فراخوان جشنواره «شعر و حکمت» اعلام شد

علاقه مندان جهت شرکت در جشنواره «شعر و حکمت» می توانند مقالات و یادداشت های خود را تا پانزدهم اردیبهشت ماه به آدرس «hamayesh.imam-khomeini.ir» ارسال کنند.

عناوین مطالب اخلاق و عرفان

امام  هم در آداب و سنن و عقاید و هم در ادبیات تابع سنت عرفانی اسلام بوده­ اند

امام هم در آداب و سنن و عقاید و هم در ادبیات تابع سنت عرفانی اسلام بوده­ اند

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی گفت: آن چه ما در روش، نگرش، بینش و رفتار امام خمینی مشاهده می­ کنیم، نشان­ دهنده همسویی عمیق او به این سنت است. همچنین سخنان او خارج از تعالیم اسلامی نیست و همچنین سلوک درونی و درک عوالم درون به نحو وجدانی و شهودی و سلوک درونی بر مبنای آموزه­ های طریقتی مورد توجه او بوده است.

روش مزورانه مأمون در برخورد با حضرت رضا(ع)

روش مزورانه مأمون در برخورد با حضرت رضا(ع)

حضرت رضا علیه السلام درباره صفات مؤمن چنین فرموده اند: «مؤمن مؤمن نیست مگر اینکه در او سه خصلت باشد. روشى از پروردگارش و روشى از پیغمبرش و روشى از امامش. روش پروردگارش راز پوشى و روش پیغمبرش مدارا با مردم و روش امامش شکیبائى در هنگامه سختى ها و گرفتاری ها است.» آیا به واقع هرکدام از صفات و رفتارهای «راز داری و سرپوشی»، «مدارای با مردم» و «صبر و تحمل در برابر نا ملایمات» گم شده ما و جامعه ما نمی باشد؟

از منظر امام خمینی، حب دنیا مانع سلوک آدمی است

از منظر امام خمینی، حب دنیا مانع سلوک آدمی است

دکتر فاطمه طباطبایی در تشریح محتوای «شرحِ حدیث جنود عقل و جهل» اثر ارزشمند امام خمینی(س) گفت: امام نکته مهمی را تذکر می دهند و آن اینکه انسان، اگر احتمال دهد حب دنیا، عامل چنین مفسده ای است (کراهت از لقاء خداوند) و منتهی به سوء عاقبت می شود، باید لحظه ای آرام نگیرد تا این حب را از قلب خود بیرون کند امام می فرمایند البته با ریاضت علمی و به تدریج، می تواند این حب را از بین ببرد؛ زیرا به یک باره نمی تواند همه چیز را کنار بگذارد.

اشعاری که امام به درخواست عروسشان نوشتند

اشعاری که امام به درخواست عروسشان نوشتند

در جوانى که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُر زرق و برقى شدم که نه از آنها جمعیّت حاصل شد نه حال، و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم: از قیل و قال مدرسه ام حاصلى نشد/جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش

دعوت به تفکر در حالات علىّ بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق از سوی امام خمینی

دعوت به تفکر در حالات علىّ بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق از سوی امام خمینی

قدرى تفکر کن در حالات علىّ بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم مى کند. من نمى گویم مناجات آن بزرگواران براى تعلیم عِباد است، زیرا که این کلام بى مغز باطلى است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل البیت؛ خوف و خشیت آنها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر کس بیشتر تجلّى نموده.

مختصری درباره کتاب «تحریر الوسیله» اثر ارزشمند حضرت امام خمینی(س)

مختصری درباره کتاب «تحریر الوسیله» اثر ارزشمند حضرت امام خمینی(س)

از آنجائی که نه وسیله النجاة دربردارنده همه ابواب و فصول فقه امامیه بود و نه عروة الوثقی؛ امام در پی نوشتن کتابی در بردارنده تمامی ابواب فقه شیعه بود که این توفیق به هنگام تبعید به ترکیه اتفاق افتاد.

کوشش و مجاهده کنید در راه نیل به حق و وصول به مقام عظمت و جلال او

کوشش و مجاهده کنید در راه نیل به حق و وصول به مقام عظمت و جلال او

از تدبر در نامه‏ های عرفانی امام می ‏توان به ویژگی ها و محورهایی در عرفان نظری و عملی ایشان دست یافت یافت از جمله فطرت‏ گرایی، تفکیک ‏ناپذیری عرفان و قرآن و سنت، شریعت‏ گرایی، جامعه ‏نگری، خانواده گرایی، اصالت و تقدم مبارزه با انانیت و اصالت و تقدم رعایت اخلاص بر امور دیگر.

سفر حج سفر الى اللَّه است

سفر حج سفر الى اللَّه است

توجه داشته باشید که سفر حج، سفر کسب نیست؛ سفر تحصیل دنیا نیست. سفر الى اللَّه است. شما دارید به طرف خانه خدا مى روید. تمام امورى که دارید انجام مى دهید به طور الهیت باید انجام بدهید. سفرتان از اینجا که شروع مى شود وَفْد الى اللَّه است.

