بازخوانی نخستین مصاحبه مطبوعاتی امام خمینی در نجف با مقدمه خبرنگار روزنامه لوموند

لوسین ژرژ خبرنگار روزنامه لوموند اولین خبرنگاری است که در روز ۴/۲/۵۷ موفق به مصاحبه با حضرت امام خمینی می شود که متن این گفتگو در روزنامه لوموند ۶ مه ۱۹۷۸ م. (۱۶/۲/۵۷) به چاپ می رسد.

عناوین مطالب صحیفه خوانی

خبر و خبر رسانی

خبر و خبر رسانی

آنچه در خبرگزاری ‏ها مهم‏ است‏ کیفیت‏ آن‏ است؛ زیرا هر کدام که به راستی و راستگویی نزدیکتر باشند، شوق انسان را به گوش دادن بیشتر می ‏کنند. در جمهوری اسلامی، باید صادقانه تمامی اخبار ... برای مردم بازگو شود.

حکومت در خدمت مردم

حکومت در خدمت مردم

ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طور رأی داد ما هم از آنها تبعیت می کنیم. ما حق نداریم. خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم. بله ممکن است گاهی وقتها ما یک تقاضایی از آنها بکنیم؛ تقاضای متواضعانه، تقاضایی که خادم یک ملت از ملت می کند.

سیمای امام رضا (ع) در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

سیمای امام رضا (ع) در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

از میان مجموعه ابعاد شخصیتی حضرت امام یکی از برجسته ترین وجوهی که ایشان را از سایر علما و متفکران جهان اسلام ممتاز می کند، نگرشی است که به تاریخ داشته و برداشتی است که از حیات و قیام انبیا و اولیای معصوم دارند. در ادامه به چند اشاره از امام خمینی در باره منزلت امام رضا (ع) پرداخته می شود: اختیار با تو است حضرت رضا، علیه السلام، به حضرت جواد، سلام الله علیه مرقوم فرمود: «شنیدم غلامان تو وقتی سوار می‏شوی، تو را خارج می‏کنند از در کوچک، آنها بخل می‏کنند و می‏خواهند تو به کسی چیزی ندهی. به حق من بر تو که بیرون رفتن و داخل شدنت نباشد مگر از در بزرگ. و وقتی سوار شدی همراه خود طلا و نقره بردار و هیچ کس از تو سؤالی نکند مگر آنکه به او عطا نمایی. و از عموهای تو هر کس از تو سؤالی کرد، کمتر از پنجاه دینار به او مده، و اگر بیشتر خواستی بدهی، اختیار با تو است. و من اراده کردم به این امر اینکه خداوند مقام تو را رفیع فرماید، پس انفاق کن و ترس مکن که خداوند بر تو سختگیری فرماید.»

نصایح امام به رییس جمهور و مسئولان

نصایح امام به رییس جمهور و مسئولان

من آنچه که لازم است به طور نصیحت به آقای رئیس جمهور و به همه دست اندرکاران جمهوری اسلامی از لشکری و کشوری عرض کنم این است که آنچه که به سر انسان می آید از خیر و شر، از خود آدم است. آنچه که انسان را به مراتب عالی انسانیت می رساند، کوشش خود انسان است و آنچه که انسان را به تباهی در دنیا و آخرت می کشد، خود انسان و اعمال خود انسان است.

شاه و اسرائیل، اساس گرفتاری های ملت ایران

شاه و اسرائیل، اساس گرفتاری های ملت ایران

گاهی که وقایع روز عاشورا را از نظر می گذرانم، این سؤال‏‎ ‎‏برایم پیش می آید که اگر بنی امیه و دستگاه یزید بن معاویه تنها با حسین، سر جنگ‏‎ ‎‏داشتند، آن رفتار وحشیانه و خلاف انسانی چه بود که در روز عاشورا با زنهای بی پناه و‏‎ ‎‏اطفال بیگناه مرتکب شدند؟ بچۀ خردسال چه تقصیر داشت؟ زنها چه تقصیر داشتند؟‏‎ ‎‏نظرم این است آنها با اساسْ سروکار داشتند، بنی هاشم را نمی خواستند، بنی امیه با‏‎ ‎‏بنی هاشم مخالفت داشتند، نمی خواستند شجرۀ طیبه باشد. همین فکر در ایران ‏‏[‏‏وجود‏‏]‏‎ ‎‏داشت.

توصیه های حضرت امام در خدمت به محرومین

توصیه های حضرت امام در خدمت به محرومین

به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان جامعه است که در طول تاریخ ستمشاهی و خان خانی در رنج و زحمت بوده اند. و چه نیکو است که طبقات تمکن دار به طور داوطلب برای زاغه و چپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند. و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است که یکی بی خانمان و یکی دارای آپارتمانها باشد.

قضاوت، مسألۀ بسیار خطیر‏

قضاوت، مسألۀ بسیار خطیر‏

گمان نکنید که حالا که این آدم‏‎ ‎‏توی حبس آمده است، ما باید با او رفتار بد کنیم. ان شاءالله ،‏‎ ‎‏نمی کنید و نباید بکنید.‏... قضات محترم شرع، باید موازین را با دقت، با‏‎ ‎‏کمال دقت، موازین را عمل بکنند و ـ خدای نخواسته ـ یک وقت بر‏‎ ‎‏خلاف موازین اسلامی واقع نشود. مایی که مدعی هستیم که‏‎ ‎‏جمهوری مان جمهوری اسلامی است، احکام اسلام باید در این‏‎ ‎‏جمهوری اجرا بشود.

شهید بهشتی از نگاه امام خمینی(س)

شهید بهشتی از نگاه امام خمینی(س)

این جریان در کار بود که مردم را از شما جدا کند... این آقای بهشتی مسلمان، متعهد، مجتهد، این چه کرده بود که تو تاکسی می‏ نشستی، می ‏دیدی که دو نفر آدم به هم می ‏رسند یک حرفشان فحش به اوست؟! تو اجتماعات، یک دست ه‏ای مرگ بر کی، ... خوب، شما ببینید چه ظلمی [بود] به یک همچو موجود فعالی، که مثل یک ملت بود برای این ملت ما با چه حیله‏ هایی این را می ‏خواستند بیرون کنند.

در انتظار روز قدس

در انتظار روز قدس

امام خمینی همواره بازگشت به اسلام و متحد شدن را شرط نجات فلسطین و جلوگیری از امیال توسعه طلبانه صهیونیزم دانسته است و با تأکید بر اینکه مسأله اصلی اسرائیل نابود کردن اسلام است، خواستار کنار گذاشتن هرگونه اختلاف و از آن جمله اختلافات مذهبی بود و اگرچه اکثریت اعراب و مسلمانان ساکن فلسطین، پیروان مذاهب اهل سنت بودند اما ایشان به عنوان یک فقیه و مرجع شیعه از هیچ گونه حمایتی نسبت به آنان فروگذار نکرد. و قضیه فلسطین را امری مرتبط با کیان اسلام می دانست و به همین رو پیوسته همه مسلمین بویژه شیعیان لبنان را در کمک به فلسطینیان تشویق می نمود و تأکید می کرد که مشکل فلسطین مشکل جهان اسلام است و حکمفرمایی عده ای اندک از صهیونیستها را بر بیش از یک میلیارد مسلمان جهان ننگ و عار می دانست.

وصیت به مردم

وصیت به مردم

به ملت شریف ایران وصیت می کنم که در جهان حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداکاریها و جان نثاریها و محرومیتها مناسب حجم بزرگی مقصود و ارزشمندی و علوّ رتبه آن است، آنچه که شما ملت شریف و مجاهد برای آن بپاخاستید و دنبال می کنید و برای آن جان و مال نثار کرده و می کنید، والاترین و بالاترین و ارزشمندترین مقصدی است و مقصودی است که از صدر عالم در ازل و از پس این جهان تا ابد عرضه شده است و خواهد شد.

حق انتخاب و حق انتقاد مردم در حکومت اسلامی

حق انتخاب و حق انتقاد مردم در حکومت اسلامی

حضرت امام خمینی (س) معتقد بودند هیچکس (هیچ مقامی) حق ندارد و نمی تواند نظرات خود را بر مردم تحمیل کند و می فرمودند: مردم به هر چیزی رأی دادند ما باید از آن تبعیت کنیم و تابع نظرمردم باشیم.

اهمیت انتخابات و نقش مردم

اهمیت انتخابات و نقش مردم

عزیزان من! که امید نهضت اسلامی به شماست، در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید، و به صندوقها هجوم آورید و آرای خود را در آنها بریزید، و با کمال آرامش و مراعات کامل اخلاق انسانی- اسلامی، این امر مشروع را انجام دهید.

