احترام ویژه امام خمینی به حضرت سید الشهدا/ مروری بر خاطرات

علاقه امام به اهل بیت(ع) در حد وصف ناشدنی است. امام عاشق آنها هستند؛ عاشقی که تا صدای «یاحسین» بلند می ‏شود بی ‏اختیار اشک می‏ ریزد. امام با اینکه در برابر مصیبتها صابر هستند اما به مجرد اینکه یک روضه خوان بگوید «السلام علیک یا ابا عبدالله» قطرات اشک از دیدگانش سرازیر می شود.

عناوین مطالب اقتراح

فصل پنجم از کتاب: «دیگر دروغها دربارۀ ایران کافیست»

فصل پنجم از کتاب: «دیگر دروغها دربارۀ ایران کافیست»

ذهنیّت مصرف گرای نو استعماریِ محصولات غربی، که بسیاری از کشورهای به اصطلاح در حال توسعه را پریشان نموده است _ اصلاً برای امام جالب نبود. امام همچنین مورد استدلال قرار داد که تقویت اقتصاد از راه تکنولوژی، تنها راهی است که ایران (بوسیلۀ آن) می تواند، نه تنها آزادیِ بسختی کسب شده اش _ را محفوظ نگاه دارد بلکه ارزشهای فرهنگی غنی اش را نیز حفظ کند.

‏‏درآمدی بر نظریۀ عدالت امام خمینی(ره) در عرصۀ اقتصادی‏

‏‏درآمدی بر نظریۀ عدالت امام خمینی(ره) در عرصۀ اقتصادی‏

‏‏طبق نظر امام، هر آنچه که افراد از طریق تلاش فردی به دست می آورند به طور کامل‏‎ ‎‏به خودشان تعلق نخواهد داشت. بلکه تنها بخشی از آن پاداش آنها برای به کارگیری‏‎ ‎‏استعداد و ابتکارشان خواهد بود و قسمت دیگری از دستاوردهای افراد به جامعه ای‏‎ ‎‏تعلق دارد که در آن زندگی می کنند و امکان فعالیت را برای آنها به منظور کسب درآمد‏‎ ‎‏بیشتر فراهم آورده است. بنابراین در یک نظام سیاسی مبتنی بر احکام اسلام به منظور‏‎ ‎‏تحقق عدالت در عرصۀ اقتصادی باید نحوه ای از نظارت و ساز و کارهایی پدید آید تا‏‎ ‎‏بتوان از طریق آن، بخشی از حقوق متعلق به جامعه را از افراد ثروتمند به طور صحیح اخذ‏‎ ‎‏کرد و در واقع مانع شکل گیری یک طبقۀ بسیار ثروتمند و قلیل در جامعه شد.

ارتباطات و توسعه در اندیشه های امام خمینی(س)

ارتباطات و توسعه در اندیشه های امام خمینی(س)

هزاران صفحه آثار به جای مانده از حضرت امام خمینی(س) از مهم ترین ‎‏ذخایر انقلاب اسلامی به شمار می رود که می تواند منبع تحقیقات‏‏ بی شمار ‏‎ ‎‏باشد. مطالعه حاضر می کوشد با توجه به نیاز مبرم کشور به بومی کردن ‎‏مفاهیم حوزه علوم انسانی، از طریق استخراج محورهای توسعه از کلام‏‎ ‎‏آن حضرت، منشور توسعه اسلامی را با توجه به شرایط بومی و تاریخی ‎‏و با در نظر گرفتن نقش آموزشی، تربیتی و تبلیغی رسانه ها در متن‏‎ ‎‏گفتمان ایران و اسلام، تدوین کند.‏ ‏‏مقاله پس از بررسی نظریات مختلف توسعه و استنتاج محورهای مهم از ‏‎‏نظریات خوش بینانه و انتقادی مطرح شده به استخراج این محورها از نظرات‏‎ ‎‏حضرت امام قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد و در پایان، ‎‏با خلاصه کردن و دسته بندی این محورها، مروری بر نکات کلیدی منشور ‎‏توسعه اسلامی، با در نظر گرفتن نقش ارتباطات و رسانه ها خواهد داشت‏‏.‏‏

چند مولفه مهم در باب حقوق مردم از منظر امام خمینی

چند مولفه مهم در باب حقوق مردم از منظر امام خمینی

من وقتی می گویم مردم، منظورم همین پابرهنه ها و زاغه نشین ها هستند. شما به این ها رسیدگی کنید. چون این ها همان هایی بودند که به میدان آمدند و برخی از شماها را که در زندان بودید، از زندان نجاتتان دادند. این ها همان هایی هستند که هر وقت خطری برای انقلاب پیش می آید اولین نفرات مدافع همین ها هستند. و بنابر این شما موظفید که به این زاغه نشین ها، ضعفا، فقرا و مستضعفین، رسیدگی کنید.