این دنیا از دست ما مى ‏رود آن چیزى که باقى مى‏ ماند حسنه است

این دنیا از دست ما مى ‏رود آن چیزى که باقى مى‏ ماند حسنه است

این جملات بخشی از بیانات کوتاه حضرت امام در جمع ائمه جمعه سراسر کشور در روز هفتم مهرماه سال 1366 در حسینیه جماران است. در این دیدار آقایان سید علی خامنه ای (امام جمعه تهران) علی مشکینى (امام جمعه قم)، اعضاى دبیرخانه مرکزى و ائمه جمعه سراسر کشور، اعم از شیعه و سنى‏ حضور داشتند.

امام خمینى(س) و کاربردهاى روایات تفسیرى

امام خمینى(س) و کاربردهاى روایات تفسیرى

استفاده امام راحل از روایات تفسیرى گاهى در جهت تأویل آیات و تأیید معانى تأویلى است. ایشان در آیاتى که داراى شأن نزول خاص یا موضوع خاص هستند با الغاى خصوصیت، حکمى کلى برداشت مى کنند و آن را بر مصادیق دیگر تطبیق مى دهند.

درسی از امام خمینی(س)/ شیوه حصول به مراتب معنوی حج

درسی از امام خمینی(س)/ شیوه حصول به مراتب معنوی حج

مراتب معنوى حج، که سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه نزدیک مى‏ نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادى حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود.

 امام خمینی دانش عرفان را به خوبی می شناختند

امام خمینی دانش عرفان را به خوبی می شناختند

مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، گفت: امام(س) بدون شک دانش عرفان را به خوبی می شناختند و با اسرار و لطایف و ظرایف عرفانی به دقت آشنا بوده و خبیر بودند و نظرات کارشناسانه عمیقی را هم در این باب ارائه می فرمودند.

مفاتیح الرشاد پرسه ای معنوی در ساحت قدسی چهل حدیث حضرت امام

مفاتیح الرشاد پرسه ای معنوی در ساحت قدسی چهل حدیث حضرت امام

تازه ترین اتفاق در باب این کتاب عزیز و ارزشمند برنامه اخلاق عملی است که با محوریت کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی قدس سره از الکوثر در حال پخش است، برنامه اخلاق عملی با عنوان «مفاتیح الرشاد» در 26 قسمت 28 دقیقه ای در شبکه الکوثر تهیه شده و در حال پخش است که با حضور و کارشناسی ثابت آیت الله تسخیری به زبان عربی، به شرح کتاب چهل حدیث حضرت امام می پردازد.

درسی از امام خمینی(س)/ بگویید من هنوز مشرک نشده ام

درسی از امام خمینی(س)/ بگویید من هنوز مشرک نشده ام

آنچه مسلم است به میزان تلاش برای مبارزه با هواهای نفسانی و کوشش برای خودسازی است که راه برای اخلاص ورزیدن باز و در نتیجه "خلوص" همه جانبه برای انسان حاصل می شود و فرض دیگر در این زمینه هم که نه تنها تکمیل کننده حرکت که جانمایه آن می باشد، پیمودن راه بر مسیر مستقیم خداخواهی است و پای در این راه نهادن، البته جگر شیر می خواهد و استواری و پایمردی مردان مرد را

مروری بر معرفت شناسی عرفانی از دیدگاه امام خمینی(س)

مروری بر معرفت شناسی عرفانی از دیدگاه امام خمینی(س)

سومین نشست از سلسله نشست های دانشجویی تعامل با عنوان معرفت شناسی عرفانی از دیدگاه امام خمینی(س) برگزار می شود.

امام خمینی(س) به عنوان پایه گذار و زیربنای این انقلاب از ابتدا بر اساس تقوا وارد شد

امام خمینی(س) به عنوان پایه گذار و زیربنای این انقلاب از ابتدا بر اساس تقوا وارد شد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد گفت: امام(س) کمتر به مطرح شدن نامش توجه داشت و این به دلیل تقوای بالای امام(س) بود.

جلوه های ولایت در آثار حضرت امام خمینی(س)

جلوه های ولایت در آثار حضرت امام خمینی(س)

درخشش بحث ولایت امام راحل(س) که از عشق سوزان او به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‏ السلام سرچشمه می‏ گیرد در تمام آثار گرانبهای او هویداست و نه تنها با زیباترین عبارت به اثبات ولایت می ‏پردازد بلکه مسائل غامض و پیچیدۀ مباحث نبوت و ولایت را به طرز خارق‏ العاده‏ای حل می‏ کند، و ولایت را همان حقیقیت خلافت الهیه می داند که منشاء اظهار "ما فی‏ الغیب" است، و حقیقت محمدیه(ص) را مظهر آن می داند.

نوآوری هاى امام خمینی(س) در تاریخ عرفان

نوآوری هاى امام خمینی(س) در تاریخ عرفان

نوآورى امام خمینى(س) در این عرصه آن بود که ایشان معتقد بودند که همه علوم، عملى هستند؛ یعنى حتى علم توحید هم عملى است. توحید بر وزن تفعیل است، پس در واقع یک عمل و حرکت خواهد بود و آن حرکت عبارت است از توجه انسان موحد از کثرت به وحدت. پس هر علمى،عملى در برخواهد داشت و نتیجه هر دانشى، یک عمل و حرکت خواهد بود.

صفحه 10 از 22 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >