آب مطلق

آب مطلق و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) در تحریرالوسیله به تعریف آب مضاف که قسیم آب مطلق است اکتفا نموده و می نویسد: «الماء: إمّا مطلق ، أو مضاف کالمعتصر من الأجسام، کماء الرقّی و الرمّان، و الممتزج بغیره ممّا یخرجه عن صدق اسم الماء، کماء السکّر و الملح.»(۱) بنابراین به تعریف جامع، آب مطلق آبی است که فشرده اجسام مثل آب هندوانه و انار نبوده و یا ممزوج با چیز دیگر به طوری نشده باشد مثل آب شکر (شربت) و آب نمک که به آن آب (بدون قید) گفته نشود.

و ملاک مطلق و مضاف بودن آب مخلوط با چیز دیگر، عرف است پس اگر به مثل آب دریاچه ارومیه که از کثرت شوری و تلخی اسید گفته می شود در «عرف عام به آن آب می گویند، مطهر است و اعتباری به اسید گفتن اشخاصی که نظر به خواص شیمیایی آن دارند نیست.»(۲) همچنین است آب های معدنی (مثل آب گوگرددار سرعین اردبیل) که «در حکم آب مطلق است، مگر آن که مواد معدنی به حدی زیاد باشد که دیگر به آن آب گفته نشود.»(۳)

اقسام

تحریرالوسیله در بیان اقسام آب مطلق آورده است: «المطلق أقسام: «الجاری، و النابع بغیر جریان، و البئر، و المطر، و الواقف، و یقال له: الراکد.»(۴) یعنی آب مطلق بر چند قسم است: آب جاری و آبی (آب چشمه|چشمه) که (از زمین) می جوشد ولی جریان ندارد و آب چاه و آب باران و آب ایستاده، که به آن «آب راکد|راکد» می گویند. به این بیان، آب کر و آب قلیل|قلیل قسیم یکدیگر در نظر گرفته شده و از آن ها با تعبیر واقف و راکد یاد شده است.

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۱، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه. الماء

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۳۲، استفتائات امام خمینی (س)، ج ۱ ؛ ص۹۳، سؤال ۱۹۱ عرف عام

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۳۲، استفتائات امام خمینی (س)، ج ۱ ؛ ص۹۳، سؤال ۱۹۰ حکم

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۱۱، کتاب الطهارة، فصل فی المیاه. المطلق اقسام

. انتهای پیام /*