پرهیز از رفتارهای افراطی پیام انتخابات مجلس دهم است

(مصاحبه با آقای مهندس فرج الله رجبی، نماینده مجلس شورای اسلامی)

اشاره - مهندس فرج‏الله رجبی از چهره‏های مطرح شهر شیراز است که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست پس از حضور در لیست امید برای اولین بار راهی ساختمان بهارستان شود. مهندس رجبی قبل از حضور در مجلس شورای اسلامی در سمت‏های گوناگونی در شهر شیراز مشغول فعالیت بود که مهمترین آنها از این قرار است: شهردار شیراز، مدیرعامل قطار شهری شیراز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و...

ایشان به عنوان نماینده شیراز در هفتم اسفند 1394 توانست به عنوان نفر دوم راهی قوه مقننه شود. با توجه به شروع مجلس شورای اسلامی در دوره دهم مصاحبه ای با ایشان انجام داده ایم که در پی به نظر خوانندگان گرامی می رسد.

حضور: ضمن تشکر و همین طور تبریک موفقیت در انتخابات مجلس دهم در ابتدا بفرمایید انگیزه شما از شرکت در این انتخابات چه بود؟

آقای مهندس فرج الله رجبی: پس از حدود 26 سال کار و مدیریت اجرایی و کسب تجارب ارزشمند در این عرصه احساس شد که می‏توان این تجارب را همسو با خواست و اراده مردم در جهت تغییر وضعیت موجود به کار گرفت که با لطف خدا، حسن نظر و اعتماد مردم شریف شهرستان شیراز و اراده مدنی آنان نسبت به انتخاب کاندیداهای اصلاح طلب در قالب «لیست امید» افتخار ارزشمند نمایندگی مردم شریفمان نصیب اینجانب شد.

حضور: از چه زمانی وارد فعالیتهای سیاسی شدید و آیا قبل از انقلاب با شخصیت امام خمینی و نهضت ایشان ارتباطی داشتید؟

رجبی: آشنایی اینجانب با حضرت امام به سال 1355 برمی‏گردد که در سن 16 سالگی فعالیت سیاسی خود را آغاز کردم. دوستان بزرگواری که از سال‏ها قبل در عرصه فعالیت حضور داشته‎اند و امروزه نیز برخی از آنها متاسفانه در میان ما نیستند اینجانب را با اندیشه های امام آشنا کردند. اولین باری که به صورت حضوری خدمت ایشان رسیدیم در  سال 1358 و در قم بود.

حضور: بفرمایید تحلیل شما از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چیست و تفاوت اصلی مجلس دهم با مجالس قبلی را چه چیزهایی می‏دانید؟ در کل، ویژگی‏های اصلی منتخبان مجلس دهم از نظر شما چیست؟

رجبی: در مجلس دهم شاهد ورود یک نسل جدید از تفکرات سیاسی هستیم که ضمن داشتن گرایش‏های مشخص سیاسی، چهره‏های رادیکال در آن وجود ندارد و عمدتاً افراد متخصص، باتجربه و علمی حضور دارند. این ویژگی تنها منحصر به جریان اصلاح طلبی و اعتدال نیست بلکه در بین منتخبین گروه سیاسی اصول‏گرا نیز شاهد حضور چهره‏‏های جدید هستیم. از نظر زمانی نیز تفاوت شاخص این مجلس با ادوار گذشته این است که مجلس دهم در دوره بلوغ و تکامل شکل می‏گیرد و همگان اتفاق نظر دارند که در این مقطع و این مرحله دیگر زمان اقدامات احساسی، غیر عقلایی و ناپخته به سر آمده و باید در سایه عقلانیت، تدبیر و اعتدال مسیر توسعه و حل مشکلات کشور را طی کرد. تکثر و تنوع موجود در منتخبین مجلس دهم از یک سو و وجهه غالب آن در گرایش به سمت اعتدال توأم با تلاش برای حل مسائل کشور با همراهی و کمک به دیگر ارکان نظام به ویژه دولت، از نشانه‏های بلوغ سیاسی در ترکیب این مجلس و وجه تمایز آن با ادوار گذشته خواهد بود. این در حالی است که متأسفانه در مجلس نهم و در پاره‏ای از مقاطع به نظر می‏رسید جهت‏گیری مجلس بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی، صرفاً رویارویی سیاسی و تسویه حساب‏های جناحی به ویژه با دولت بود که مصداق بارز این مدعا تصمیم‏های شتاب‏زده سیاسی این مجلس در مورد لایحه بودجه 95 بود؛ جایی که

