تعبیر امام راحل از زندگی دنیوی به شب یلدا

یکی چون من عمری در ظلمات حصارها و حجابها مانده است و در خانه عمل و زندگی جز ورق و کتاب منیت نمی‏ یابد و دیگری در اول شب یلدای زندگی سینه سیاه هوسها را دریده است و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است.

عناوین مطالب جامعه

اولویت و اهمیت کمک رسانی به زلزله زدگان

اولویت و اهمیت کمک رسانی به زلزله زدگان

اگر زلزله مثلًا بیاید، من بخواهم بنشینم مطالعه کنم، آقا هم بخواهند بنشینند، بروند نماز بخوانند، شما هم بخواهید بنشینید کسب بکنید، نمی شود این. همه باید بروند آنهایی را که در زلزله گرفتار شده اند نجات بدهند؛ نه من می توانم بروم سراغ کار دیگر، نه شما. هیچ کدام نمی توانیم به احتیاجات فعلی خودمان برسیم.

توصیه های امام به خطبا و نوحه سرایان و عزاداران

توصیه های امام به خطبا و نوحه سرایان و عزاداران

در آخر منبر روضه را بخوانند و زیاد بخوانند؛ دو کلمه نباشد. همان طوری که در سابق عمل می شد، روضه خوانی بشود، مرثیه گفته بشود، شعر و نثر در فضایل اهل بیت و در مصائب آنها گفته بشود تا این مردم مهیا باشند؛ در صحنه باشند، بدانند که ائمۀ ما تمام عمرشان را صرف برای ترویج اسلام کردند، اگر آنها یک سازش می خواستند بکنند، همۀ جهات مادی برایشان مهیا بود، لکن خودشان را فدای اسلام کردند و با ستمکاران سازش نکردند.

جایگاه و حقوق زنان در حکومت اسلامی  با تاکید بر اندیشه امام خمینی

جایگاه و حقوق زنان در حکومت اسلامی با تاکید بر اندیشه امام خمینی

از شاخص های کارآمدی یک نظام، رویکرد آن به زنان است. حضرت امام (ره) با یک برنامه ریزی درباره موضوع زنان نگاهی پیشرو را در مقابل نگاه متحجرانه ای که می رفت تا سیطره یابد، مطرح کردند. نگاه متحجرانه سعی در محدود کردن زنان داشت تا از رشد و تعالی آنان جلوگیری کند. در این شرایط حضرت امام (ره) همواره تاکید کردند که هیچ مانعی برای رشد و تعالی زنان به معنی آزادی واقعی وجود ندارد و این دیدگاه را در سخنرانی های خود طرح و در زمینه های مختلفی حتی صنعت مطرح کردند.

تکریم ملت در کلام، روش و منش حضرت امام خمینی(س)

تکریم ملت در کلام، روش و منش حضرت امام خمینی(س)

آنچه بنیان گذار جمهوری اسلامی در گفتار و کردار خود نسبت به ملت بزرگ ایران متجلی ساخت، پرتوی بود از حیات و حکومت الهی پیامبر و مولای متقیان(ع). حضرت امام در دیدارهایی که با کارگزاران نظام داشت، پیوسته رعایت اخلاق و آداب اسلامی در بستر روابط با مردم را سفارش کرده و آن را به منزله یک فریضه الهی می دانست.

سیمای امام رضا (ع) در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

سیمای امام رضا (ع) در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

از میان مجموعه ابعاد شخصیتی حضرت امام یکی از برجسته ترین وجوهی که ایشان را از سایر علما و متفکران جهان اسلام ممتاز می کند، نگرشی است که به تاریخ داشته و برداشتی است که از حیات و قیام انبیا و اولیای معصوم دارند. در ادامه به چند اشاره از امام خمینی در باره منزلت امام رضا (ع) پرداخته می شود: اختیار با تو است حضرت رضا، علیه السلام، به حضرت جواد، سلام الله علیه مرقوم فرمود: «شنیدم غلامان تو وقتی سوار می‏شوی، تو را خارج می‏کنند از در کوچک، آنها بخل می‏کنند و می‏خواهند تو به کسی چیزی ندهی. به حق من بر تو که بیرون رفتن و داخل شدنت نباشد مگر از در بزرگ. و وقتی سوار شدی همراه خود طلا و نقره بردار و هیچ کس از تو سؤالی نکند مگر آنکه به او عطا نمایی. و از عموهای تو هر کس از تو سؤالی کرد، کمتر از پنجاه دینار به او مده، و اگر بیشتر خواستی بدهی، اختیار با تو است. و من اراده کردم به این امر اینکه خداوند مقام تو را رفیع فرماید، پس انفاق کن و ترس مکن که خداوند بر تو سختگیری فرماید.»

امام جعفر صادق(ع)، مبین احکام اسلام و ایده های رسول اکرم(ص)

امام جعفر صادق(ع)، مبین احکام اسلام و ایده های رسول اکرم(ص)

معرف حضرت صادق(ع) بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. این فقهی است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است که برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئله ‏ای پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلی که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمی‏ دانیم، این فقه از عهده جوابش بر می‏ آید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلی بکنیم.

رابطۀ ورزش و تربیت از نظر امام خمینی(س)

رابطۀ ورزش و تربیت از نظر امام خمینی(س)

در این میان، نظرگاه امام، علی رغم ویژگیهای خاص خودش به گروه دوم شباهت دارد و ایشان در موارد متعدد، به لزوم اجتماع دو قوۀ جسمانی و روحانی و هماهنگی جسم و روح اشاره می فرمایند[19] و تذکر می دهند که تربیت، از دو جنبۀ جسمی و روحی برخوردار است[20] و به عنوان یک عالم دینی با قاطعیت ذکر می کنند که همۀ ادیان در دو بعدی بودن تربیت، اتفاق نظر دارند.

جایگاه عدالت در گفتمان و اندیشه امام خمینی (س)

جایگاه عدالت در گفتمان و اندیشه امام خمینی (س)

حضرت امام (س) عدالت را حد وسط افراط و تفریط یعنی اعتدال می داند که محور تمام امور و عامل بقا حیات انسان در زمین است.

نقش امام خمینی (س) در احیای اندیشۀ انتظار

نقش امام خمینی (س) در احیای اندیشۀ انتظار

هر پژوهشگر منصفی بر نقش عظیم حضرت امام در احیای اندیشه انتظار اذعان نموده و اقرار خواهد کرد که هیچ حرکتی در طول قرون گذشته به اندازۀ حرکت رهایی بخش امام راحل در زمینه سازی ظهور حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه - تأثیر نداشته است.

مفهوم پاسداری در کلام امام خمینی(س)

مفهوم پاسداری در کلام امام خمینی(س)

همۀ ما و همۀ ملت باید پاسدار باشد و پاسدار از اسلام و قرآن کریم باشد. این راه مستقیم است؛ راه پاسداری از اسلام، راه مجاهده در راه اسلام، در راه خدا، این راه مستقیم است. این همان صراط مستقیمی است که شما در نماز از خدا می خواهید. انحراف پیدا نکنید که انحراف یک طرفش مَغضُوبِ عَلَیهِم است، و یک طرفش ضالّین، است.

صفحه 6 از 60 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >