دعای روز نهم ماه مبارک رمضان

دعای روز نهم ماه مبارک رمضان

خدایا قرار بده برایم در آن بهره ای از رحمت فراوانـت

پنجشنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان

چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
فراز هشتم: ماه توبه و تشکر

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز هشتم: ماه توبه و تشکر

چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۱
 فراز هفتم: روزه؛ طریق تقویت روح

شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه

فراز هفتم: روزه؛ طریق تقویت روح

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲:۲۵
دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان

دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان

ای خدا مرا در این روز بر روزه و اقامه نماز یاری کن ...

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱:۰
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

خدایا وا مگذار مرا در این روز...

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
فراز ششم:ماه آسایش و سعادت

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز ششم:ماه آسایش و سعادت

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان...

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲
فراز چهارم: ماه بدون گناه و آلودگی

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز چهارم: ماه بدون گناه و آلودگی

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
فراز پنجم: ماه امنیت و سلامت

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز پنجم: ماه امنیت و سلامت

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان

اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ...

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۰
فراز سوم: شگفتی در آفرینش وتدبیر ماه

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز سوم: شگفتی در آفرینش وتدبیر ماه

جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ...

جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۰
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

خداوندا، مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز...

پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
فراز دوم: گستره اراده حق

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز دوم: گستره اراده حق

پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
دیدگاه امام خمینی در مورد تحکیم پیوند ارتش با ملت

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

دیدگاه امام خمینی در مورد تحکیم پیوند ارتش با ملت

‏‏پیوند ارتش با ملت از محوریترین تأکیدات حضرت امام (س) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب‏‎ ‎‏است و ارتش مکتبی متکی به ملت خواسته ای اسلامی است که حضرت امام (س) همواره دنبال‏‎ ‎‏کرده و آن را تحفۀ الهی می دانستند. چرا که ضرورت وجود ارتش در کشور برای تأمین امنیت‏‎ ‎‏ملت در برابر هجوم بیگانگان و یا بازدارندگی آنان کاملاً آشکار است و اگر قرار باشد ارتش بتواند با‏‎ ‎‏اتکا بر خود در برابر تجاوزات دشمنان از تمامیت ارضی کشور دفاع کند، می بایست متکی به‏‎ ‎‏دریای خروشان ملت باشد. پشتیبانی محکمتر و حقیقی تر از ملت کیست؟ ارتشی که متکی به‏‎ ‎‏ملتش نباشد هرگز نخواهد توانست در مأموریتهایش موفق شود. چنانکه ارتش متکی به رژیم‏‎ ‎‏شاه نتوانست در برابر ملت مقاومت کند و رژیم شاه سرنگون گردید.‏ ‏‏«‏‏شما ان شاءالله ، پشتوانه ملت را دارید. شما عددتان فرض کنید چند هزار باشد، لکن پشتوانه تان‏‎ ‎‏سی و چند میلیون است، همۀ مردم است ... این پشتوانه را حفظ کنید که این پشتوانه آنچنان‏ قدرتی به شما خواهد داد که یکی تان در مقابل صد تا، در مقابل چند صد تا خواهید بود».

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
عدم دخالت ارتش‏‎ ‎‏در سیاست‏‏ ‏

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

عدم دخالت ارتش‏‎ ‎‏در سیاست‏‏ ‏

‏‏ارتش هم باید انقلاب در آن پیدا بشود. و امید است که بسیار وقتش شده‏‎ ‎‏باشد، لکن ارتش نباید کار داشته باشد که دانشگاه چه می گذرد در آن، به او‏‎ ‎‏چه ربطی دارد. در عین حالی که همه با هم پیوند هستند، لکن هر کدام کار‏‎ ‎‏خودشان را باید انجام بدهند. پیشتر گفتند که در آن تعزیه هایی که در‏‎ ‎‏می آوردند، سابقاً، می گفتند که «شمرِ» خوب آن است که «شمر» باشد، اگر‏‎ ‎‏بنا باشد که شمر هم وقتی صحبت می کند یا شعر می خواند مثل امام‏‎ ‎‏حسین بخواند این شمر نیست. در عین حالی که همه بنگاه واحد بودند و‏‎ ‎‏همه با هم می خواستند یک صحنه ای را درست کنند، لکن هر کس کار‏‎ ‎‏خودش را باید خوب انجام بدهد، نباید او دخالت کند در کار دیگری. اگر هر‏‎ ‎‏کدام دخالت کنند در کار دیگری، صحنه، صحنۀ خوب نمی شود.ما هر کدام‏‎ ‎‏باید کار خودمان را خوب انجام بدهیم. اگر هر کسی در هر کاری دخالت‏‎ ‎‏بکند، هیچ کدامش را نمی تواند انجام بدهد‏‏.

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
فراز اول: هنگامه ورود

شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه

فراز اول: هنگامه ورود

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۹:۰
دعای روز اول ماه مبارک رمضان

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ...