 

 به طور مثال مصوبه‏ای(تعیین نرخ بنزین) در صبح تصویب و در عصر همان روز پس گرفته و یا الزام عجولانه و قطع غیرکارشناسی یارانه 23 میلیون نفر و ... که این نوع رفتارها متأسفانه نشانه‏ای از ارجحیت نگاه جناحی بر نگاه ملی و عمومی است.

در بُعد بین‏الملل نیز به نظر می‏رسد مواجهه، رفتار و نحوه عملکرد مجلس دهم با دوره پسابرجام و شرایط جدید در عرصه بین‏الملل می‏تواند آن را با سایر ادوار گذشته مجلس متمایز کند. این شرایط جدید نیازمند حساسیت و عقلانیت و تدبر خاص برای استفاده بهینه از آن در جهت حل مسائل کشور و باز شدن مسیر توسعه آن خواهد بود که همراهی و هماهنگی مجلس و دولت پیش نیاز موفقیت در آن خواهد بود.

 حضور: به نظر شما مهمترین ویژگی‏های انتخابات مجلس در این دوره چیست و چرا مردم – خصوصاً در  تهران – این گونه انتخاب کردند؟

رجبی: انتخابات دهمین دوره مجلس و نیز پنجمین دوره مجلس خبرگان باعث شده تا سال 94 و اسفند ماه آن به یک نقطه عطف و خاص در سیر تحولات سیاسی چند سال اخیر کشور تبدیل شود. این نقطه عطف را در رفتار سیاسی مردم و نخبگان می‏توان به گذار از شخصی بودن سیاست‏ورزی به نهادی شدن آن تعبیر کرد که نشانه‏ای ارزشمند از حرکت به سمت تکامل و بلوغ سیاسی جامعه است.  فهرست‏های ارائه شده در این انتخابات در یک نمای کلی باعث شد شکل و شمایل جریان‏های سنتی تغییر کرده و شاهد ترکیب‏های جدید در این دوره از انتخابات باشیم. اما در این میان «لیست امید» که با تدبیر و درایت سران گروه‏های اصلاح طلب و حامیان دولت شکل گرفت در نهایت توانست شگفتی ساز این رویداد باشد. در چرایی و واکاوی نتایج این انتخابات بیش از هر چیز باید به شرایط ایجاد شده قبل از این انتخابات به ویژه بازده زمانی سال‏های 1384 لغایت 1392 اشاره کرد.

باید توجه داشته باشیم که سال 1384 گفتمانی با محوریت جذب اقشار توده مردم و با بیان شعارهای پوپولیستی توانست عرصه اجرایی کشور را با وعده‏هایی خاص که عمده کارشناسان، محققان و صاحب‏نظران آنها را منطبق با واقعیات و منطق تخصصی نمی‏دانستند، در دست گیرد. اما به مرور با گذر زمان به ویژه در سال‏های پایانی آن دولت مشخص شد که این گونه مدیریت اجرایی بیشترین آسیب را بر خلاف انتظار به همان گروه‏ها و اقشار ضعیف جامعه وارد می‎کند. از دست رفتن طلایی‏ترین فرصت‏های درآمدی و کلان اقتصادی، گسترش فقر و در مرحله پایانی فساد و اختلاس‏های عجیب که به نظر اینجانب تیر خلاص بر اعتبار آن گفتمان افراطی بود، در کنار سکوت و همراهی جناحی در سه مجلس گذشته باعث شد تا افکار عمومی جامعه در مسیرهای انتخابی پس از آن به سمت گفتمان توأم با تدبیر و اعتدال رفته و در خرداد 1392 و اسفند 1394 در انتخاب خود این پیام سیاسی را آشکار کند.