فرق اصلاح و احیای دین

فرق اصلاح و احیای دین

اصلاح در اندیشه دینی به معنای تصحیح اغلاط و خطاهایی است که در اندیشه اندیشمندان دیندار در خصوص برخی موضوعات دینی وجود دارد، در عین حالی که در اصل جهت و سمت و سوی دین برخطا نیستند. ولی احیا در اندیشه دینی و یا دین عبارت است از: تصحیح جهت حرکت در میان اندیشمندان دینی و به طریق حق کشانیدن آنها که تحولی عظیم است و ملزومات خاص خود را هم دارد و از عهده هر کسی برنمی آید.

جامعه مطلوب از دید امام خمینی

جامعه مطلوب از دید امام خمینی

از دیدگاه امام خمینی، همواره میان فرد و جامعه تعامل برقرار است. به عبارت دیگر، ایشان شکل‏ گیری و رشد اجتماعی و فردی رفتارهای انسانی را در ارتباط متقابل روان‏شناختی و جامعه ‏شناختی می دانند.

رهایی از اقتصاد وابسته (خودکفایی) راهبرد امام خمینی (س) در عرصه اقتصاد

رهایی از اقتصاد وابسته (خودکفایی) راهبرد امام خمینی (س) در عرصه اقتصاد

حضرت امام نه فقط با استناد به آموزه های قرآن و رویکردهای اقتصادی آن در صدد تبیین و ترویج اندیشۀ عدم وابستگی و استقلال است، بلکه آنچه در بیانات و رهنمودهای ایشان در این زمینه به جای مانده، تضاد یا تقابلی با اندیشه های رایج و متعارف اقتصاد کلاسیک ندارد و در بسیاری موارد به ویژه در مورد تأکید ایشان بر رشد درونزا، جایگزین کردن واردات، و توسعه بخشهای کلیدی اقتصادی همان مضامین پیچیدۀ اقتصاد متعارف است.

هنر دینی

هنر دینی

امام خمینی (س) با تأسی از مولایش آقا امام رضا – علیه السلام - که فرمودند، توکل یعنی اینکه از احدی غیر از خدا نترسی، با توکل و اعتماد تمام امور را به صاحب آن واگذار می نمود و در راه رضای محبوب گام برمی داشت و یقین داشت که اینگونه حرکت، غایتِ رحمت و عطوفت و لطف و مهربانی خدا را نصیب انسان می کند.

انقلاب اسلامی و اقتصاد ایران

انقلاب اسلامی و اقتصاد ایران

هدف اقتصادی انقلاب اسلامی، وصول به خودکفایی و تأمین رفاه لازم برای مردم است. هدف انقلاب ساختن یک جامعه بر اساس اصول اقتصادی اسلام است، جامعه ای که به یک اندازه از امپریالیسم و مارکسیسم فاصله دارد، پیرو هیچ یک نمی باشد و تنها تعالیم اسلام را وجهه همت خود قرار می دهد و می توان ادعا کرد که کشور ما توانسته است به تدریج به این اهداف دست یابد.

آینده نگری در وصیت نامه امام خمینی(س)

آینده نگری در وصیت نامه امام خمینی(س)

بررسی و مداقّه در مفاد وصیت نامه حضرت امام، حاکی از کثرت عناصر و اجزاء یک متن آینده نگرانه، با وجوه پیش نگرانه و پس نگرانه است و زوایای شفافی از چارچوب های شناختی و هنجاری ایشان مبتنی بر پُررنگی وجوه آموزه های دینی، ارزشی و مفاهیم بلند اسلامی است.

حق الهی و ذاتی بشر

حق الهی و ذاتی بشر

نه فقط در ایران بلکه برای بیشتر مردم در دنیای عرب و مسلمان و همینطور برای مردم اروپا امام خمینی شخصیتی بسیار مهم است که در دوره پایانی قرن بیستم تحولی ایجاد کرد. این چیزیست که در فرانسه خواهم گفت. ایران کشوری است که باید آن را ببینید. با وجود اینکه به علت تحریم ها امکان مسافرت راحت برای توریست ها وجود ندارد و این تحریم ها به بهانه انرژی هسته ای قصد دارند ایران را ایزوله کنند و این دلیل تحریم هایی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای علیه ایران اعمال کرده است.

اهمیت سواد و سوادآموزی

اهمیت سواد و سوادآموزی

اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان، و به خصوص جوامع در حال توسعه، از دیرباز به اهمیّت این امر پی برده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه های گسترده ای برای مبارزه با بی سوادی به انجام رسانده است. تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت ها و موفقیت های آن در صحنه های بین المللی، شاهد گویایی بر این ادعاست. تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئوولان دلسوز، به ویژه دست اندرکاران این نهاد بزرگ، پدید آمدن ایرانِ باسواد و با فرهنگ را فراهم می سازد.

چه عناصری از دین در معرض فراموشی قرار می گیرند؟

چه عناصری از دین در معرض فراموشی قرار می گیرند؟

وقتی که مردم مغرب زمین به بهانۀ حذف مزاحمان حیات معقول خود، دین را کنار گذاشتند، در حقیقت آن دینی را که ساخته شدۀ متصدیان دین بود و ضد علم و پیشرفت و آزادی معقول و عدالت و کرامت ذاتی انسانی بود کنار گذاشتند و این جریان دربارۀ دین اسلام به هیچ وجه منطقی نیست، زیرا بدیهی است که مکتب اسلام که یکی از دو تمدّن اصیل تاریخ بشری را برای انسانیت به ارمغان آورده است محال بود که تمدن را بدون علم، سیاست، اقتصاد و حقوق به جهانیان عرضه کند.

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

هدف نوسازی سیاسی امام خمینی رسیدن به یک نظام ایده آل سیاسی بود که هر چند وجوه مشترکی با دموکراسی غربی (یعنی حاکمیت مردم بر مردم) داشت اما به طور کامل بر دموکراسی غربی انطباق نداشت و این دو دارای تشابهات و تعارضات خاصی بودند و در واقع جمهوری اسلامی الگوی مستقلی را تشکیل می داد و در نوع خود منحصر به فرد بود که می توان از آن تحت عنوان الگوی نوسازی تأسیسی ـ تلفیقی یاد کرد.

نقش و جایگاه ملتها در روند اصلاحات در جهان اسلام

نقش و جایگاه ملتها در روند اصلاحات در جهان اسلام

کسانی که افکار حضرت امام(ره) را مورد مطالعه قرار دهند، در می یابند که نخستین مسأله ای که مورد توجه و عنایت ایشان قرار گرفت، مسأله بیداری ملتهای اسلامی بود تا در برابر حالتی از رخوت و رکود حاکم بر جوامع اسلامی، به پا خاسته و نیروهایی را که صرف مسایل جزئی و حاشیه ای می شد، در راه پیشرفت کشورهای خود به کار گیرند.

چرا وحدت ملی برای امام اهمیت داشت؟

چرا وحدت ملی برای امام اهمیت داشت؟

وحدت و انسجام از مسائل مهم و مورد تأکید دین اسلام است که در آیات قرآن و احادیث ائمه به آن سفارش شده و در مقابل تفرقه و اختلاف نهی شده است . بر همین اساس امام خمینی به این مسأله اساسی توجه داشته اند و به وحدت ملّی در داخل کشور و بین عموم مردم و به انسجام اسلامی بین ملّتهای مسلمان سفارش نموده اند

موضوع و الزامات عدالت از دیدگاه امام خمینی (س)

موضوع و الزامات عدالت از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نه تنها بر اساس چنین نگرشی به عدالت و ارتباط آن با آزادی و اختیار انسان، مبارزه سرسختانه با هرگونه جبر و جباریت و استبداد و ستم و نفی حقوق بندگان را در سرلوحۀ زندگانی خود قرار داد بلکه بر حمایت از محرومان و مستضعفان جامعه و نفی شکاف طبقاتی نیز اصرار داشت به گونه ای که با تکیه بر اصل حد وسط و نفی افراط و تفریط دیدگاه متوازنی در باب عدالت توزیعی در حوزه اقتصاد مطرح ساخت.

 هویت تاریخی و انسان شناسی انقلاب

هویت تاریخی و انسان شناسی انقلاب

به نظر نگارنده ریشه بسیاری از کاستیها و نارساییهای تبیینهای انقلاب اسلامی، به این نکته بازگشت دارد که آگاهانه یا ناآگاهانه انسان شناسی اومانیستی غرب و سرگذشت تاریخی آن و راهکارها و راه حلهایی که آن بینش و آن سرگذشت، اقتضا می کرده است به ناروا، به جامعه و فرهنگ ایران و افراد و اقشار مسلمان ایرانی تعمیم داده شده و رخداد عظیم انقلاب اسلامی بیش از آنکه در پرتو زمینه ها و هویت اندیشه ای ـ تاریخی Intellectual- historical Identityخود، ادراک شده باشد، در تطبیق با طرح عام انسان و جامعه غرب، تأویل شده است.

صفحه 3 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >