انکار بعد از اقرار در حدود

انکار بعد از اقرار در حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

انکار اقرار در سرقت حدی

امام خمینی (س) در تحریرالوسیله می‌نویسد: لو اقرّ مرّتین‌ ثمّ‌ انکر فهل یقطع او لا؟ الاحوط الثانی، والارجح الاوّل، ولو انکر بعد الاقرار مرّة یؤخذ منه المال ولا یقطع. (۱)

یعنی: اگر دو مرتبه اقرار (به سرقت) کند سپس انکار نماید، آیا قطع (حد سرقت) می‌شود یا نه؟ احوط (استحبابی) دومی (سقوط حد) است ولی ارجح اولی (قطع) می‌باشد. و اگر بعد از یک مرتبه اقرار، انکار نماید مال از او گرفته می‌شود ولی قطع نمی‌شود.

انکار بعد از اقرار در زنا

امام خمینی (س) در تحریرالوسیله می‌نویسد: «لو أقرّ بما یوجب الرجم ثمّ أنکر، سقط الرجم، ولو أقرّ بما لا یوجبه لم یسقط بالإنکار. والأحوط إلحاق القتل بالرجم، فلو أقرّ بما یوجب القتل ثمّ أنکر لم یحکم بالقتل.» (۲)

یعنی: اگر به چیزی که موجب رجم است اقرار نماید سپس انکار نماید، رجم ساقط می شود. و اگر به آنچه که موجب رجم نمی شود، اقرار نماید، با انکار، ساقط نمی شود. و احوط (وجوبی) آن است که قتل، به رجم ملحق شود؛ پس اگر به آنچه که موجب قتل است اقرار کند سپس انکار نماید، حکم به قتل نمی شود.

(۱) موسوعة الإمام الخمینی ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۵۲۲، کتاب الحدود، الفصل الخامس: فی حد السرقة، القول فیما یثبت به، مسألة ۴. انکر

(۲) موسوعة الإمام الخمینی ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۴۹۲، کتاب الحدود، الاول : فی حد الزنا، القول فیما یثبت به، مسألة ۵. انکر

. انتهای پیام /*