با توجه به اینکه در تهران و کلان‏شهرها، رفتار و انتخاب مردم بیشتر از سایر نقاط مبتنی بر شاخص‏های سیاسی است و نقش عوامل دیگر چون قومیت و ... در آن بسیار کمرنگ است طبیعی است که در این شهرها بیشتر از سایر نقاط کشور این رفتار مشهود باشد. به عبارت دیگر عقربه جهت‏گیری حرکت سیاسی کشور عمدتاً با رفتار شهروندان در کلان‏شهرها مشخص می‏شود.

حضور: امام خمینی(ره) فرموده‏اند که مجلس در رأس امور است. شما از این کلام امام چه برداشتی دارید و بر این اساس، وظایف اصلی مجلس را چه چیزهایی می‎دانید؟

رجبی: فرمایش ارزشمند و تاریخی حضرت امام (ره) در خصوص اینکه مجلس در رأس همه امور است قطعاً برگرفته از عمق نگاه ایشان به مؤلفه اساسی و مهم مردم‏سالاری در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. این بیان و دیگر تعابیر ایشان در مورد مجلس، تبیین اهمیت و نقش ویژه مردم و نظارت آنان در ارکان نظام سیاسی است. بر اساس این نگاه عمیق حضرت امام، بدون وجود مجلس سالم، پویا، زنده، بینا، فعال، شجاع، متخصص و متعهد عملاً بعد مردم‏سالاری نظام سیاسی دچار خدشه جدی خواهد شد. مجلس به عنوان نماینده مستقیم ملت با نظارت خود می‏تواند ارکان مختلف کشور را از انحراف، فساد، تضییع منافع ملی و ... مصون نماید.

وظایف اصلی مجلس براساس این فرمایش حضرت امام، نظارت دقیق و شجاعانه و مستمر توأم با شفافیت خواهد بود. مسلم است که نقش تقنینی به دلیل ماهیت کاری مجلس همواره با کیفیت مختلف ایفا می‏شود اما توجه به مشکلات و ابراز انتقادها به ویژه در دوره‏های اخیر به ایفای نقش نظارتی به عنوان یکی از دو وظیفه اساسی و بنیادی مجلس معطوف است.

با توجه به تجارب تلخ وقایع و انحرافات به ویژه در بعد اقتصادی در چند سال اخیر و ضعف عملکردی دوره اخیر مجلس در این بخش از وظایف، مجلس دهم باید اهتمام ویژه‎ای به ایفای این وظیفه مهم و ذاتی خود داشته باشد و این خود یکی از بهترین مصداق‏های تحقق فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر در رأس امور بودن مجلس است.

امام خمینی اعتقاد داشتند که هیچ ابزاری مانند نظارت مجلس نمی‏تواند جامعه را از خطر فساد و انحراف مصونیت بخشد و حقیقتاً شاهد بوده‏‎ایم هرگاه که مجلس تضعیف شده و در عمل چندان در رأس امور نبوده است فسادها و انحرافات و مشکلات عدیده‏ای برای کشور به وجود آمده است.

به طور خلاصه تبیین موضع اقتدار مجلس به عنوان نماد و نشانه جایگاه مردم از نگاه ژرف امام(ه) و تسری و تثبیت این بعد به تمام ارکان نظام سیاسی بسیار مهم است. این فرمایش ارزشمند حضرت امام بدون شک مبین این نکته است که هیچ یک از ارکان نظام سیاسی از مقوله مهم و اساسی مردم سالاری و نظارت مردم مستثنی نیست و در عمل مردم در رأس همه امور و دارای بالاترین جایگاه در این اندیشه سیاسی هستند.

