عنوان فرض مال او است و بقیه از جهت قرابت به او رد می ‏شود. و اگر متعدد باشند دو ثلث آن به عنوان فرض مال آن‏ ها است و بقیه آن از جهت قرابت به آن ‏ها رد می ‏شود.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۵
ارث طبقه اول

ارث طبقه اول

انساب، سه طبقه می‏ باشند: اولی: پدر و مادر - بدون واسطه - و اولاد اگر چه پایین بروند؛ الاقرب فالاقرب. اگر فقط پدر وارث باشد، مال، به قرابت، مال او می ‏باشد. و اگر فقط مادر باشد ثلث آن به عنوان فرض مال او است و بقیه هم به او رد می‏ شود. و اگر هر دو باشند ثلث آن به عنوان فرض مال مادر و بقیه مال پدر است در صورتی که مادر حاجب نداشته باشد وگرنه سدس آن مال مادر و بقیه مال پدر است و اخوه در این فرض چیزی را ارث نمی‏ برند اگر چه حاجب می‏ باشند. اگر فقط یک پسر باشد، مال به قرابت، مال او می‏ باشد و اگر بیشتر از یک پسر باشد مساوی می ‏باشند. و اگر تنها یک دختر باشد نصف آن به عنوان فرض و بقیه هم به عنوان رد، مال او است؛ و عصبه نصیبی ندارند و خاک در دهانشان باد. و اگر دو دختر و بیشتر باشند برای این دو دختر یا این دخترها به عنوان فرض دو ثلث و بقیه هم به عنوان رد می ‏باشد. و اگر پسرها و دخترها با هم باشند ارثیه مال همه آن‏ ها است که برای پسر دو برابر سهم دختر می‏ باشد. اولاد اولاد، اگر چه پایین بروند، در تقسیم نمودن ارث با پدر و مادر و منع آن‏ ها از سهم بیشتر به سهم کمتر و منع غیر آنان از اقارب، جای خود اولاد می ‏باشند؛ خواه پدر و مادر میت موجود باشند یا نه. و هر بطنی بر بطن متأخر مقدم می‏ باشد.

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
ازدواج در ایام عده

ازدواج در ایام عده

عده‏ گرفتن به واسطه سه امر واجب است: فراق با طلاق یا با فسخ یا با انفساخ در عقد دائم و با انقضای مدت یا با بذل مدت در متعه؛ و فوت شوهر؛ و وطی شبهه؛ ازدواج در دوران عده دو صورت دارد: ۱- ازدواج با زن؛ به طور دائمی یا انقطاعی، در صورتی که در عدّه (مرد) دیگری است جایز نیست؛ چه رجعی باشد یا بائن، عده وفات باشد یا غیر آن، عده از ازدواج دائم باشد یا از منقطع یا از وطی شبهه باشد. و در صورتی که با او ازدواج نماید چنانچه هر دو، موضوع و حکم را بدانند، به این که بدانند که او در عده است و بدانند که در عده ازدواج با او جایز نیست، یا یکی از آن ‏ها موضوع و حکم را بداند، ازدواج باطل است و برای همیشه بر او حرام می ‏شود، چه به او دخول کرده باشد یا نه. و همچنین است اگر موضوع و حکم را ندانند یا یکی از آن‏ ها را ندانند و به او و لو در دُبُر دخول نموده باشد و اما اگر به او دخول نکرده باشد عقد باطل است و لیکن بر او حرام ابدی نیست، پس می ‏تواند بعد از انقضای عده ‏ای که دارد، از نو او را عقد نماید. ۲- اگر زن در عده مردی باشد برای همان مرد جایز است که در همان حال او را عقد نماید و منتظر انقضای عده نشود، مگر در مواردی به خاطر موانعی که پیش می ‏آید مانند طلاق سوم که احتیاج به محلل دارد و طلاق نهم که برای همیشه حرام می‏ کند و در جایی که زن برایش عده رجعی گرفته باشد، که عقد بر او هم باطل است.

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
اهمیت قضاوت

اهمیت قضاوت

امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع قضات عالی کشور و دست اندرکاران امر قضا به بیان اهمیت نظم در امور و به ویژه امر قضاوت پرداختند.

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
روایت عکس(۹)/ عکسی منحصر بفرد از امام خمینی پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۴۳

روایت عکس(۹)/ عکسی منحصر بفرد از امام خمینی پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۴۳

روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس های مربوط به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر در زمان ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردند.

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
پاسخ امام به انتقادی که از کتاب نهضت امام خمینی شد

پاسخ امام به انتقادی که از کتاب نهضت امام خمینی شد

امام خمینی در بیست و سوم مرداد ماه سال ۵۷ به نامه علی اکبر مهدی پور درباره کتاب نهضت امام خمینی پاسخ دادند.

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۶
الماس های درخشان

الماس های درخشان

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی بازگشت اسرا

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
آزادگان

آزادگان

بارالها، اسرای ما اسیر‏‎ ‎‏جانی ترین دژخیم زمان می باشند

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۱
تسلیت درگذشت آقای هندی

تسلیت درگذشت آقای هندی

امام خمینی در ۲۳ مرداد ۵۵ در پی تسلیت آقای محمد ثقفی بابت فوت برادرشان به ایشان پیام تشکری دادند

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۷
حرمت و بطلان ازدواج با زن شوهردار

حرمت و بطلان ازدواج با زن شوهردار

پس زن شوهردار تا زمانی که به وجه صحیح شرعی از شوهرش طلاق نگرفته است نمی تواند با مردی به طور موقت یا دایم ازدواج نماید. و «عرضه کردن طلاق بر زن‏ شوهردار به منظور ازدواج با او پس از طلاق از شوهر، صحیح نیست.» علاوه بر حرمت و بطلان، از آثار وضعی آن این است که موجب حرام ابدی شدن زن و مرد به یکدیگر شده و آن دو هرگز نمی توانند با هم ازدواج کنند حتی اگز شوهر آن زن فوت کند یا او را طلاق دهد مگر این که هر دو جاهل باشند و مقاربت هم نکرده باشند. به بیان دیگر «ازدواج با زن شوهردار در موجب حرمت ابدی شدن، ملحق به ازدواج در عده است؛ پس اگر با علم به این که شوهردار است با او ازدواج نماید ابداً بر او حرام است، چه به او دخول نموده باشد یا نه. و اگر با جهل به آن با او ازدواج نماید بر او حرام نیست، مگر با دخول به او.»

یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
 اقتدار نظام سیاسی
یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
به سوی دوست سفر باید کرد  از خویشتن خویش گذر باید کرد

فاطمه طباطبائی:

به سوی دوست سفر باید کرد از خویشتن خویش گذر باید کرد

زمانی که به اقتضای رشته تحصیلی‏ ام، یکی از متون فلسفی را می‏ خواندم...

یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
راهی برای توبه نیست

راهی برای توبه نیست

سلمان رشدی اگر توبه کند و زاهد زمان‏‎ ‎‏هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامی همّ خود را به کار گیرد تا او را به‏‎ ‎‏دَرک واصل گرداند.‏

یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۷
حکم نمایندگی امام در کمیته های انقلاب به آقای سید سراج الدین موسوی

حکم نمایندگی امام در کمیته های انقلاب به آقای سید سراج الدین موسوی

امام خمینی در ۲۲ مرداد سال ۶۶ در حکمی اقای سید سراج الدین موسوی را به نمایندگی خود در کمیته های انقلاب منصوب کرد

یکشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
صفحه 127 از 4024 < قبلی | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | بعدی >