آب انگور

آب انگور دیدگاه امام خمینی (س)

به عقیده امام خمینی (س) «عصیر عنبی (عصاره انگور) در صورتی که خود به خود نشیش پیدا کند و بجوشد یا به وسیله آتش به جوش آید، حرام است.»(۱) ولی نجس شدن آن بستگی به این دارد که خود به خود جوش آمده و مسکر باشد و یا به واسطه آتش و خورشید.

جوش آمدن آب انگور با آتش و خورشید

رفتن و کم شدن دو سوم آب  انگور به وسیله آتش یا خورشید در صورتی که توسط آن ها جوش آمده باشد - بنابراین که با جوش آمدن نجس شود - پاک کننده ثلث باقی مانده است و قبلاً گذشت که بنابر اقوی (اصلاً نجس نبوده و) پاک می باشد، پس کم شدن دو سوم آن فقط در حلال شدن آن مؤثر است.(۲)

خود به خود جوش آمدن آب انگور

آب انگور (عصاره انگور) در صورتی که خود به خود نشیش پیدا کند و بجوشد حرام است(۳) و «چنانچه احراز شود که با این جوش آمدن مست کننده شده است نجس می باشد و با کم شدن دو سوم آن، پاک نمی شود، بلکه باید منقلب به سرکه شود تا پاک گردد. و در صورتی که مسکر شدن آن مشکوک باشد، محکوم به طهارت است.»(۴)

آب درون حبه انگور

آبی که در درون حبّه انگور است ظاهراً در حکم عصاره انگور می باشد؛ پس اگر خود به خود یا به وسیله آتش بجوشد حرام می باشد. البته مادامی که جوشش آن، احراز نشود حکم به حرمت آن نمی شود، پس اگر یک حبّه انگور به درون دیگی که می جوشد، بیفتد و در آب جوشان، بالا و پایین رود، مادامی که جوشش آن معلوم نشود حرام نمی باشد و مجرد آنچه که ذکر شد، موجب جوشیدن درون حبه نمی باشد.(۵)

شرایط ذهاب ثلثین

ظاهر آن است که حرمت آنچه که خود به خود به جوش آمده از اقسام عصیری که گفتیم حرام است، بر طرف نمی شود مگر اینکه سرکه شود مانند شراب؛ زیرا شراب فقط وقتی حلال می شود که با انقلاب، سرکه شود و ذهاب دو ثلث در آن نتیجه ای ندارد. و اما حرمت آنچه‎ که به وسیله آتش و مانند آن به جوش آمده، با ذهاب دو ثلث آن، برطرف می گردد و احتیاط واجب|احتیاط (واجب) آن است که ذهاب دو ثلث آن، به وسیله آتش یا با چیزی باشد که آن را به جوش آورد، نه با هوا و طولانی بودن مکث آن. البته ذهاب دو ثلث آن لازم نیست که در حال جوشیدن آن باشد بلکه ذهاب دو ثلث در صورتی‎که منتسب به آتش باشد - ولو به ضمیمه آنچه که بعد از جوشیدن و قبل از آن که سرد شود، از آن کم می شود - کافی است؛ پس اگر آب  انگور در دیگی باشد که روی آتش است و بجوشد تا آن که نصف آن - سه ششم آن - برود سپس دیگ را روی زمین قرار دهد و قبل از آن که سرد شود یک ششم دیگر آن به وسیله بالا رفتن بخار برود در حلال بودن آن کفایت می کند.(۶)

و «اگر مقداری آب انگور نجوشیده روی آب انگوری که می جوشد، قبل از ذهاب دو ثلث آن، ریخته شود، واجب است که دو ثلث مجموع آنچه که از آب انگور اول، باقی مانده با آنچه که مرتبه دوم روی آن ریخته شده، برود و آنچه که ابتدا از آب انگور اولی رفته حساب نمی شود؛ پس اگر در دیگ نُه رطل آب انگور باشد و بجوشد تا اینکه سه رطل آن برود و شش رطل باقی بماند سپس نه رطل دیگر روی آن بریزد و پانزده رطل گردد، واجب است که بجوشد تا ده رطل برود و پنج رطل باقی بماند و رفتن نه رطل و باقی ماندن شش رطل آن کفایت نمی کند. البته اصل این کار خلاف احتیاط است، پس احتیاط (مستحب) آن است که هر کدام آن ها جداگانه پخته شود اگرچه آنچه که ذکر کردیم وجهی دارد.»(۷)

عدم کفایت شیره شدن آب انگور

اگر آب انگور جوشان قبل از آن که دو ثلث آن از بین برود، شیره شود بنابر احتیاط (واجب)، در حلال بودن آن کافی نیست.(۸)

جوشیدن آب انگور مخلوط با آب

اگر آب انگور با آب مخلوط شود سپس بجوشد و دو ثلث مجموع آن ها برود در حلال بودن آن اشکال است، مگر اینکه معلوم شود که دو ثلث آب انگور هم رفته است.(۹)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۷۸، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۱۹. یحرم

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳۷، کتاب الطهارة، فصل فی المطهرات. خامسها

(۳)موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۷۸، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۱۹. یحرم

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳۷، کتاب الطهارة، فصل فی المطهرات. احرز

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۷۹، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۲۰. الظاهر

(۶) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۷۹، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۲۰. الظاهر

(۷) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۸۰، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۲۵. صب

(۸) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۸۰، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۲۳. صب

(۹) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریرالوسیلة، ج۲، ص۱۸۰، کتاب الأطعمة و الأشربة، القول: فی غیر الحیوان، مسألة ۲۴. اختلط

. انتهای پیام /*