
در خودروهایی که ترمز ABS ندارند، ترمز کردن به
طور خلاصه به این صورت است که راننده با فشار بر پدال
ترمز، مایع روغنی را در لولههای ترمز به حرکت درمیآورد
که آنها نیز به نوبهی خود به لنتها فشار میآورند. لنت،
قطعهای کوچک از پلاستیک فشرده شده است که با فشار
روغن ترمز، بر روی کاسهی چرخ فشار وارد میآورد و
سبب توقف چرخ و خودرو میشود. لنتها از نظر وضعیت
ساییده شدن یکسان نیستند و ممکن است لنتی نسبت به لنت
دیگر سالمتر یا ساییدهشدهتر باشد. هنگام ترمز شدید و
ناگهانی قسمتی از لنت ساییده شده نمیتواند به خوبی لنت
سالم عمل کند. بنابراین خودرور به طور مستقیم و در جا
توقف نمیکند، بلکه با حرکات کج و معوج و غیر مستقیم
توقف میکند. این حرکات ناخواسته هنگام ترمز ناگهانی،
باعث میشود تا کنترل خودرور از دست راننده خارج شود.
در سیستم ترمز ABS نه تنها این اتفاق نمیافتد بلکه
از قفل شدن چرخها هنگام ترمز شدید هم جلوگیری
میشود. ترمز ABS، از دستگاه الکترونیکی درست شده
است که هنگام ترمزگیری، با قطع و وصل کردن فشار
روغن ترمز در کمتر از یک ثانیه،ارتباط لنت را با کاسه یا
دیسک چرخ قطع و وصل میکند. این قطع و وصل سریع،
هم از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند و هم گیرایی
بین لنت و کاسه چرخ را در بهترین حالت برقرار میکند.
اهمیت ترمزهای ABS هنگام ترمز گرفتن در زمینهای
خیس و لغزنده و سرعتهای بالا معلوم میشود. نکته منفی
ترمزهای ABS، صدای شدید آن هنگام ترمزگیری روی
سطح لغزنده و خیس است. این صدا آنقدر شدید است که
رانندهی ناآشنا به سیستم ABS را به وحشت میاندازد و او
پای خود را از روی ترمز شل میکند. به تازگی راههایی برای
کم کردن صدای ناهنجار ترمز ABS پیدا شده است که یکی
از آنها تقویت کنندههای الکترونیکی و مکانیکی است.
نام توپ: 3 M
کشور سازنده: آمریکا
وزن: 5534 کیلو گرم
سرعت حرکت گلوله:853 متر برثانیه
حداکثر برد: 850 متر
مجلات دوست کودکانمجله کودک 272صفحه 27