مفهوم پاسداری در کلام امام خمینی(س)

مفهوم پاسداری در کلام امام خمینی(س)

همۀ ما و همۀ ملت باید پاسدار باشد و پاسدار از اسلام و قرآن کریم باشد. این راه مستقیم است؛ راه پاسداری از اسلام، راه مجاهده در راه اسلام، در راه خدا، این راه مستقیم است. این همان صراط مستقیمی است که شما در نماز از خدا می خواهید. انحراف پیدا نکنید که انحراف یک طرفش مَغضُوبِ عَلَیهِم است، و یک طرفش ضالّین، است.

بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند

بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند

پیامبر اکرم (ص) در وجوه مختلف زندگی خود دارای اصول و قواعد ثابت، محکم، روشن و قابل پیروی است. سیرۀ پیامبر اکرم (ص)، بهترین سیره برای پیروی و دستیابی به زندگی نیک این جهانی و آن جهانی است.

انقلاب فقهی امام خمینی(س)

انقلاب فقهی امام خمینی(س)

اسلام دین کامل و جامع و جهانشمول است و برای ادارۀ جهان به عنوان آخرین دین عرضه شده است. ما معتقدیم که اسلام می تواند به بهترین شکل جهان را اداره کند. احکام اولیه متکفل این امر است. احکام ثانویه که مسلماً خود از اسلام است برای موارد اضطرار و حل معضل اجتماع و مسلمانان است.

امام از مقاومت همه جانبه در لبنان و فلسطین حمایت عملی کردند

امام از مقاومت همه جانبه در لبنان و فلسطین حمایت عملی کردند

تصاویر زنان و فرزندانی که قربانی جنون رژیم صهیونیستی شده اند این سؤال را به ذهن می آورد که باید چه کرد؟ و اگر نظام بین الملل به دلیل مشارکت در ایجاد و استمرار این رژیم از جنایات آنان حمایت می کند، جوامع جهانی برای تغییر این واقعیت چه باید بکنند؟ ... راه خروج از این بن بست 66 ساله چیزی جز راه امام خمینی نیست.

مخالفت قاطع امام خمینی با رژیم اسرائیل از آغاز نهضت

مخالفت قاطع امام خمینی با رژیم اسرائیل از آغاز نهضت

من به جمیع دوَل اسلام و مسلمین جهان، در هر جا هستند، اعلام می ‏کنم که ملت عزیز شیعه از اسرائیل و عمال اسرائیل متنفرند، و از دولتهایی که با اسرائیل سازش می‏ کنند متنفر و منزجرند. این ملت ایران نیست که با اسرائیل منفور در حال سازش است؛ ملت ایران از این گناه بزرگ بری است.

سیری در ویژگی های عرفانی امام خمینی (س)

سیری در ویژگی های عرفانی امام خمینی (س)

همت تو باید در همه حرکات و سکنات و اندیشه و فکرت در توجه به خداوند متعال و ملکوت او باشد، چرا که به سوی خدای متعال مسافری و ممکن نیست در این سفر با قدم نفْس راه پیمودن، پس چاره‏ ای نیست جز آنکه با قدم خدا و رسول سفر کنیدر بهار 1382 که همایش «اندیشه های اخلاقی و عرفانی امام خمینی (س)» توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم برگزار شد، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به عنوان سخنران افتتاحیه مطالب مبسوطی بیان فرمودند که خلاصه ای از آن به شرح ذیل است: امام (رضوان الله تعالی علیه) خصوصیاتی داشت که در دیگر عارفان کمتر بود. البته دیگر عارفان نیز خصوصیاتی داشتند که در امام فرصت ظهور و بروز پیدا نکرد. هر یک از عُرفا مظهر اسمی از اسماء الله هستند. کاری که دیگران کرده اند این است که کتابهای مبسوطی در این زمینه نوشته اند، امام (رضوان الله علیه) فرصت این کار را پیدا نکردند، اما نوشته های دیگران را از علم به عین و از گوش به آغوش آوردند؛ چیزی که نهایت سعی و تلاش دیگران بود. خصوصیت ممتاز امام این بود که اولاً ایشان در سیره و سنتشان بین اخلاق و عرفان کاملاً فرق گذاشتند. فرق اخلاق و عرفان این نیست که یکی پویا است و دیگری غیر پویا. اخلاق در مرحله خیلی نازل است و عرفان در اوج قرار دارد و بین اخلاق و عرفان، فلسفه فاصله است. اصلاً نباید گفت بین اخلاق و عرفان چه تفاوتی هست، تا بگوئیم یکی پویا است

صفحه 13 از 15 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15