انیمیشن
حامد قاموسمقدم
آشتی با طبیعت
یادداشتی دربارۀ انیمیشن (شاهزاده مونونوکه)
افسانهها و داستانهای هر سرزمینی منبع تغذیۀ فکری
و فرهنگی آن سرزمین است. سرزمینهای شرقی به
خاطر فرهنگ خاص حاکم بر آنها افسانهها و داستانهای بیشتری نسبت به مغرب زمین دارد و حتی معدود داستانهای مغرب زمین نیز ریشه در شرق دارد.
سینما و انیمیشن در جهان از داستانها و افسانههای
ملل مختلف بهرههای بسیار زیادی برده است که در
این زمینه نیز افسانههای شرقی همیشه پیشتاز بوده است ولی معمولاً این افسانهها با تغییرات و دگرگونیهایی به نفع غربیها به کار رفته است.
ژاپنیها با تلاش بسیار همچنان که بعد از جنگ جهانی دوم توانستند تکنولوژی روز جهان را از آن خود کنند
در زمینۀ سینما و انیمیشن نیز تلاش بسیاری کردند و توانستنهاند آثاری را در حدّ استانداردهای جهانی در سطح بینالمللی عرضه کنند... هایائو میازاکی، کارگردانی
است که در این زمینه بیش از سایر کارگردانهای ژاپنی
توانسته است موفقیت کسب کند.
میازاکی با آثاری چون «شهر اشباح» و «قلعۀ متحرک»
تا اسکار پیش رفته است و انیمیشنهای بلندش در سینماهای جهان به نمایش در آمده است.
میازاکی گذشته از تکنیک انیمیشن سازیای که
مخصوص خود اوست با بهرهبردای مناسب و به جا از افسانهها و تاریخ ژاپن آثاری منحصر به فرد ارائه کرده است که هم در آنها روح هنر ژاپن به چشم میخورد
و هم به لحاظ بصری و اجرایی در سطحی قابل قبول
است.
«شاهزاده مونونوکه» اثری دیگر از این فیلمساز و
انیمیشنساز ژاپنی است.
داستان این فیلم مربوط به قرن چهارده تا شانزده
میلادی در ژاپن است.
میازاکی که نویسندگی این فیلم را هم به عهده دارد.
تاریخ آن دورۀ ژاپن را با افسانه و جادو مخلوط کرده
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 155صفحه 28