و اینکه امام فرمودند مجلس خانه واقعی ملت است حاکی از  نگاه عقلایی حضرت امام به ایفای بی‏واسطه‏ترین نقش مردم در نظارت بر حاکمیت است. مجلس شورای اسلامی در نگاه امام خمینی جایگاهی ارزشمند است که می‏‎تواند چکیده روحیه؛ خواست و اراده ملت باشد

 حضور: در شرایط کنونی به نظر شما مهمترین توقعات مردم از مجلس جدید چیست؟

رجبی: براساس انتخاب و گرایش مردم به فهرست‏های امید در این دوره از انتخابات به شخصه احساس می‏کنم که به تأسی از خواست و اراده مردم در مرحله اول باید ادبیات و رفتار سیاسی این مجلس با توجه به ترکیب آن فاخرتر از مجالس قبل باشد و این ادبیات فاخر گفتاری و رفتاری را هم در بعد درونی و هم در عرصه بین‏الملل از سوی مجلس دهم شاهد باشیم. ارائه این ادبیات فاخر از سوی مجلس دهم در بعد درونی سبب اتحاد و انسجام بیشتر برای حل مسائل و مشکلات شده و در عرصه خارجی و بین‏الملل هم می‏تواند از گسست‏های بیهوده و هزینه‏های نابجای ناشی از آن جلوگیری نماید و با استفاده بهینه از شرایط پسا برجام زمینه را برای تبدیل کشور به قدرت برتر منطقه‏ای در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی فراهم آورد.

بدیهی ترین نتیجه این جهت‎گیری هم کمک به حل مسائل اقتصادی و توسعه کشور خواهد بود که به زعم اینجانب در صدر مطالبات و خواست عمومی مردم قرار دارد. پرهیز از رفتارها و گفتارهای افراطی یکی دیگر از مهم‏ترین پیام‏ها و مطالبات مشخص مردم در خرداد 92 و اسفند 94 است که قطعاً مجلس دهم با اعتقاد و البته احترام کامل به این خواست و مطالبه بر حق عمومی، در این مسیر حرکت خواهد کرد. البته این مشی اعتدال معطوف به تمام شئون سیاسی و اجتماعی است و می‏بایست هم در بُعد بیرونی و هم در بعد درونی تجلی و تحقق پیدا کند.

 حضور: در حال حاضر مهمترین مشکلات کشور که در حوزه وظایف مجلس قرار می‏گیرد کدام‎هاست و اولویت مجلس در آغاز کار چه باید باشد؟

رجبی: طبیعی است که مسائل و مشکلات عدیده و متأسفانه فراوان اقتصادی که امروز ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است در صدر مشکلات کشور و قاعدتاً اولویت اساسی و مهم مجلس دهم خواهد بود و به نظر نمی‏رسد کسی در این زمینه تردید داشته باشد. بی‎تدبیری‎ها، سوء مدیریت‏ها، تصمیمات غیرکارشناسی، عملکرد مالی خارج از ضابطه و قانون آنهم با رقم‏های عجیب در دهه گذشته، آسیب‏های جدی را به ساختار اقتصادی کشور وارد کرده که مجلس دهم در کنار دولت و سایر ارکان نظام می‏بایست با همدلی و تلاش شبانه‏روزی به برطرف کردن و حل آنان بپردازد. برای حل این مشکلات، نیاز اولیه آن ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی در فضای عمومی جامعه است. جذب سرمایه‏گذاران داخلی، سرمایه‏گذاران ایرانی خارج از کشور که متأسفانه در دهه اخیر و متأثر از فضای سیاسی سرمایه‏های خود را خارج کرده و نیز سرمایه‏گذاران خارجی تنها در سایه آرامش و ثبات کشور امکان پذیر بوده و این سرمایه‏گذاری‎ها اصلی‏ترین شرط حل مسائل اقتصادی است. از سوی دیگر پرهیز از رفتارهای افراطی در عرصه اجتماعی مطالبه عمومی دیگر جامعه و پیام انتخابات مجلس دهم است.

