خیار حیوان (فقه)

ماهیت خیار حیوان و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

حقیقت خیار حیوان تسلّط خریدار حیوان بر فسخ عقد تا سه روز از زمان عقد (۱) است. از دیدگاه امام خمینی در ثبوت خیار حیوان برای فروشنده درصورتی که ثمن معامله حیوان باشد اشکال است بلکه عدم ثبوت خیار خالی از قوت نیست. (۲)

اگر حیوانی که فروخته شده است در مدت خیار حیوان تلف شود از مال بایع است؛ پس معامله باطل می شود و چنانچه مشتری ثمن را به بایع تحویل داده باشد به وی مراجعه کرده و آن را پس می گیرد. (۳)

و عیبی که بدون کوتاهی مشتری در سه روز که مدت خیار حیوان است در حیوان پیدا شود مانع استفاده مشتری از خیار حیوان و فسخ و رد نمی شود. (۴)

اگر مشتری در مدت خیار در حیوان تصرفی نماید که نوعاً دلالت بر رضایت دارد و غالباً کاشف از رضایت او می کند، خیار او ساقط می شود، مثل نعل زدن چهارپا و بریدن سم و چیدن مو و رنگ کردن آن، بلکه و رنگ نمودن موی آن بدون چیدن؛ و غیر این ها؛ و مطلق تصرف چنین نیست، همچنین از تصرفات مبطل خیار حیوان نیست ایجاد کاری مثل سوارشدن بر آن، سوارشدنی کم اهمیت که به حساب نمی آید؛ و آب و علف دادن به آن. (۵)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة ج ۱، ص: ۵۵۱، القول فی الخیارات، خیارالحیوان.

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة ج ۱، ص: ۵۵۱، القول فی الخیارات، خیارالحیوان.

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة ج ۱، ص: ۵۵۲، القول فی الخیارات، خیارالحیوان، مسألة ۲.

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة ج ۱، ص: ۵۵۲، القول فی الخیارات، خیارالحیوان، مسألة ۳.

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۲، تحریرالوسیلة ج ۱، ص: ۵۵۱، القول فی الخیارات، خیارالحیوان، مسألة ۱.

. انتهای پیام /*