شرط کردن زیاده، تنها به نفع قرض دهنده و بر ضرر قرض گیرنده حرام است؛ پس شرط کردن زیاده به نفع قرض گیرنده اشکالی ندارد، مثل این که به او ده درهم قرض دهد به شرط این که هشت درهم بپردازد، یا درهم های صحیحی را به او قرض می دهد به شرط این که درهم های شکسته به او پرداخت کند، پس آنچه بین تجار متداول است از گرفتن و دادن زیاده در حواله هایی که نزد آن ها به «صَرف برات» نامیده می شود - و بنابر آنچه حکایت شده بر آن خریدوفروش حواله، اطلاق می نمایند - اگر به دادن مقداری از درهم ها و گرفتن حواله از کسی که درهم ها به او داده شده به کمتر از آن باشد، اشکالی ندارد و اگر به دادن کمتر و گرفتن حواله به بیشتر باشد داخل در ربا است.
شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
طبق نظر امام خمینی (س) از آنجا که «لازم نیست که رهن، ملک کسی باشد که دین بر عهده او است.» بنابر این «جایز است که مدیون چیزی را عاریه کند تا آن را برای دینش رهن بگذارد و اگر آن را رهن دهد و مرتهن قبض نماید مالک حق رجوع ندارد و مرتهن می تواند آن را بفروشد همان گونه که ملک مدیون را می فروشد. و اگر فروخته شود، مالک حق دارد که از عاریه کننده قیمتی را که به آن فروخته شده، مطالبه نماید در صورتی که به قیمت عادله یا بیشتر از آن فروخته شده باشد و در صورتی که به کمتر از قیمت فروخته شده باشد می تواند به قیمت کامل رجوع کند. و اگر عاریه دهنده برای او تعیین کند که بر حق مخصوصی - از نظر مقدار یا رسیدن وقت یا مدت یا نزد شخص معینی - رهن بگذارد، مخالفت آن برای راهن جایز نیست و اگر در رهن به طور مطلق به او اذن بدهد برای او همه آنها جایز است و مخیّر می باشد.»
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
طبق نظر امام خمینی (س) نسبت بین راهن و بدهکار عموم و خصوص من وجه است و لزومی ندارد که بدهی بر ذمه خود راهن باشد زیرا به فتوای ایشان «لازم نیست که رهن، ملک کسی باشد که دین بر عهده او است، بنابر این جایز است که شخصی مال خودش را برای دین دیگری به طور تبرعی و لو این که بدون اذن او باشد، بلکه و لو این که مدیون از آن نهی نماید، به رهن بگذارد.»
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
کسی که با زنی زنا نماید در حالی که او را به آن اکراه نموده باشد کشته می شود. و اگر به وجه شرعی، نزد حاکم شرع ثابت شود که با دختر به عنف و اکراه زنا کرده، کیفر زانی علاوه بر ضمان ارش بکارت، قتل است.
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
به فتوای امام خمینی (س) «سهل انگاری در ادای دین طلبکار، با داشتن قدرت (بر ادا) معصیت است، بلکه در صورتی که توانایی پرداخت هم ندارد، واجب است که نیّت ادای آن را بنماید به این که تصمیم اش این باشد هر وقت متمکن شود آن را بپردازد.» حتی اگر «اگر خانه مسکونی اش (که از مستثنیات دین است) بیشتر از آنچه احتیاج دارد باشد، باید در آن مقداری که مورد نیازش است ساکن شود و اضافی را بفروشد. یا خانه را بفروشد و پایین تر از آن را که مناسب حالش است بخرد؛ و اگر دارای چند خانه باشد که برای سکونت به همه آنها احتیاج دارد، هیچ کدامشان را نمی فروشد. و همچنین است حال مرکب و لباس ها و مانند این ها.»
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
زینت در کلام وحی، آیات ۳۱ و ۳۲ سوره اعراف، از نعماتی که خالق متعال برای بندگانش پدید آورده، شمرده شده است؛ و در فقه اسلامی نیز همانند دیگر نعمات الهی در ابواب مختلف و به استناد ادله معتبر موضوع احکام تکلیفی قرار گرفته است. مانند استحباب زینت برای خطیب جمعه؛ و وجوب آن برای زن در صورت خواست شوهر؛ و استحباب زینت نمودن زن با زیورآلات در نماز؛ و یا حرمت استفاده از طلا برای مرد حتی در غیر نماز، و وجوب ترک زینت در حال احرام و در عده وفات شوهر و پرهیز زن از آشکار کردن زینت خویش برای نامحرم.
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
امام خمینی در ۲۲ مرداد سال ۵۸ در حکمی آقای سید محمد تقی شاهرخی را به عنوان نماینده خود در بروجن منصوب کردند
جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