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۴
 پیشگفتاری بر شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه؛ دعای رؤیت هلال
سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۴۰
‏‏نقش ارتش‏‎ ‎‏در پشتیبانی از جمهوری اسلامی ‏

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

‏‏نقش ارتش‏‎ ‎‏در پشتیبانی از جمهوری اسلامی ‏

آن روزی که شما آقایان نیروی هوایی آمدید در صحنه و مخالفت کردید‏‎ ‎‏با رژیم طاغوتی، آن روز ارزش شما در تاریخ ثبت شد و پیش خدای‏‎ ‎‏متعال هم محفوظ است. کاری که شما آن روز کردید با کاریهایی که‏‎ ‎‏امروز می کنید بسیار تفاوت دارد. آن روز روزی بود که شما و هر کس‏‎ ‎‏که به ملت می خواست پیوند کند و به آغوش اسلام بیاید مواجه با مرگ‏‎ ‎‏بود؛ مواجه با گرفتاری بود؛ موجه با قدرت شیطانی بود. و شما آن روز‏‎ ‎‏امتحان دادید. کسانی که نظیر شما در صحنه آمدند و بر ضد طاغوت یا‏‎ ‎‏اعتصاب کردند و یا تظاهر کردند، آنها هم ارزش خودشان را به نمایش‏‎ ‎‏گذاشتند. لکن شما که از نظامیها بودید و از نیروی هوایی طاغوت آن‏‎ ‎‏وقت بودید، این ارزش را بیشتر از دیگران عَرضه کردید که از طاغوت‏‎ ‎‏بُریدید و به اسلام پیوند کردید. و پیروزی انقلاب رهین همۀ ملت است‏‎ ‎‏و رهین اقدامات شما و سایر قوایی که بعد از شما به اسلام پیوستند و‏‎ ‎‏نمایش ارزش خودشان را دادند. آن روز را هم باید از «یوم الله » ما حساب‏‎ ‎‏کنیم. روزی که خدای تبارک و تعالی شما برادران را و شما نیروی عظیم‏‎ ‎‏انسانی را در آن روز بسیج کرد؛ و شما اطاعت کردید از خدای تبارک و‏‎ ‎‏تعالی و به صف انسانی ـ اسلامی ملت پیوستید و به آغوش اسلام آمدید.‏

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

هرچند در قانون اساسی و اظهار نظرهای پیش گامان و کارگزاران جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏نوعی تلاش و هم خوانی میان حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی برقرار شده است، هنوز‏‎ ‎‏زوایای ناگفته و ابهام آمیز وجود دارد که باید پژوهشگران و اندیشمندان مسلمان و دلسوز‏‎ ‎‏پاسخِ روشن و قابل قبولی برای آن بیابند. خلاءِ تئوریک و فقدان پژوهش های آکادمیک و‏‎ ‎‏جدی موجب شده است که عده ای از جوانان و روشنفکران جامعۀ ما، نوعی ناهمخوانی‏‎ ‎‏میان این دو بیایند. بی تردید وارسی و طرح عالمانه و منطقی این مباحث، با نگرش‏‎ ‎‏انتقادی و رویکرد عینی، رسالتی است که باید پژوهشگران حوزه دینی بدان اهتمام‏‎ ‎‏ورزند. در این میان، گفتارها، هدایت ها و نصایح حکیمانۀ حضرت امام خمینی (ره) و‏‎ ‎‏مقام معظم رهبری گنجینۀ گران سنگی است که راه گشای ما در این مهم خواهد بود.‏

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه امام خمینی‏

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه امام خمینی‏

ریاست و حکومت از دیدگاه اسلام و‏‎ ‎‏اندیشۀ سیاسی حضرت امام هدف نبوده، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاقِ‏‎ ‎‏حقوقِ مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی است. اگر امام علی(ع) حکومتی را که در‏‎ ‎‏پرتو آن، حقوق بیچارگان از گردن کشان اعاده نشود، در پست ترین جایگاه توصیف‏‎ ‎‏می کنند، در اندیشۀ حکومتی حضرت امام نیز، دولتِ اسلامی و مطلوب آن است که‏‎ ‎‏حقوق مستمندان و مستضعفان را تأمین کرده و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند:‏ ‏‏«عهده دار شدنِ حکومت، فی حد ذاته، شأن و مقامی نیست، بلکه وسیلۀ انجام‏‎ ‎‏وظیفه، اجرایِ احکام و برقراری نظامِ عادلانۀ اسلام است.»‏‎ ‏‏ائمه و فقهایِ عادل موظفند که حکومت را در اجرای احکام الهی، برقراری نظام‏‎ ‎‏عادلانۀ اسلام و خدمت به مردم به کار ببرند. حکومت برای آنان چیزی جز رنج و‏‎ ‎‏زحمت ندارد... حضرت علی(ع) دربارۀ این که چرا حکومت، حاکم و عهده دارِ کار شده‏ ‏‎تصریح می کنند که برای هدف های عالی، برای این که حق را برقرار کند و باطل را از میان‏‎ ‎‏ببرد

