آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی گفت: دشمنان خواب خیلی آشفته ای برای کشور دیده بودند، ولی خون شهدا اجازه تحقق این خواب ها را نداد که باعث شد امروز با افتخار از این نتیجه یاد کنیم.
ای ازلیّت، به تربت تو مُخمّر/ وی ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! آیت رحمت ز جلوه تو هویدا/ رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر
دکتر علی کمساری: ما امروز به این امر مهم در موسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام واقف هستیم که اگر می خواهیم حقایق و واقعیت های مربوط به امام و انقلاب را روایت کنیم، با نسلی مواجه هستیم که تا اقنا نشود، چیزی را نمی پذیرد. اتخاذ روش اقنایی در مواجهه با یک مخاطب بسیارامری مهمی می باشد. لذا اگر کسی می خواهد تولید فرهنگی هنری و ادبی داشته باشد، کار پژوهشی و رسانه ای انجام دهد، حتما باید به این عنصر توجه کند که با یک مخاطب خاص مواجه است که حتما می خواهد اقناء شود و اگر اقناء نشود، با ما همراه نمیشود.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی درگذشت حاجیه خانم لاجوردی همسر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) را تسلیت گفت.
شروع مصاحبه های امام هم داستانی شنیدنی دارد. شروع مصاحبه ها به صورت مذاکرات انجام گرفت؛ بدین صورت که سؤال و جوابی نبود بلکه سردبیر لوموند و یا فیگارو و یا دیگران خدمت امام میرسیدند و صحبتهایشان را با امام منتشر میکردند و خودشان میگفتند این آن چیزی نیست که دولت ممنوع اعلام کرده است. تا افکار عمومی مردم فرانسه به صورتی درآمد که دولت فرانسه ناچار از آزادی مصاحبه ها شد. امام خمینی چند روز بعد در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون اتریش درباره علت ترک عراق فرمود: دولت عراق زیر فشار شاه، من را از فعالیت سیاسی که مسئولیت آن را بر دوش میکشم منع نمود؛ از این جهت آنجا را ترک کردم.
حوزه باید معطوف به علوم اسلامی، پژوهش های خود را انجام دهد تا مثمر ثمر باشد و صاحبان علوم انسانی باید خود را به اندیشه اسلامی و علوم اسلامی نزدیک کنند، همانگونه که قانون اساسی خود را به فقه نزدیک کرد گرچه چالش های فراوانی وجود داشت و وجود دارد و هرچه بگذریم این چالش ها بیشتر نمایان می شود. اما اگر مسیر امام را ادامه می دادیم و نظام قانونی کشور را با فقه می بستیم، هم فقه خود را به قانون نزدیک می کرد و هم قانون خود را وابسته به فقه می دانست و جامعه نفع بیشتری را می برد. مساله این است که متاسفانه از اندیشه امام راحل دور شدیم و هم اکنون هم این شرایط هم وجود دارد.
سیر تحولات انقلابی در ایران برای حضرت امام در جایگاه رهبر انقلابی اوقات پر مشغله ای را رقم زده و نوفل لوشاتو را مهمترین مرکز خبری جهان قرار داده بود. مصاحبه های متعدد و دیدارهای مختلف و صدور اعلامیه های پی در پی روزانه آن بزرگوار و تبعیت مردم از فرامین ایشان، تمامی چاره جویی ها و نقشه های شاه و حامیان وی را نقش بر آب می کرد....
فرماندهان و جمعی از پرسنل عقیدتی سیاسی ارتش با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان های حضرت امام خمینی(س) تجدید میثاق کردند.
اینکه برخی از خبرگزاری ها استناد دادند به مرحوم امام که ایشان تهمت به مخالفین را جایز میداند، اگر منظور تطبیق این کبری بر مخالفین انقلاب باشد این از قبیل تحریف در فقه است، یعنی اگر حضرت امام بفرماید بهتان به اهل بدع جایز است ، منظورش این نیست که به مخالفین انقلاب، جایز است ، چون مخالفین انقلاب هم مسلمانند ، هم شیعه اثنی عشری اند و اهل بدعت به آن معنای اصطلاحی روایات نیستند. همه اینها را گفتم تا موضوع بحث منقح بشود. اما آیا بهتان جایز است یا نه؟
مقام معظم رهبری در مورد امام و مکتب فکری ایشان جمله ای دارند که می فرمایند: امام بنیانگذار مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است، ملت ایران این مکتب را و این راه و نقشه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد، ادامه این راه بستگی دارد به اینکه این نقشه راه درست شناخته شود بدون اینکه امام را درست بشناسیم به معنای شناخت اصول امام، این نقشه راه شناخته نخواهد شد.
سیدعبدالحسین دستغیب یکی از علمای خاندان اصیل و ریشه دار دستغیب بوده که سابقه سکونت آنها در استان فارس و شهر شیراز به ۸۰۰ ـ ۷۰۰ سال پیش برمیگردد و در این خاندان دانشمندان بزرگ و رجال نامی ادباء و خطبای شایسته ای بوده اند.
در صحیفه امام بیش از ۴۷۴ بار از واژه «عدالت اجتماعی» استفاده شده است. همچنین «عدالت» ۳۸۴ بار به کار رفته شده است. راهی که تاکنون در بحث عدالت اجتماعی طی شده است، با چالش های اساسی مواجه بوده است. اگر برگردیم و به عقب نگاه کنیم باید برش هایی وجود داشته باشندکه بر مبنای آنها بگوییم می خواهیم از این نقطه به آن نقطه برسیم. اما آنچه تا به امروز در ایران وجود داشته است، نگاه به راه طی شده غرب از حیث توسعه و پیشرفت بوده است.
موضوع امداد الهی و جاری شدن آن در زندگی فردی و جمعی بشر یکی از اعتقادات قطعی و مسلم مسلمانان، اعم از شیعه می باشد و در طول تاریخ هم از طریق علما با تألیفات و بیانات خود به مردم انتقال پیدا کرده، تا جایی که جزو باورهای قطعی و عمومی مسلمانان قرار گرفته است. این سنخ باورها اگرچه عمومی بود، اما عمدتاً ذیل کنش های عرفانی دسته بندی می شد و گویی تحقق این سنخ امدادها فقط برای افراد خاص رخ می داد. در دوره حضرت امام این مسئله همچنان که باورش عمومی بود، تحقق آن در مصادیق هم عمومی شد؛ به گونه ای که همه مردم به نحوی تجربه زیسته با آن پیدا کرده اند. به خصوص در هشت سال دفاع مقدس. حضرت امام در دوره های مختلف انقلاب، ما را با تحقق این امداد که یکی از مصادیق وعده های الهی است، آشناتر ساخت. برای مثال وقتی خرمشهر از دست نیروهای بعثی آزاد شد، با سادگی و قاطعیت خاص به مردم فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» تسری حضور خدا در بین مردم هر چند باور قطعی مسلمانان بود، اما احیا کردن آن و مردم را نسبت به حضور خداوند آگاه کردن، هنر خاصی می طلبید که از سوی حضرت امام رحمه الله علیه انجام گرفت.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.