امام خمینی در تجلیل از هنر متعهد به شاخصه هنر مورد قبول قران پرداخته اند.
مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم در دهه چهل شمسی، قریب ده سال به عنوان یکی از مراجع طراز اول شیعه، پیشوایی و مرجعیت شیعیان را برعهده داشته و با شجاعت و درایت تمام در مقابل حاکمیت ظلم و فساد ایستاده و لطمات و صدمات زیادی را متحمل شدند.
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی درگذشت دختر شهید صدوقی را تسلیت گفت.
حضرت امام تمام این ها را مجموعه کلان کشور می دانست. اگرچه فلان مذهب در کشور در اقلیت است، اما چون جزئی از ملت است، باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین در مسائل کلان کشور هیچ فرقی میان اقلیت ها مذهبی و قومی وجود ندارد. همان حقی که مردم تهران دارند، مردم کردستان هم دارند. همان حق را هم مردم آذربایجان دارند و... . بنابراین ملاحظه می فرمایید که امام به اقلیت های مختلف کشور اهمیت زیادی می داد. در سخنرانی های ایشان این توجه و اهتمام مشهود است. امام تلاش می کرد آنچه عامل اختلاف و تشنج است، به خوبی شناسایی کند و دولت را هم موظف می کرد سریع تر به آن ها رسیدگی کند تا نگذارد این اختلافات ریشه بدواند و دشمن هم بتواند از آن ها سوءاستفاده کند. این روشی بود که امام به کار می برد.
در روز ۱۸ اسفند ۱۳۶۳ خبر تکان دهنده کشتار ده تن از علمای بزرگوار حوزه علمیه نجف که عموماً از بیت شریف آیت الله العظمی سید محسن حکیم (از مراجع بزرگ شیعه) بودند، توسط رژیم بعثی عراق منتشر گردید. حضرت امام طی پیامی به این مناسبت و نیز شهادت جمعی از مردم لبنان در انفجارهای صورت گرفته در آن کشور، ضمن برشمردن خصوصیت های وحشیانه رژیم صدام به ملت عراق و اعضای بیت حکیم و ملت لبنان تسلیت گفتند
سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله کار خود را آغاز کرد.
اثر گرانسنگ و ماندگار صحیفه سجادیه «اخت القرآن»، مجموعه ای از دعاهایی است که نه تنها نیایش با خداوند و گنجینه ای از معارف است که آینۀ تمام نمای روزگار آن حضرت است. بیزاری از کردار و گفتار زشت آن روز، پناه بردن به خداوند از شرّ مردمان روزگار، روشنگری و نشان دادن راه درست زندگی و تربیت صحیح، پاکیزه کردن جانها از زشتی و پلیدی ها، تعلیم چگونه دعا کردن برای پدر و مادر، همسایگان، اقوام و خویشان، مرزداران و توجه به همه اقشار جامعه تبلور عینی دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه نورانی سجادیه است.
حسن رحیم پور ازغدی در حرم امام خمینی(س) گفت: تشیعی که برای ما در عزاداری و زیارت خلاصه کرده اند، تشیع حسینی(ع) نیست. هر جا دیدید دینی را برای شما تعریف می کنند که باطل و فساد را می بیند و می گوید به ما ربطی ندارد و مسئولیتی در این باب نداریم، آن دین امام حسین(ع) نیست. مؤمن باید خونش به جوش بیاید و بگوید من اوضاع را تغییر می دهم. پس روی مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چشم نبندیم و نگوییم مذهب با اینها کار ندارد.
سومین جشنواره تئاتر روح الله پس از دو سال به ایستگاه پایانی می رسد.
ماه شعبان مقدمه یک ضیافت بزرگ است. در ضیافت همه ما را راه می دهند. منتهایکی در کوچه پس کوچه ها نشسته است، یکی هم در اندرونی. همچون مجلس سلطان عالم عارف و حکیمی که عده ای در کنارش با هم هم سخن و همدل اند. اینجا را باید هدف قرار دهیم به صرف اینکه توفیق روزه، دعا و مناجات پیدا کردیم همه اینها ارزشمند است اما پایان ماجرا این نیست. پایان ماجرا آنجاست که صاحب مجلس و ضیافت، حق تعالی انسان را مهمان ویژه خویش بشمارد و این گونه با او رفتار کند.
