• اخلاق و عرفان
پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

دین، دینداری و اندیشه دینی

دین، دینداری و اندیشه دینی

هر چند تعریف ماهوی (به اصطلاحِ منطقی) از دین میسّر نیست، ولی تعریف مفهومی آن ممکن است. تعاریف مفهومی زیادی از دین ـ با توجه به ویژگی های خاص و متفاوت ادیان مختلف نظیر انجام مناسک، دعا و ارتباط با حقیقت غایی ـ ارائه شده است که به نظر می رسد هر کدام از این تعاریف در عین اینکه بهره ای از اعتبار و معقولیت دارند، به دلیل تفاوت های عظیمی که میان ادیان وجود دارد خالی از اشکال جامعیت و مانعیت نیستند.

جایگاه ولی فقیه دیدگاه امام خمینی (س)

نیابت امام زمان

جایگاه ولی فقیه دیدگاه امام خمینی (س)

نیابت یعنی جانشینی و نمایندگی و وکالت از طرف شخص یا اشخاص، به طوری که در غیاب او کار و کارهایی به نایب و نماینده سپرده می شود و نماینده موظف به انجام کارهایی است که بدو محول شده است و از طرف شخصی که نماینده اوست، باید به دقت و با احساس وظیفه به مسئولیتی که به عهده او سپرده شده، آنها را انجام دهد. ریشه نیابت در اسلام به صدر اسلام و به زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) برمی گردد که آن حضرت گاهی برخی از صحابه را به نیابت از طرف خود مامور انجام کارهای خود می نمود.

ولایت و رهبری از دیدگاه امام خمینی (س)

نیابت خاص و عام

ولایت و رهبری از دیدگاه امام خمینی (س)

بعد از آغاز غیبت صغری، امام مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) افرادی امین و مورد اعتماد را با نام و نشانی خاص که بین شیعیان شناخته شده بودند، به عنوان نایب خویش در بین مردم، انتخاب کردند. این افراد، واسطه ی آن حضرت و شیعیان بودند و یکی بعد از دیگری، عهده دار منصب نیابت شدند.

چگونگی نیابت عام دیدگاه امام خمینی (س)

نیابت عام

چگونگی نیابت عام دیدگاه امام خمینی (س)

به رهبری جامعه از سوی امام غایب ، در غیبت کبرا نیابت عام گفته می شود.

اقسام واجبات طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

واجبات طواف

اقسام واجبات طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

این مقاله در مورد شرایط طواف است که اگر به آنها اخلال وارد شود طواف باطل می شود.

اهمیت و فضیلت زکات از دیدگاه امام خمینی (س)

وجوه شرعی

اهمیت و فضیلت زکات از دیدگاه امام خمینی (س)

وجوه شرعی، به آن دسته از واجبات مالی گفته می شود که شارع مقدس، در مالهای مسلمانان قرار داده است:

دوره غیبت و حاکمیت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

وجوه شرعی حاکمیت

دوره غیبت و حاکمیت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

نگاهی به مبانی وجوه شرعی در حاکمیت فقیه.

ودیعه (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ودیعه

ودیعه (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ودیعه نایب گرفتن برای حفظ اموال می باشد.

ودیعه کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ودیعه کودک

ودیعه کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ودیعه عقدی است که به موجب آن مالک مال خود را به فرد امینی می سپارد و درخواست محافظت از آن را دارد. به اتفاق فقها شرط است دو طرف عقد ودیعه عاقل و بالغ و رشید و جایز التصرف در اموال خود باشند. بنابراین ودیعه کودک صحیح نیست، زیرا اهلیّت تصرّف در اموال خود را ندارد.

شرط بلوغ در وصی از دیدگاه امام خمینی (س)

وصایت کودک

شرط بلوغ در وصی از دیدگاه امام خمینی (س)

وصایت در اصطلاح فقها وصیّت به ولایت بر اخراج حقّ، یا استیفا حق و یا ولایت بر طفل یا مجنون است. بنابراین وصیّت به ولایت بر اولاد صغار و مجانین، توسط پدر و جدّ پدری، برای حفظ و نگهداری و تصرّف در اموال آنان، وصایت نامیده می شود.

وصیت(فقه)از دیدگاه امام خمینی (س)

وصیت (فقه)

وصیت(فقه)از دیدگاه امام خمینی (س)

وصیت در لغت به معنی وصل و پیوند بین دو شیء است. بسیاری از فقیهان در تعریف آن نوشته اند وصیّت آنست که موصی، عین ملک خود یا منفعت آن را به فرد یا افرادی بعد از وفات خویش تملیک نماید و یا به تصّرف در آن، مسلّط نماید.

وصیت کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

وصیت کودک

وصیت کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

وصیت در لغت به معنی وصل و پیوند بین دو شیء و در اصطلاح، وصیّت آنست که موصی، عین ملک خود یا منفعت آن را به فرد یا افرادی بعد از وفات خویش تملیک نماید و یا به تصّرف در آن، مسلّط نماید. به اجماع فقها، وصیّت کودک غیرممیّز صحیح نیست. ولی در مورد کودک ممیّز بحث و گفتگو است و در این باره دیدگاه های متعدّدی مطرح است.

وصیت نسبت به کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

وصیت نسبت به کودک

وصیت نسبت به کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

وصیت در لغت به معنی وصل و پیوند بین دو شیء است. در اصطلاح، بسیاری از فقیهان در تعریف آن نوشته اند وصیّت آنست که موصی، عین ملک خود یا منفعت آن را به فرد یا افرادی بعد از وفات خویش تملیک نماید و یا به تصّرف در آن، مسلّط نماید.

صفحه 15 از 58 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >