کتاب صید و ذباحه
احکام صید و ذباحه
تذکیه ماهی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1369

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

تذکیه ماهی

تذکیه ماهی

[سؤال 8969]‏ ‏ ‏ 4939‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 8 / 9 / 1361‏

‏احتراماً؛ معروض می دارم که مسأله خریدوفروش و استفادۀ ماهی در استان بوشهر‏‎ ‎‏به نهایت اشکال رسیده است؛ چون هفتاد تا هشتاد درصد ماهی ها هنگام صید در آب‏‎ ‎‏جان می دهند؛ لذا تقاضامندم فتوای امام را در این موارد مذکور صریحاً اعلام فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر معلوم است که ماهی در آب جان داده حرام است؛ ولی ماهی که در دسترس مسلمین قرار داده می شود، اگر احتمال بدهند که احراز تذکیه آن را کرده اند، محکوم به حلّیت است.

[سؤال 8970]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 439

‏2. ماهی فلس داری که در فروشگاه فروخته می شود و اطمینان نداریم از چگونگی‏‎ ‎‏صیدش ـ فقط تلویزیون، صید ماهی را به وسیلۀ تور نشان می دهد و از مرده بودن آن‏‎ ‎‏در آب هم اطلاعی نداریم ـ آیا می توان از این نوع ماهی استفاده کرد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر اطمینان ندارید که در بیرون آب مرده باشد، بهتر است اجتناب نمایید؛ بلکه موافق احتیاط است.

[سؤال 8971]‏ ‏ ‏ 4940‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏با عرض سلام به پیشگاه امام امت و مرجع عالی قدر و رهبر مسلمانان جهان،‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 4

‏امیدوارم از تمام بلیّات زمانه و نقشه های خائنانه مخالفین اسلام محفوظ و مصون‏‎ ‎‏بمانید؛ ان شاء الله‌.‏

‏اماما! من عضو بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آبادان ـ اروندکنار هستم؛‏‎ ‎‏مسأله ای در رسالۀ احکام حضرت امام دیدم که در رابطه با صید ماهی می باشد؛ در‏‎ ‎‏مسأله شمارۀ 2615 فرموده اید که «اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون‏‎ ‎‏آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است؛ و چنانچه در آب بمیرد، پاک است ولی‏‎ ‎‏خوردن آن حرام می باشد». در رابطه با این مسأله می خواستم بگویم که لنج های‏‎ ‎‏ماهی گیری که تور ماهی گیری در دریا انداخته و بعد از شش یا هفت ساعت تور را از‏‎ ‎‏آب بیرون می کشند، ماهی هایی که در این تور به دام افتاده اند، به خصوص ماهی هایی‏‎ ‎‏که در ساعات اولیه به تور گیر کرده اند، همگی مرده اند؛ حکم این ماهی ها چگونه‏‎ ‎‏است؟ آیا این چنین ماهی گیری که بنادر جنوب کشور همگی این چنین ماهی گیری‏‎ ‎‏می کنند چطور است؟ محکوم به حلّیت است یا حرام می باشد؟‏

‏خداوند بر عمر آن رهبر عظیم و مرجع تقلید شیعیان جهان بیفزاید، ان شاء الله‌.‏

بسمه تعالی، ماهی اگر در داخل آب بمیرد، اگر چه در داخل تور ماهی گیری باشد، خوردن آن حرام است.

[سؤال 8972]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 4980

‏4. ماهی هایی که داخل تور می باشد ممکن است برخی در آب بمیرند، ولی‏‎ ‎‏مشخص نیست؛ چون تقریباً ده ساعت وقت احتیاج دارد که تور ماهی گیری به ساحل‏‎ ‎‏برسد و ماهی های خیلی کوچک (تقریباً 7 یا 8 سانتی) ممکن است در روزنه های تور‏‎ ‎‏چسبیده و بمیرند؛ اما اکثر قریب به اتفاق ماهی ها زنده اند و در خشکی می میرند و‏‎ ‎‏تشخیص، مشکل است. احتمالاً در بین ده هزار ماهی شاید چند ماهی به آن ترتیب‏‎ ‎‏می میرند. حکم آن را بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر در آب بمیرند حرام هستند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 5

[سؤال 8973]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1077

‏4. نظر مبارک امام راجع به نوعی ماهی که در این منطقه، مشهور است به قباد و‏‎ ‎‏حلوا سفید و خاری که غالباً و به تحقیق، بیشتر آن ها در دام صیاد در آب می میرند،‏‎ ‎‏چیست؟ آیا خوردن آن جایز است یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر در آب بمیرد، حرام است.

[سؤال 8974]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 4943

‏2. آیا از کنسروهای ماهی در امریکا در صورتی که نمی دانیم که آیا ماهی فلس دار‏‎ ‎‏است یا نه و همچنین صد در صد نمی دانیم که ماهی را زنده از آب گرفته اند یا نه اگر‏‎ ‎‏چه به احتمال بسیار زیادی می توان گفت که ماهی زنده از آب گرفته شده است‏‎ ‎‏می توان استفاده نمود یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین ندارید که از آب، زنده اخراج شده یا در خارج آب زنده اخذ شده باید از آن اجتناب کنید.

[سؤال 8975]‏ ‏ ‏ 4941‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 7 / 12 / 1361‏

‏پیشگاه حضرت امام خمینی، ادام الله‌ ظله العالی علی رؤوس المسلمین، صحت،‏‎ ‎‏سلامت و موفقیت آن امام بزرگوار را از درگاه حضرت احدیت، تحت توجهات‏‎ ‎‏ولی عصر، ارواحنا فداه مسئلت می نماییم، مستدعی است نظر مبارک را دربارۀ مسائل‏‎ ‎‏ذیل بیان فرمایید.‏

‏1. اگر حضور مسلم در هنگام صید حیوانات حلال گوشت دریایی ممکن نباشد و‏‎ ‎‏علماً ثابت شود که ماهی، زنده از آب گرفته شده یا از طریق تلویزیون کفر رؤیت شود،‏‎ ‎‏آیا خوردن آن حلال می باشد؟‏

بسمه تعالی، لازم نیست صائد، مسلم باشد و نظر مسلمان شرط نیست؛ و چنانچه علم داشته باشند که ماهی را از آب، زنده اخراج کرده اند حلال است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 6

[سؤال 8976]

‏2. اگر مسلمانی یک بار حضور داشت و عیناً یقین پیدا کرد که ماهی به طور صحیح‏‎ ‎‏صید می گردد، آیا این یقین برای دفعات بعدی که حضور ممکن نیست، کفایت‏‎ ‎‏می کند؟‏

بسمه تعالی، حکم همان است که در مسأله قبل بیان شد. 

[سؤال 8977]‏ ‏ ‏ 4942‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 10 / 9 / 1361‏

‏حضور محترم بزرگ رهبر عالی قدر جهان اسلام و مستضعفان و آزادی خواهان‏‎ ‎‏عالم و مرجع عظیم الشأن، حضرت امام خمینی، دامت برکاته، سلام علیکم، به امید‏‎ ‎‏پیروزی اسلام و مسلمین بر کفر و استکبار جهانی و نابودی امریکا و اسرائیل و دیگر‏‎ ‎‏ابرجنایتکاران، و امید سلامتی وجود عزیز امید محرومان و هرچه رساتر کردن صدا و‏‎ ‎‏شکوفاتر شدن انقلاب اسلامی در سراسر نقاط عالم.‏

‏از آن جا که اجباراً جهت تحصیل علوم روز در سرزمین کفر و در بین هندوها و‏‎ ‎‏دیگر بت پرستان زندگی می کنیم، مسائل ذیل که در رسالۀ عملیۀ جناب عالی مشهود‏‎ ‎‏نمی باشد، استفتا می گردد:‏

‏1. اگر صید ماهی و غیره به وسیلۀ صیاد غیر مسلمان انجام گیرد حلال است؟‏

بسمه تعالی، حلال است و لازم نیست صیاد ماهی مسلم باشد، ولی باید زنده از آب بیرون آمده باشد.

[سؤال 8978]

‏2. اگر فروشنده، غیر مسلمان و بت پرست باشد و ندانیم صیاد مسلمان بوده یا خیر،‏‎ ‎‏ولی علم به زنده بودن ماهی در هنگام صید داشته باشیم، آیا آن ماهی حلال است؟‏

بسمه تعالی، حلال است به شرط آن که معلوم باشد که زنده از آب خارج شده است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 7

‏3. اگر لباس را غیر مسلمان شسته باشد، ولی لباس در آفتاب خشک شده باشد، آیا آن لباس پاک‏‎ ‎‏است؟‏

بسمه تعالی، اگر با رطوبت، با دست کافر ملاقات کرده و تطهیر نشده، محکوم به نجاست است.

‏4. کوزۀ گلی که احتمالاً از خاک پاک ساخته شده ولی فروشندۀ آن هندو است و ما نمی دانیم سازنده‏‎ ‎‏مسلمان بوده یا خیر، آیا آن کوزه پاک است؟ و اگر پاک نباشد، آیا می شود آن را پاک کرد، مثلاً چند روز‏‎ ‎‏در آب بماند؟ (با توجه به مسأله 196 رساله امام خمینی)‏

بسمه تعالی، پاک است؛ مگر علم به نجاست آن داشته باشید و اگر علم به نجاست باطن آن داشته باشید، قابل پاک شدن نیست.

‏5. خوردن غذا و چای در رستوران مسلمان ها با توجه به این که مشتری آن ها غیر مسلمان نیز هستند و‏‎ ‎‏در کنار یکدیگر پذیرایی می شوند و با توجه به این که مغازه دار و کارگران، دقتی از لحاظ پاک و نجسی‏‎ ‎‏ندارند، چگونه است؟‏

بسمه تعالی، اگر علم به نجاست غذا و ظرف مورد ابتلای خودتان نداشته باشید، اشکال ندارد.

‏6. فرد مسلمانی که لباس را اتو می کند و او لباسِ هم مسلمان و هم غیر مسلمان را اتو می کند، آیا کار‏‎ ‎‏او برای ما بلامانع است؟ یعنی اتو کردن لباس ما نزد او اشکالی ندارد؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد؛ مگر در صورتی که علم به ملاقات لباس با چیز نجسی، با رطوبت پیدا کنید که در این صورت، محکوم به نجاست است.

‏7. با توجه به این که اغلب هندوها قسمتی از درآمد خود را صرف بُتکده ها و بت ها می کنند، آیا معاملۀ‏‎ ‎‏روزمرّه با آن ها برای خرید مایحتاج عمومی اشکال ندارد؟‏

بسمه تعالی، اگر علم دارند که پول را خرج بت و بتکده می کنند با آن ها معامله نکنند.

‏8. در بعضی از فروشگاه هایی که صاحب آن ها هندو هستند و در کنار اجناس دیگر، بت نیز فروخته‏‎ ‎‏می شود، اگر از چنین مغازه ای مثلاً لوازم التحریر خریداری شود، آیا بقیۀ پول را که مشتری پس می گیرد‏‎ ‎‏حلال است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد؛ مگر یقین داشته باشد که پول حرام در آن هست.

‏ضمناً در اکثر شهرهای هند ـ من جمله مچلی پتنام که تعداد کثیری شیعه و دوستدار امام دارد ـ‏‎ ‎‏متأسفانه روحانی وجود ندارد و این ها به فرد روحانی جهت آموزش قرآن، مسائل شرعیه و غیره‏‎ ‎‏نیازمند هستند. وقتی که نام امام خمینی را می برم احساس آزادی روح می کنم. والسلام علیکم ورحمة‏‎ ‎‏الله‌ وبرکاته‏

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 8