امروز طیف گسترده‏ای از جمعیت کشور در بازه سنی زیر 35 سال قرار دارند که تسهیل شرایط و پرهیز از رفتارهای افراطی در برخورد با مطالبات اجتماعی آنان یکی از اولویت‏های مجلس دهم خواهد بود.

توجه داشته باشیم در هزاره سوم و عصر ارتباطات برای ایجاد ارتباط مؤثر با این قشر از جامعه نیازمند تغییر و باز تولید ادبیات ارتباطی با آنان هستیم چرا که هر زمان که توانسته‎ایم ارتباط مناسب و مؤثری را با این قشر از جامعه برقرار کنیم بهترین پاسخ را دریافت کرده‏ایم که مصداق بارز این ادعا حضور شگفت انگیز مؤثر و پرشور آنان در عرصه‏های سیاسی کشور از جمله انتخابات است.

فراموش نکنیم اگر به مردم به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام سیاسی براساس اندیشه والای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری(حفظه الله) اعتقاد داریم امروز ترکیب اصلی و مهم این مردم از قشر جوان تشکیل شده و براساس اندیشه و آموزه‎های سیاسی امام راحل تنها مسیر رشد و تعالی و توسعه کشور جذب و پاسخگویی شایسته به این رکن اساسی نظام سیاسی است.

 حضور: به نظر شما آیا مجلس با ترکیب فعلی توان انجام وظایف خود را با توجه به دیدگاههای امام خمینی دارد یا خیر؟

رجبی: بدون شک با توجه به حضور چهره‏های متخصص، متعهد، صاحب تجربه و دلسوز مردم در ترکیب مجلس دهم, ظرفیت ارزشمند و بالقوه ایفای این نقش مؤثر توسط مجلس دهم و نمایندگان آن وجود خواهد داشت که امیدواریم در سایه الطاف الهی در این دوره بتوان به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای مهم مردم و مصالح کشور بود.

 

 حضور: به نظر شما ویژگی‏های یک نماینده مجلس از نظر امام خمینی(ره) چیست؟

رجبی: در بازخوانی خصوصیات و ویژگی‏های یک نماینده اصلح از دیدگاه بنیانـگذار کبـیر جمهوری اسلامی ایران، تعبد به ارزش‏های اسلامی و اهتمام جدی به اسلام و ارزش‏های الهی و معنوی در اولویت قرار دارد و نماینده تحت هیچ شرایطی نمی‏تواند از این وظیفه مهم تخطی کند. اگرچه امام، این ویژگی را برای تمام کارگزاران حکومتی در جامعه اسلامی لازم و ضروری می‏داند اما ایشان در مورد ضرورت التزام عملی نمایندگان به دستورات اسلام می‎فرمایند: لازم است طرح‏هایی که در مجلس می‏گذرد مخالف با احکام مقدسه نباشد و با کمال قدرت با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود مخالفت نموده و از قلم‏های مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشند.

امام خمینی در وصیت‏نامه خویش نیز به نمایندگان سفارش می‏کند که با کمال حسن نیت کوشا باشند تا خدای ناخواسته قوانین از اسلام منحرف نشود و همه به اسلام و احکام آسمانی وفادار باشند تا به سعادت دنیا و آخریت نایل آیند.

اعتقاد و وفاداری به اصل ولایت فقیه و وطن دوستی و محور قرار دادن منافع ملی یکی دیگر از ویژگی‏های نماینده اصلح در چارچوب فکری حضرت امام است. امام، تدین و وطن دوستی را در کنار هم برای همه مسئولان نظام اسلامی به کار می‎برد.

