امام موسی از اول این جنگها را به مصالح استعمارگران میدانست و برای آرامش فعالیت میکرد، مرتباً خطر تقسیم لبنان و هجوم اسرائیل به جنوب و خطر تصفیه مقاومت را گوشزد میکرد، ولی احزاب چپ اعتنائی نکردند. مقاومت به معارک داخلی لبنان کشیده شد و موجودیت مقاومت مورد هجوم قرار گرفت، بقاء لبنان در خطر نیستی و زوال، بیش از 30000 کشته و 100000 مجروح، بیروت به کلی خراب شده، همه گریختهاند. فقر و مرض و گرسنگی بیداد میکند. برای قطعهای نان مسلحین همدیگر را میکشند! زنان آبرومند و مردان محترمی که به خاک سیاه نشستهاند برای قوت لایموت خود و اطفال خود نان ندارند! یاس و بدبینی بر همه کس و همه جا دامن گسترده است. دزدی و غارت و آدمکشی خیلی عادی شده، اجناس دزدی به قیمت کم به فروش میرسد ولی کسی نمیخرد! بنزین نیز نظیر نان کمیاب شده است و
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 2صفحه 353 فقط مقاومت فلسطین حق دارد از بنزین استفاده کند، حتی احزاب و سازمانهای فدایی دیگر باید از مقاومت اجازه استفاده از بنزین داشته باشند که این خود باعث کشمکشهای داخلی بین مقاومت و احزاب چپ شده است. حیات مردم، امنیت مردم نان، بنزین و احتیاجات دیگر در اختیار مقاومت فلسطین است که حساسیتهای بین مردم لبنان و مقاومت فلسطین را مشتعل کرده است. مردم از ترس دم نمیزنند ولی نارضایتی در همه مردم به وضوح دیده میشود. اسرائیل در کنار حدود لبنان یک درمانگاه مجانی باز کرده لبنانیان مجروح و فقیر برای مداوا به اسرائیلیان پناه میبرند و از دکتر و دوای مجانی استفاده میکنند! این محبت ظاهری و جلب عواطف لبنانیان از طرف اسرائیل در مقایسه با قلدری و تسلط مقاومت بر همه چیز مردم خیلی خطرناک است. عدهای میگویند حتی اگر شیطان وارد لبنان شود و آرامش برقرار کند مورد استقبال مردم قرار میگیرد!
حوادثی در لبنان میگذرد که به اردن قبل از انفجار شبیه است. توطئهگران با آشوب و فتنه و ترویج دزدی و غارت و اذیت مردم بیگناه محیط را برای همه نوع تصفیه فلسطین آماده میکنند و وحشتناکتر از همه اینکه نوعی غرور و خودخواهی بر اکثریت رهبران مقاومت مستولی شده و چارهای نمیاندیشند و مردم همه روزه بدبینتر و ناراضیتر میشوند.
اخیراً قبل از اینکه امام از سوریه باز گردد، عدهای از مسلحین مقاومت به خانه امام موسی حمله کردند و سه نفر گارد خانه را که مشغول غذا خوردن بودند خلع سلاح نمودند. بین شیعیان این حادثه انعکاس بسیار بدی گذاشت. با اینکه بعد از چند ساعت اسلحه گاردها را برگرداندند و حتی لفظی و کتبی در جراید عذرخواهی نمودند ولی ناراحتی مردم همچنان شدیدتر و عمیقتر میشود. در یک منطقه فلسطینی، حدود 75 نفر جنگنده فلسطینی شیعه، اسلحه خود را پس دادند و گفتند در صورت عدم احترام به امام موسی، حاضر به همکاری نیستند. عده زیادی از جنگندگان مقاومت همه روزه مقاومت را ترک میگویند و به حرکةالمحرومین میپیوندند. جنوب لبنان و بعلبک که روزگاری ضد مقاومت فلسطین بودند و در اثر پنج سال کار و فعالیت مداوم امام
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 2صفحه 354 موسی، پشتیبانی از مقاومت را پذیرفته بودند، اکنون پشت به مقاومت میکنند و به خصوص در بعلبک آثار کینه و نفرت به فلسطینیها اوج میگیرد و در بعضی نقاط به درجه انفجار میرسد و این امر بسیار خطرناکی است که جز به مصلحت اسرائیل و آمریکا نیست. ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، بین لبنانی و فلسطینی، ایجاد جنگ و انفجار بین مسلمانها قسمتی از توطئه بزرگ به شمار میرود که مدت 16 ماه است به مورد اجرا گذاشته شده و مدت زیادی نیز ادامه خواهد یافت... با علم به این حقایق دردناک امام موسی با همه صبر و بلندنظری بیش از اندازه، اعلام کرد که حتی اگر فلسطینیها تمامینیروهای ما را بزنند و اهانت کنند و اذیت و آزار نمایند، همچنان از آنها دفاع خواهیم کرد... آزادی فلسطین و قدس و دفاع از مقاومت فلسطین جزئی از عقاید ما و اصلی از اصول میثاق حرکةالمحرومین است و هرگز به خاطر مصلحت و چشمداشت و تجارت نیست.
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم کـه در طـریقت مـا کافـریست رنجیدن
* * *
خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطباییج. 2صفحه 355