شلوار

احکام شلوار در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

از تن در آوردن لباس هایی که پوشیدن آن بر محرم (حج)|محرم حرام است از جمله شلوار، قبل از پوشیدن دو جامه احرام که یکی لنگ قرار داده می شود و دیگری رداء، لازم است. و بر همین اساس است که امام خمینی (س) در تحریرالوسیله می نویسند: «الثالث من الواجبات: لبس الثوبین بعد التجرّد عمّا یحرُم علی المُحرِم لبسه؛ یتّزر بأحدهما ویتردّی بالآخر.»(۱)

حرمت پوشیدن (لباس) دوخته برای مردان

نه تنها برای احرام بستن هیچ لباس دوخته ای بر تن نباید داشت بلکه بعد از محرم شدن و در طول مدت احرام تا انجام تقصیر در عمره(۲) و بعد از رمی و ذبح و حلق یا تقصیر در حج(۳) نیز پوشیدن لباس دوخته از جمله شلوار ممنوع است. در همین رابطه امام خمینی (س) در تحریرالوسیله می نویسند: «پوشیدن (لباس) دوخته برای مردان مانند پیراهن و شلوار و قبا و مانند این ها، بلکه پوشیدن چیزی که شبیه به دوخته است مانند پیراهن بافته شده و یا از نمد درست شده جایز نیست و احتیاط واجب|احتیاط (واجب) آن است که از دوخته ولو اینکه کم باشد مانند کلاه و بند شلوار اجتناب شود، ولی بستن همیانی که پول ها در آن است، از دوخته استثنا شده است.»(۴)

حکم وضعی پوشیدن شلوار هنگام اراده احرام

امام خمینی (س) پوشیدن دو جامه احرام را برای مرد واجب تعبدی دانسته و می نویسند: «والأقوی عدم کون لبسهما شرطاً فی تحقّق الإحرام، بل واجباً تعبّدیا.»(۵) و بر همین مبنا در تحریرالوسیله آمده است: «لو لم یلبس ثوبی الإحرام عالماً عامداً أو لبس المخیط حین إرادة الإحرام عصی، لکن صحّ إحرامه. ولو کان ذلک عن عذر لم یکن عاصیاً أیضاً.»(۶) بنابراین «اگر لباس احرام را عمداً نپوشد یا لباس دوخته در حالی که می خواهد مُحرم شود بپوشد، معصیت کرده است؛ ولی به احرام او ضرر نمی رساند و احرامش صحیح است، و اگر از روی عذر باشد معصیت هم نکرده و احرامش صحیح است.»(۷)

حالت اضطرار

در کتاب مناسک حج امام خمینی (س) بدون ذکر رداء، به مسئله اضطرار در پوشیدن پیراهن و قبا (ازار) تصریح شده و آمده است: «اگر مُحرم اضطرار پیدا کند به پوشیدن قبا یا پیراهن برای سردی هوا یا غیر آن می تواند قبا و پیراهن بپوشد، لکن باید قبا را پایین و بالا کند و به دوش بیندازد، و دست از آستین آن بیرون نیاورد، و احوط آن است که پشت و رو نیز بکند، و پیراهن را نیز باید به دوش بیندازد و نپوشد، اگر اضطرار رفع نمی شود مگر به پوشیدن قبا و پیراهن می تواند بپوشد.»(۸) ولی به صورت کلی فرموده اند: «اگر به لباس دوخته احتیاج پیدا کرد جایز است بپوشد، ولی باید کفاره دهد.»(۹)

کفاره پوشیدن شلوار در حال احرام

کفّاره پوشیدن دوخته، یک گوسفند است، پس اگر لباس های دوخته متعدد پوشید برای هر کدام آن ها یک گوسفند است، و اگر بعضی از لباس ها را در میان بعضی دیگر قرار داد و همه را یک دفعه پوشید احتیاط (واجب) آن است که برای هر کدام از آن ها یک کفّاره بدهد. و اگر به پوشیدن چند لباس ناچار شود جایز است ولی کفّاره ساقط نمی شود.(۱۰)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۳۹، کتاب الحج، القول: فی کیفیة الاحرام. الثالث

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۶۵، کتاب الحج، القول: فی التقصیر. یحل

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۷۸، کتاب الحج، الثالث من واجبات منی: التقصیر، مسألة ۳۵. یحل

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۴۴، کتاب الحج، القول: فی تروک الاحرام. السادس

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۳۹، کتاب الحج، القول: فی کیفیة الاحرام. الثالث ... واجبا تعبدیا

(۶) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۴۱، کتاب الحج، القول: فی کیفیة الاحرام، مسألة ۲۶. صح احرامه

(۷) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۷۲، مسأله ۱۶.

(۷) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۷۲، مسأله ۱۸.

(۸) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۷۱، مسأله ۱۵.

(۹) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۴۵، کتاب الحج، القول: فی تروک الاحرام، مسألة ۱۶. المخیط

(۱۰) موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریرالوسیلة، ج۱، ص۴۴۵، کتاب الحج، القول: فی تروک الاحرام، مسألة ۱۸. کفارة

. انتهای پیام /*