قوه قضاییه تا رسیدن به نقطه مطلوب نظر امام فاصله دارد

۷ / ۴ / ۹۰- دادستان اسبق کل کشور با بیان اینکه  امام با امتیاز دادن به اشخاص به صورت خاص مخالف بودند تأکید کرد که دستگاه قضایی تاکنون نتوانسته منویات امام را از حیث اجرای عدالت بخوبی اجرا کند.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در تحلیل خود از ابعاد شخصیتی امام (ره) با بیان اینکه امام (ره) دارای ابعاد شخصیتی مختلف و ممتازی بودند اظهار داشت: امام از نظر علمی یک فقیه روشن، یک فیلسوف وارسته و فرزانه و یک عارف کامل بودند که شاگردان مجتهد و عالم فراوانی تربیت کردند.

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: تألیفاتی که به قلم امام (ره) نوشته شده اکنون در حوزه مورد استفاده است.

مقتدایی امام (ره) را یک زاهد واقعی دانست که ساده زیستی او موجب تعجب شخصیت های سیاسی می شد و گفت: امام (ره) چه در زمان طلبگی و چه زمانی که استاد بزرگ حوزه بودند در یک خانه محقر زندگی می کردند و بعد از پیروزی انقلاب که به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی معرفی شدند باز حضرت امام زندگی ساده و بی آلایشی داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیوه زندگی امام (ره) برای مسئولین نظام یک الگو بود افزود: زندگی امام و بیت ایشان در قم و در جماران برای مهمانان خارجی که به ایران می آمدند اعجاب انگیز بود و از اینکه می دیدند رهبر انقلاب ایران در چنین خانه محقری زندگی می کنند تعجب می کردند.

مقتدایی انس امام با خداوند متعال را ازدیگر ابعاد برجسته شخصیت امام دانست و گفت: امام هر چه می گفت و هر اقدامی که می کرد برای خدا بود و یک اعتقاد و اعتماد خاصی به قدرت خدا داشت و از این جهت تمامی ابر قدرتها  در نظر امام هیچ بود، اینکه امام فرموند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند واقعیتی نشأت گرفته از این دیدگاه بود.

وی همچنین امام  را یک سیاست مدار به تمام معنا دانست که سیاست مداری را از دین و قرآن و کلام اهل بیت می گرفت، سیاستی که همراه با صداقت و بر اساس تفکر صحیح رعایت اصول و قوائد شرعی بود نه دروغ و خیانت.

مقتدایی در پاسخ به سؤالی در رابطه با رعایت عدالت در دستگاه قضایی در دوران امام خمینی گفت: امام بر این نظر بودند که پس از پیروزی انقلاب همه قوا باید براساس اسلام و عدل اداره شود مخصوصاً قوه قضاییه که کار قضاوت کردن را بر عهده داشت و می بایست قاضی مجتهد عادل باشد.

وی با بیان اینکه در دستگاه های دیگر برای قبول مسئولیت شرط عدالت وجود ندارد گفت: امام برشرط عدالت برای قضاوت کردن تأکید داشتند و بر رعایت حقوق مردم به خصوص حقوق اجتماعی آنها اصرار می ورزید.

 مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم افزود: امام (ره)می فرمودند مردم ما قانع هستند اما بی عدالتی را تحمل نمی کنند، امام با امتیاز دادن به اشخاص به صورت خاص مخالف بودند و این را مغایر عدالت اجتماعی می دانستند.

مقتدایی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه قضایی پس از رحلت امام (ره) توانست منویات امام را برآورده سازد گفت: خیر، ما به نقطه مورد نظر امام نرسیده ایم.

وی تصریح کرد: وضع عمومی کشور خوب است اما هنوز انحرافاتی وجود دارد که باید مراقب آن بود، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی باید تلاش بیشتری در شناسایی مفسدین و مجازات آنها داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه کدام بخش از اندیشه امام را نیازمند بازخوانی مجدد می دانید گفت: امام منادی وحدت بودند و بر وحدت امت اسلام تأکید می کردند و این موضوع را درزمان حیات خود به مرحله اجرا رساندند.

مقتدایی ادامه داد: ما شاهد بودیم که در جنگ تحمیلی اقشار مختلف شیعه، سنی، ترک، کرد و لر همه به دستور امام و عشق امام د رجبهه حاضر می شدند.

وی خاطر نشان کرد: امروز ما نیازمند آن وحدتی که امام بر آن تأکید فراوان داشت هستیم، باید از ایجاد اختلاف بین سیاست مداران و میان اقشار مختلف که از سیاست های دشمن است پرهیز نمود.

مقتدایی تأکید کرد: باید هوشیار باشیم تا اختلافات میان مسئولان که امری طبیعی است در رسانه ها و در انظار عمومی مطرح نشود و مشکلات را بین خودمان حل کنیم.

وی متذکر شد: ما باید دراین زمان که اندیشه امام موجب خیزش اسلامی در دیگر کشورهای منطقه شده است با وحدت میان خود الگویی برای امت مسلمان باشیم، کشورهای منطقه نباید شاهد اختلاف و دو دستگی درمیان ما باشند.

مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به تأکید امام بر وحدت حوزه و دانشگاه فکر می کنید حوزه و دانشگاه در رسیدن به این وحدت و ایفای نقشی که برعهده آنها بوده موفق بودند؟ گفت: همانطور که امام فرمودند حوزه و دانشگاه دو بال عینی برای ترقی هستند و هر کشوری که بخواهد پیشرفت کند باید این دو بال را باهم داشته باشد.

مقتدایی تصریح کرد: مراد از اتحاد حوزه و دانشگاه یکی شدن آنها نبود بلکه هدف همکاری این دو باهم بوده است.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف تلاش شده است اما نتیجه حاصل شده در حد مطلوب نیست و توصیه می کنم برادران ما در حوزه و دانشگاه اهتمام بیشتری به وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشند.

 

منبع: حضور، ش ۷۷، ص ۲۸۵

. انتهای پیام /*