آب قلیل

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اصطلاحی

در تحریرالوسیله از آب قلیل به «الراکد بلا مادّة ... اذا کان دون الکر»(۱) تعبیر شده است.

پاک کنندگی

امام خمینی (س) در تحریرالوسیله می نویسند: «الماء، و یطهَّر به کلّ متنجّس حتّی الماء»(۲) یعنی با آب (مطلق) هر متنجسی پاک می گردد. پس همه اقسام آب مطلق در طاهر بودن و مطهر بودن برابرند و تفاوت بین آن ها از حیث شرایط تنجس آن ها و شرایط تطهیر متنجسات با آن ها است.

نجس شدن

در تحریرالوسیله آمده است: «الراکد بلا مادّة ینجس بملاقاة النجاسة إذا کان دون الکرّ؛ سواء کان وارداً علیها أو موروداً.»(۳)

پاک شوندگی

آب قلیل نجس، قابلیت پاک شدن دارد. امام خمینی (س) در این رابطه می نویسند: «و یطهر بالامتزاج بماء معتصم کالجاری و الکرّ و ماء المطر. و الأقوی عدم الاکتفاء بالاتّصال بلا امتزاج.»(۴) بنابراین برای تطهیر، آب قلیل متنجس باید با آب معتصم ممزوج گردد.

حکم شک در قلیل بودن

تفاوت آب قلیل با آب چشمه و آب باران|باران و آب جاری|جاری در داشتن و نداشتن ماده است نه در مقدار، به همین جهت گاه شک می شود که آبی داری ماده است تا بر آن حکم آب چشمه و مانند آن جاری گردد یا دارای ماده نیست و حکم آب قلیل را دارد. در این رابطه در تحریرالوسیله آمده است: «إذا کان الماء قلیلاً و شکّ فی أنّ له مادّة أم لا، فإن کان فی السابق ذا مادّة و شکّ فی انقطاعها، یبنی علی الحالة الاولی، و إلّا فلا، لکن مع ملاقاته للنجاسة یحکم بطهارته علی الأقوی.»(۵) یعنی: اگر شک کند که آب قلیلی ماده دارد یا نه در صورتی که سابقاً دارای ماده بوده و فعلاً شک در منقطع شدن آن پیدا کرده، بنا را بر حالت اول می‏گذارد، و اگر حالت سابق را نداند، نمی‏تواند آن را دارای ماده بداند، با این حال اگر نجاست به آن برسد بنابر اقوی محکوم به طهارت است.

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۱۱. الراکد

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳۲، کتاب الطهارة، فصل فی المطهرات. الماء

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۱۱. ینجس

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۱۱. و یطهر

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۳، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه، مسألة ۱۲. شک

. انتهای پیام /*