در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
سیدالشهدا ـ سلام اللّه علیه ـ که همۀ عمرش را و همۀ زندگی اش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومتها در دنیا ایجاد کردند، تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگی اش را صرف این کرد که این حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین برود؛ معروف در کار باشد، منکرات از بین بروند.
راهپیمایى روز عاشورا (20 آذر 57) از لحاظ حجم و ابعاد پرشکوه تر از روز قبل بود. انعکاس اخبار راهپیمایى دیروز باعث شرکت افزون تر جمعیت در این مانور سرنوشت ساز شده بود. شعارها کوبنده تر و متنوع تر از روز قبل بود. اغلب شعارها به «مرگ بر شاه» ختم مى گشت و شعار «استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى» بیش از دیروز تکرار مى شد. نظم و ترتیب دستجات و گروهها همانند روز تاسوعا بود و پلاکاردهایى پیشاپیش هر دسته و گروه حمل مى گردید.
امام راحل روز 18 آذر در دیدار با شورای 5 نفره صدا و سیما بیان فرمودند «در هر صورت یکى از وظایف رادیو تلویزیون این است که مسائل را آن طورى که هست، پخش بکنند، اختیار را دست اشخاصى که مى خواهند مسائل را کج و معوج عرضه بکنند، اختیار را دست آنها نباید آقایان بدهند.»
تمام وجوهی که نزد خودم و نزد آقای خلخالی است وجوه شرعیه است و یک فلس آن مال شخصی که مربوط به ورثه شود نیست مگر یک پاکت که مختصر وجهی در آن است و پشتش نوشته شده: «مال شخص خودم است». آقایان این وجوه را به طور شهریه، به هر نحو صلاح می دانند، در حوزه های علمیه مصرف نمایند.
دکتر فاطمه طباطبایی در تشریح محتوای «شرحِ حدیث جنود عقل و جهل» اثر ارزشمند امام خمینی(س) گفت: امام نکته مهمی را تذکر می دهند و آن اینکه انسان، اگر احتمال دهد حب دنیا، عامل چنین مفسده ای است (کراهت از لقاء خداوند) و منتهی به سوء عاقبت می شود، باید لحظه ای آرام نگیرد تا این حب را از قلب خود بیرون کند امام می فرمایند البته با ریاضت علمی و به تدریج، می تواند این حب را از بین ببرد؛ زیرا به یک باره نمی تواند همه چیز را کنار بگذارد.
باید استعدادها را به کار بیندازند، و دولت و ملت تأیید کنند از این کسانی که اختراع و ابداع می کنند تا- ان شاء اللَّه- ایران خودش همه چیز را بسازد و مستقل بشود.
اخیراً گزارشهایی می رسد که افراد غیر مسئول و گاهی مقامات مسئول بر خلاف مقررات اسلامی و قانونی متعرض اموال و املاک محترمِ مردم می شوند... و گاهی به منازل اشخاص بدون مجوز شرعی و قانونی وارد و آنان را جلب می نمایند و اگر شخص مورد نظر نباشد، بستگان و زن و فرزند او را جلب می کنند؛ و گاهی به بهانه هایی هتک آبرو و حیثیت اشخاص را می نمایند؛ و با این اعمال غیر شرعی هتک جمهوری اسلامی و مقامات قضایی را می برند.
مرحوم شهید بهشتی می گفتند من هم در آن ایام طلبه ای اهل بحث و جدل بودم و لذا بحث به طول می انجامید و هم صدای امام بلند می شد و هم صدای من. در نتیجه بعد از دو سه روز دیگر به درس کفایه ایشان نرفتم و بر روی درسهای دیگرم متمرکز شدم. بعد از گذشت یک هفته روزی طلبه ای در حجرۀ مرا زد و سراغ مرا گرفت. او گفت که من از طرف حاج آقا روح اللّه آمده ام. ایشان مرا فرستاده اند که برو و ببین این طلبه ای که می آمد اینجا، کجاست؟
براى خاطر حفظ یک کشورى، براى خاطر استقلال یک کشورى که باز یک قدرتهایى نیایند دوباره در کشور ما و بخواهند چه بکنند؛ باید مردم را نگه دارید. هر کدام در هرجا که هستید مردم را همراه خودتان نگه دارید. و مردم را با هم جوش بدهید... مردم ما واقعاً خوب اند. شاید نظیر ملت ایران در هیچ جا نباشد. ماها بدیم. آنها خیلى خوب اند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر بخواهیم کسی را مثال بیاوریم که با رویکرد صریحِ فلسفی و فلسفه ی فقهی، به فقه نگریسته باشد و با همین نگرش موجب تحول در فقه شده باشد، باید نام مبارک حضرت امام(س) را به زبان بیاوریم.
در جوانى که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُر زرق و برقى شدم که نه از آنها جمعیّت حاصل شد نه حال، و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم: از قیل و قال مدرسه ام حاصلى نشد/جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش
رسالت استراتژیکى که حضرت امام ترسیم کردند، ناشى از فرهنگ غنى اسلامى است و بر محور یکتاپرستى و توحید دور مى زند؛ خدامحورى نیز بر مبناى فرهنگ متخذ از ایدئولوژى امام است به گونه اى که در این فرهنگ، ایشان خود را نیازمند هیچ عاملى غیر از خدا نمى دانند و به پیروان خودشان نیز توصیه مى کنند که در مقابل عوامل مادى و فیزیکى تنها به قدرت خداوند اتکا نمایند.
کتاب «امام خمینی و پارلمان در جمهوری اسلامی ایران» توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.
تا کنون هر چه برکات به این جمهورى اسلامى رسیده است و هر چه پیروزى نایل این ملت مظلوم- که در طول تاریخ مظلوم بود- عاید شده است، از حضور ملت و همه قشرهاست [که ] در صحنه اند و از اینکه جمهورى اسلامى را از خود مى دانند، چنانچه از خودشان است. اسلام اختصاص به شخصى دون شخصى ندارد. اسلام، اسلام همه است و جمهورى اسلامى خدمتگزار به همه است و مال همه است.
کتاب روند انقلاب اسلامی در سیستان، از مجموعه تاریخ های محلی انقلاب اسلامی و به کوشش مسعود مرادی، توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.
انقلاب اسلامی ایران که با محتوای ایدئولوژیک پایه ریزی شد و به دوام خود ادامه داد؛ مرهون شخصیت پیامبرگونه امام خمینی(س) است که چون مقتدای خود، از پی رهایی خَلق، نهضتی عظیم و قوی بنیان را پایه ریزی کرد و در میان امواج مختلف توطئه و دسیسۀ دشمنان، آن را به ساحل نجات رساند و در وصایای پایانی خویش به ضرورت حفظ و تداوم آن، تأکید نمود.
ابراز مخالفتهاى امام خمینى (س) با برنامه هاى رژیم محمدرضا شاه، بسیار گسترده تر و کلى تر از موضوع لایحۀ انجمن هاى ایالتى و ولایتى بود. شیوۀ اعتراضها و مخالفت ها به گونه اى بود که نشان مى داد امام، مردم را جهت مبارزه اى طولانى با رژیم پهلوى براى آینده آماده مى کنند.
نشست هم اندیشی هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار با حضور نمایندگان ادبی جشنواره در استانها در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.