کتاب «نسی ء و کبیسه» پژوهشی در بازشناسی نسی ء و ماههای حرام در گاه شماری ها و تفاسیر، زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و تألیف حجت الاسلام و المسلمین رشید داودی توسط انتشارات اطلاعات منتشر شد.
یکی از کارهای امام حسین در حرکتش و شخصیتش، بازسازی مفاهیم دینی بود. مفاهیم دینی خیلی وارونه شده بود و ما شخصیت امام حسین را که بررسی می کنیم، می توانیم مطرح بکنیم که اباعبدالله در حرکتی که انجام داد و در طی زندگی اش، دنبال این بود که مفاهیم دینی مندرس شده را بازسازی بکند.
حضرت امام حسین (ع)، در میان سایر ائمه، یک ویژگی منحصر به فرد به نام «معیاربودن» دارد. حضرت امام حسین(ع) در سه حوزه معیار و ملاک است؛ اول: امام حسین(ع) معیار تشخیص و میزان ایمان ماست. یعنی برای سنجش ایمان خود می توانیم از معیار امام حسین(ع) استفاده کنیم؛ به میزانی که ما به امام حسین(ع) علاقه مندیم؛ و به میزانی که محبت امام حسین در دلمان شعله ور است، به همان میزان ایمان ما کامل تر است.
اواخر سال ۱۳۸۹ و اوایل سال ۱۳۹۰ بود که استاد معظّم و یادگار گرانقدر امام خمینی، آیت الله سید حسن خمینی ایده ای را در راستای عمق بخشی و تدقیق در فهم متن و محتوای روایات در میان جمعی از دوستان مطرح کرد که در این ایده تلاش می شد تا با بازشناسی شرایط جوّی و محیطی مذکور در روایات و فهم اوقات صدور آن به توان نکاتی نو در راستای شناخت روایات به دست آورد.
روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی امیه نجات داد.
مجتمع فرهنگی حسینیه جماران کلاس های حفظ تخصصی قرآن کریم بزرگسال، ویژه خواهران در مقاطع حفظ پایه، حفظ متوسط و حفظ پیشرفته برگزار می کند.
سخنرانی ها و پیام های پر محتوا و راهگشایی که در سال های تبعید در عراق برای ملت ایران می فرستاد، مصاحبه های پرتعدادی که در فرانسه با خبرنگاران داشت و نیز سخنرانی های تحلیلی و روشنگر در بیان حقیقت اسلام و معرفی ابعاد وجودی انسان و نشان دادن مسیر نیل به هدف، همان توانایی ممتاز این رهبر بزرگ و منجی ملت ایران از دیو استبداد و اهریمن استعمار بوده است.
استقلال در لغت به معنای خودسالاری است. البته خودسالاری را نباید با خودکامگی و بی توجهی به شرایط و مقتضیات یکی گرفت. خودسالاری یعنی اینکه تصمیمی بدون اعمال فشار و اجبار یک عامل خارجی اتخاذ بشود و کاری انجام گیرد. در واقع انجام یک عمل بدون اعمال فشار یا اجبار از قدرت ها و عوامل خارجی خودسالاری است و این مفهوم اعم از اینکه در فرد باشد یا جمع یا کشور، صادق است.
در پاسخ نامه مورخه پنجم اسفند ۱۳۵۹ آیت الله منتظری به حضرت امام خمینی(س) که در آن به امور مربوط به حوزه علمیه قم و لزوم ایجاد نظم و رسیدگی به اوضاع درسی و اخلاقی و جریانات داخلی آن و نیز تشکیل شورای مدیریت آن حوزه با نظر آیت الله العظمی گلپایگانی پرداخته شده و درخواست رهنمود شده بود، حضرت امام موافقت خود را با تشکیلات مزبور و کارهای آنان اعلام کردند: «شورای مزبور کارهایی را که می خواهند انجام دهند، پس از نظرخواهی در امور مهمه از حضرت آیت الله گلپایگانی ـ دامت برکاته ـ مانعی ندارد». (صحیفه امام، ج۱۴، ص۱۶۰)
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.