مجله نوجوان 224 صفحه 31
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 224 صفحه 31

نهایت اسباب بازی قراضه و خراب شده ، به کمک وودی رفتند و یا در "روبات ها هم روبات های از دور خارج شده علیه مدرنیزه شدن و یکسان سازی بدمن فیلم به یاری قهرمان قصه شتافتند) ، - کوشش برای تغییر وضعیت نابهنجار کنونی و رسیدن به یک موقعیت مطلوب ، حتی شروع "وال ای" و آن تصویر فرو رفتن ساختمان های بلند نیویورک در ستون های بلند آشغال که تا ارتفاع همان آسمانخراش ها می رسد ، یادآور صحنه ای از فیلم "هوش مصنوعی" (استیون اسپیلبرگ) است که دیوید روبات در پی یافتن پری آبی و تبدیل شدن به یک پسر واقعی ، به نیویورک وارد می شود و در آن سکانس ، شاهد شهری هستیم که تا نیمه آسمانخراش هایش در آب فرورفته و حتی مجسمه آزادی از گردن به بالایش از زیر آب پیداست . ورود "ایو" (که وال ای او را با طنین خاصی ایوا صدا می کند) شرایط پایدار زندگی وال ای و سیر فصلنامه را برهم زده و نخستین نقطه عطف و کشش داستان را پدید می آورد ، روبات شیک و تر و تمیزی که برخلاف هیبت در به داغان "وال ای" کاملا مدرن و پیشرفته می نمایاند چنانچه از همان لحظه نخست ورودش نیز نحوه حرکات و اعمال ، نوع شناسایی اطراف و برخورد خشن و مرگبار با پدیده های ناشناخته پیرامونش ، این قضاوت ابتدایی و مستقیم تماشاگر از او را تایید می کند . در وهله اول به نظر می آید ،احساساتی بودن "وال ای" در اینجا کمی تا قسمتی توجیه ناپذیر باشد ، چرا که اگر فی المثل در فیلم انیمیشنی مثل "روبات" ، همه روبات فیلم اعم از مثبت و منفی ، دارای احساسات خوب و بد انسانی هستند ، جهان تماما روباتیک فیلم می تواند ، آن را توجیه کند ، مانند انیمیشنی که تمام قهرمان و ضد قهرمان هایش ، حیوان هستند (شیرشاه) یا کارتونی که مثلا در دنیای میکروب های می گذرد (اسمزیس جونز) و یا انیمیشن دیگری که کلیت دنیایش را اتومبیل ها تشکیل داده اند (ماشین ها) . اما با پیشروی داستان "وال ای" و رسیدن فضایی ، می توان این احساسات گرایی روباتی به نام "وال ای" را در تقابل با رباتیک عمل کردن آدم هایی که در ایستگاه فضایی زندگی می کنند ، منطقی ارزیابی کرد . چرا که تناقص های مورد نظر فیلمنامه نویسان از شرایط آخر الزمانی فیلم و آدم های حاضر در آن شرایط را بهتر بیان می کند . در "وال ای" وقتی همراه آن روبات آشغال جمع کن کوچک به ایستگاه فضایی می رسیم ، با آدم هایی مواجه می شویم که بر روی صندلی های راحتی رونده در حال آشامیدن مایعی (که گویا همه مواد دوست نوجوانان سال پنجم / شماره 12 پیاپی 224 / 13 تیر 1388

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 224صفحه 31