شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
مهسا میرحسینی
در مکتب سیاسی حضرت امام، عدالت اجتماعی جایگاه و اهمیتی بس والا دارد. در این مکتب، تحقق عدالت اجتماعی، هدف بعثت انبیا و انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم طاغوت و نیز راز دشمنی استکبار بوده است و بی توجهی به آن عواقب شومی را برای حکومت و ثروت اندوزان به دنبال می آورد. براساس این مکتب، در حکومت و جامعه باید تمامی اقشار جامعه از حقوق برابر برخوردار و همه در برابر عدالت مساوی باشند همچنین امام به شایستگی های افراد هم توجه دارند. در حکومت باید، قانون و موازین قانونی بر آن حاکم بوده، مسئولان در صدد جلب امتیازات ویژه برای خود نباشند و همواره با خدمتگزار مردم دانستن خود، به دنبال پر کردن شکاف های طبقاتی به نفع محرومان باشند.
جمعه, ۰۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
جمعه, ۰۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
بحث از مواضع اقتصادی حضرت امام (س)، و درک عمق اندیشه های اقتصادی ایشان به نظر من، مشکل است. اندیشه های اقتصادی حضرت امام، به عنوان اینکه عمق اندیشه چیست، فهمش مشکل است، کلیت جریان، جریان زراندوزی، دفاع از محرومیت، و دفاع از محرومین و مستضعفین و چیزهایی که این دو جریان را تشکیل می دهد، در کلمات امام زیاد است اما اینکه اندیشه های ناب امام در مسائل اقتصادی چیست قدری مشکل است و آنچه که تاکنون بیشتر مطرح گردیده است جهت گیریهای اقتصادی است.
پنجشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
هدف مقاله، بررسی این موضوع است که آیا غیرمسلمانان به صرف انسان بودن از شرافت، کرامت و حیثیت ذاتی برخوردار هستند یا نه؟ آیا بهره مندی از حقوق انسانی مشروط به داشتن عقاید خاص است؟ یا این که به صرف انسان بودن از کرامت بهره مندند؟ ضرورت و اهمیت این موضوع، به این جهت است که یکی از مباحث قابل توجه درحقوق بین الملل و حقوق بشر، مسأله کرامت ذاتی انسان است. طرح دیدگاه حقوقی اسلام به توسعه و تعمیق حقوق بشر کمک نموده و مانع تبلیغات سوء دشمنان و بدخواهان نیز خواهد شد.
پنجشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
پنجشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
پنجشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
مریم یزدانی
حضور استوار زنان را در صحنه های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توان دید. زنان ، نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه گوناگون انقلاب اسلامی ، توطئه های دشمنان را نقش بر آب ساختند. زن ایرانی که بر اساس اعتقادات مذهبی، زمینه های لازم را داشت به برکت روشنگری ها و راهنمایی های امام خمینی از حاشیه به متن جامعه آمد. جامعه زنان مسلمان و متعهد ایرانی برپایه ایمان و عفت و صبر و هوش، حقیقت را دریافت کرد و با تلاشی روزافزون درصدد جبران عقب ماندگی های گذشته برآمد.
پنجشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۵۲
چهارشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
شهید مظلوم آیت الله بهشتی در پرتو جامعیت بی نظیری که داشت توانست علیرغم همه فشارهائی که بر او وارد می شد در مدت کوتاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خدمت به اسلام و ملت را یافته بود، بزرگترین خدمات را به انقلاب اسلامی بعمل آورد.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰
برگرفته از صحیفه امام
این جریان در کار بود که مردم را از شما جدا کند... این آقای بهشتی مسلمان، متعهد، مجتهد، این چه کرده بود که تو تاکسی می نشستی، می دیدی که دو نفر آدم به هم می رسند یک حرفشان فحش به اوست؟! تو اجتماعات، یک دست های مرگ بر کی، ... خوب، شما ببینید چه ظلمی [بود] به یک همچو موجود فعالی، که مثل یک ملت بود برای این ملت ما با چه حیله هایی این را می خواستند بیرون کنند.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
ابوالفضل مروی
یادت باشد! هرقدر پست و مقامت در آن دنیا بالاتر باشد در این دنیا کارت سخت تر است.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
سیدجواد ورعی
تشکّل حق، تشکّلی است که انحصارطلب نیست، تشکّل سالم، تشکّلی است که یک نظام ارزشی را روشن و صریح مطرح می کند. می گوید: ما پاس دار این نظام ارزشی هستیم، پاسدار این ارزش ها هستیم، هرکس این ارزش ها را دارد مورد حمایت است، خواه داخل تشکیلات (به عنوان حزب) باشد، خواه نباشد، هرکس این ارزش ها را ندارد، این مورد انتقاد ما است، خواه عنصر تشکیلات باشد، خواه نباشد.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۷:۳۷
دوشنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۸

جامعه انسانی تدریجاً رو به کمال میرود؛ عالم بشریت هر روز قدم تازه ای در راه مدنیت بر می دارد با نگرش به نتایج بحثهای روانی، حقوقی، اجتماعی و حتی فلسفی چنانکه جامعه ها. در یک حال ثابت نمیمانند، همچنین مقررات قابل اجرا در جامعه، به یک حال باقی نمی ماند. از طرفی، در اثر پیشرفت خیره کنندۀ علوم تجربی در زمینه های مختلف حیات بشری، موضوعات جدیدی در زندگی آنان و نیز ارتباطات گسترده و پیچیده اجتماعی آنها پدید آمده است که در زمانهای پیشین خبری از این موضوعات و ارتباطات و آثار قوانین لازم برای آنها نبود.
در این جا دو سؤال مطرح میشود: یکی آن که، مقررات اسلام که برای مردم چهارده قرن پیش وضع شده و پاسخگوی احتیاجات زندگی ساده آن زمان بوده است، چگونه می تواند پاسخگوی زندگی امروز بشر باشد؟ دوّم آن که، با پیشرفت علوم تجربی که حتی پایه های علوم نظری و انسانی سابق را لرزان نموده و هزاران موضوعات جدید در زمینه های مختلف حیات فردی و اجتماعی انسانها فراهم ساخته است و ارتباطات اجتماعی را به مراتب گسترده تر و پیچیده تر کرده چگونه مقررات اسلام می تواند ارائه دهندۀ احکام این موضوعات و ارتباطات باشد؟...
از این جاست که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت سیدنا الاستاد امام خمینی(قده) سخن از فقه پویا به میان آورده و علما و فضلای حوزه های علمیه را به تعمق در آن دعوت کردند.
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا رنجبر
وقتی باران می بارد قطعه ها و قسمتهایی از زمین که فرورفتگی بیشتری دارند از آب باران بهره بیشتری می برند. رحمت خدا مثال باران را دارد هرچه انسان فرو افتاده باشد، برخوردارتر می شود.
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۸
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴
امام در نیمه شعبان، اول رجب، نیمه رجب، عید قربان، عید فطر، روز عرفه و ایام زیارتی دیگر، برای زیارت به کربلا می رفتند و در آنجا اقامت داشتند و هر روز به حرم مشرف می شدند. آنجا زیارت جامعه را در حرم امام حسین (ع) مرتب صبحها و شبها می خواندند.
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
دکتر محمد مورو
بدون تردید، آثار سیاسی و فرهنگی امام خمینی(ره) در حوزۀ معرفت اسلامی و انقلاب اسلامی، مانند موضع گیریها و اندیشه های اسلامی ایشان در تبیین آزادی و مخالفت با استبداد، قیام و انقلاب بر ضد ظلم پذیری و ذلت، و عدالت به جای ستم همه و همه در دمیدن روح انقلابی به فقه سیاسی معاصر اسلام، نقش مهمی داشته و نهایتاً به خیزش و قیام جهانی بر ضد استکبار و حمایت از مستضعفان در همۀ زمانها و مکانها ختم می شود.
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
یکشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