ساده زیستی، مقدم داشتن مصالح امت اسلامی بر مصالح خود، شجاعت، حمایت از محرومان و خدمتگذاری به مستضعفان، تعهد و تخصص و تجربه، امانتداری و رعایت اخلاق و ادب اسلامی از دیگر ویژگی‏های مدنظر امام خمینی برای نماینده اصلح است که در بیانات مقام معظم رهبری هم مکررا آمده است. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی معتقد است مجلس شورای اسلامی عرصه‏ ارتباط افراد، گروه‏ها، جریان‏ها و تضارب و تخالف افکار است و چنین عرصه‏ای بدون رعایت موازین اخلاقی مسیر خود را به سلامت طی نخواهد کرد.

در جمع‏بندی کلی ویژگی‏های یک نماینده از منظر امام راحل می‏توان گفت که توجه، تقید و اهتمام نظری و عملی توأمان به هر دو بعد ارزش‏های دینی و اصل مردم‏سالاری شرط اساسی یک نماینده مجلس از دیدگاه حضرت امام است.

 حضور: خیلی متشکرم. اگر موافقت دارید در خاتمه بعضی از جملات امام خمینی را در باره اهمیت و جایگاه مجلس عرض کنم و جنابعالی با اینکه قبلاً اشاره کردید اگر اضافه بر آنها نظر دیگری هم دارید بیان بفرمایید. اول اینکه امام خمینی، هم مجلس را در رأس امور می دانستند

و هم خانه واقعی ملت. و اینکه " مجلس در رأس همه ارگانها واقع است؛ و مجلس ملت است که متبلور شده است و تحقق پیدا کرده است در یک جای محدود."

رجبی: تبیین موضع اقتدار مجلس به عنوان نماد و نشانه جایگاه مردم از نگاه ژرف امام (ه) و تسری و تثبیت این بعد به تمام ارکان نظام سیاسی. این فرمایش ارزشمند حضرت امام بدون شک مبین این نکته است که هیچ یک از ارکان نظام سیاسی از مقوله مهم و اساسی مردم سالاری و نظارت مردم مستثنی نیست و در عمل مردم در رأس همه امـور و دارای بالاترین جایگاه در این اندیشه سیاسی هستند.

خانه واقعی ملت یعنی ایفای بی‏واسطه‏ترین نقش مردم در نظارت بر حاکمیت. مجلس شورای اسلامی در نگاه امام جایگاهی ارزشمند است که می‏‎تواند چکیده روحیه؛ خواست و اراده ملت باشد.

این سخن، بیان تمایز آشکار و منحصر بفرد مجلس به عنوان نهاد برآمده از اراده ملت و زبان گویای مردم و جایگاه برتر آن نسبت به سایر ارکان نظام و قدرت اعمال نظارت بر تمام بخش‏های حاکمیت از نگاه حضرت امام (ره) است.

 حضور: " در مجلس، اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مفاسد و مصالح کشور باشد."

رجبی: این نظر حضرت امام (ره) بیانگر اهمیت تخصص، تجربه و علم و دانش نمایندگان مجلس است. نظر امام راحل معطوف به اهمیت بسزای تخصص و آشنایی نمایندگان به ضرورت‏ها، اولویت‏ها و مصالح کشور است که تنها به صرف داشتن تعهد، ایفای آن امکان پذیر نبوده وممکن است باعث هدر رفت وقت و منابع کشور گردد.

 حضور: "دنبال این باشید که یک مجلس قوی قانونگذاری داشته باشیم تا بتوانند مملکت را به راه راست ببرند."

رجبی:  ایفای نقش تقنینی و وضع قوانین براساس نیازهای کشور که اولیه‏ترین و اصلی‏ترین وظیفه مجلس است. تشخیص صحیح نیازها از یک سو و شناخت ظرفیت‏ها و راهکارها از سوی دیگر دو شرط اساسی برای موفقیت مجلس در بُعد قانونگذاری است که لازمه آن وجود مجلس قوی، مقتدر، آگاه و متخصص است که تأمین این نظر ارزشمند حضرت امام تنها با انتخاب و حضور نمایندگان آگاه، متخصص و با تجربه امکانپذیر خواهد بود.

 

حضور: " انتقاد و استیضاح حق مجلس است."

رجبی: امام راحل عظیم‏الشان با تأکید صریح بر حق انتقاد، تذکر و استیضاح به قوی‏ترین و مقتدرانه‎ترین شکل ممکن، ابزارهای نظارتی و اعمال آن را برای مجلس روشن می‎نمایند. بدون شک استفاده هوشمندانه، آگاهانه و به موقع از این ابزارهای مهم نظارتی باعث اقتدار بیش از پیش مجلس شده و در این حالت دستگاه‏های مختلف اجرایی به معنای واقعی کلمه مجلس را ناظر و آگاه بر عملکرد خود در جهت تأمین منافع مردم خواهند دانست.

 

حضور: " مجلس خوب همه چیز را خوب می کند، و مجلس بد همه چیز را بد می کند."

رجبی: قدرت بالای مجلس در اعمال نظارت بر کلیه بخش‏های اجرایی کشور به مثابه تیغ دو لبه‏ای است که در صورت استفاده صحیح و بجا از آن باعث رشد و تعالی دستگاه‏های مختلف کشور و کل جامعه خواهد شد و از سوی دیگر در صورت تخطی و ضعف در آن باعث انحراف سایر بخش‏های حاکمیت می‏شود. بر این اساس موفقیت و خوب بودن و یا عدم موفقیت و ضعف مجلس در سلامت کل نظام اسلامی تأثیری مهم و مستقیم خواهد داشت.

 

حضور: "هیچکس حق ندارد که به مجلس جسارتی بکند؛ و مجلس حقش است که موافق و مخالف داشته باشد."

رجبی: مجلس صدای رسای ملت و چشم بینای جامعه است. مجلس نماینده مستقیم ملتی است که در دیدگاه حضرت امام (ره) صاحب‏اصل کل نظام سیاسی ما هستند. بر این اساس هرگونه بیان و اقدام در تضعیف و تنزل جایگاه آن، تخریب و تضعیف نقش و جایگاه والای مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و بر خلاف نظر مستقیم و صریح بنیانگذار کبیر آن و نادیده گرفتن اصل مردم سالاری خواهد بود.

 

حضور: " آن روزی که «مجلسیان» خوی کاخ نشینی پیدا کنند ـ خدای نخواسته ـ ، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم."

رجبی: فراگیری اندیشه حضرت امام، در تمام ابعاد باعث گردیده که در برابر آن همه بیانات ارزشمند نمایندگان – و کلاً همه مسئولین- را از آفت‏های دوری از متن مردم و جامعه مصون نمایند، چرا که مردمی‏ترین نهاد کشور اگر دچار دوری از مردم شود خسارت‎های جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد شد.

 

حضور: " شما وکیل نیستید که بروید آنجا بنشینید و حسابهای که خودتان باهم دارید صاف کنید، اگر یک همچو کاری بشود این انحراف است، و غصب است آن محل برای شما." 

رجبی: استفاده ابزاری از جایگاه والای مجلس و حق نمایندگی در منافع شخصی و گروهی از نگاه فقهی حضرت امام، غصب آن جایگاه است و بنابراین تعهد و تقید عملی به نگاه سیاسی- فقهی حضرت امام (ره) ایجاب می‏کند که نمایندگان مجلس در ایفای نقش نمایندگی خود تمام اهتمام و تلاش خود در ارجحیت منافع ملی و عموم مردم بر هر گونه مصلحت‏های فردی و گروهی به کار گیرند که در غیر این صورت نسبت به موقعیت و جایگاه مهم خود متضمن شرعی خواهند بود.

 مصاحبه از سیدمسعود حسینی

 

منبع: حضور، ش 96، ص 163.

. انتهای پیام /*