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵
‏دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

‏دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

با ظهور طلیعه تمدن جدید و پیدایش بحران مشروعیت در ساختارهای اقتدار سنتی،‏‎ ‎‏منازعاتی طولانی در جهت رهایی از این بحران ها اتفاق افتاده است. مضمون بسیاری از‏‎ ‎‏انقلاب ها چیزی جز یافتن پاسخی به بحران مشروعیت در ساختار سنتی نیست.‏‎ ‎‏سلطنت، پایدارترین و غالب ترین ساختار سنتی در ایران است که طی یکی ـ دو قرن‏‎ ‎‏اخیر، دچار نوسانات شدیدی در باب مشروعیت شده است، طی این دوره، برای حل‏‎ ‎‏چنین بحرانی، دو راه برون رفتِ مهم در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی رخ داده‏‎ ‎‏است که ما از آن ها به «مشروطیت» و «جمهوریت» یاد می کنیم. اساساً خود کلمه‏‎ ‎‏مشروطیت از ریشۀ شارت یا چارت «‏‎charta‎‏» گرفته شده و آن به معنای منشوری است‏‎ ‎‏که به موجب آن، پادشاه بخشی از وظایف خود را به نخبگان سیاسیِ غیرِ دربار تفویض‏‎ ‎‏می کند. اگر آن را مشتق از کلمه «شرط» هم بگیریم راه دوری را نرفته ایم، زیرا هدف از‏‎ ‎‏این امر، مشروط و مقید کردن قدرت پادشاه به قانون اساسی است. گفتمانِ غالب بر ذهن‏‎ ‎‏روشن فکرانِ ایرانی حتی تا آستانۀ انقلاب اسلامی، مشروطیت است؛ یعنی راهی که در‏‎ ‎‏منزل اولِ آن، شاه قدرت خود را با دیگران تقسیم کرده و در منزل آخر آن، سلطنت‏‎ ‎‏می کند و نه حکومت. این راه برون رفت، برای حل مشکلی است که تنها لایۀ نازکی از‏‎ ‎‏نخبگان را در قدرت سهیم کرده و سپس طی منازعاتی طولانی و یا شکل گیری و تجمیع‏ منافع گروه های

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳
‏اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

‏اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی

اخلاق و سیاست از پدیده های مهمی محسوب می شوند که از دیرباز در ستیز با‏‎ ‎‏یک دیگر به سر می برند. نوع نسبت و رابطۀ بین این دو متغیر پی آمدهای مثبت و یا منفی‏‎ ‎‏بزرگی برای اجتماع به دنبال می آورد و شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهم ترین‏‎ ‎‏عواملی که موجب نقطه عطف و تحوّل در سیاست و اندیشۀ سیاسی شده است به رابطۀ‏‎ ‎‏بین اخلاق و سیاست برمی گردد.‏ ‏‏چهرۀ ژانوسی سیاست که آن را از جهتی زشت و پلید و شیطانی می نمایاند و از دیگر‏‎ ‎‏سو چهره ای پاک و مقدس و الهی برای آن ترسیم می کند، ریشه در نوع تعامل بین اخلاق‏‎ ‎‏و سیاست دارد که هر کدام گفتمانی خاص در ادبیات سیاسی جهان به خود اختصاص‏‎ ‎‏داده است.‏

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
جایگاه مردم در نظام حکومتی اسلامی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

جایگاه مردم در نظام حکومتی اسلامی

در میان اندیشمندان و مصلحان جهان در قرن های اخیر، حضرت امام خمینی ـ‏‎ ‎‏رضوان الله علیه ـ از این ویژگی منحصر به فرد برخوردار بوده است که توانست ضمن‏‎ ‎‏ارائه طرح تفصیلی روشن و مستدلی از نظریه حکومتی اسلام موفق به برپایی و اجرای‏‎ ‎‏آن گردد و جامعه ای با ریشه های عمیق تمدن و فرهنگ را در کشوری گسترده و برخودار‏‎ ‎‏از جای گاه برجسته ای در نقشه سیاسی ـ اجتماعی جهان در جهت انقلابی فراگیر رهبری‏‎ ‎‏کند و با حمایت گسترده و بی نظیر مردم، سیستم حکومتی مورد نظر خود را به اجرا‏‎ ‎‏درآورد و حکومتی نیرومند و پایدار را بر شالوده آن بر پا کند.‏‏‏ما در این نوشتار، در تکمیل مباحث پیشین خود در زمینه تبیین اندیشه سیاسی‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ طی چند مطلب، به طور مختصر و ساده به‏‎ ‎‏بررسی و تبیین یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام (که جایگاه مردم در سیستم‏‎ ‎‏حکومتی اسلام است) می پردازیم.‏‏‏ ‏‏‏مطلب اول: ارکان عقلی حکومت‏‏‏بنابر آن چه عقل نظری و عقل عملی حکم می کند، حکومت در هر جامعه و در هر‏ ‏زمان و مکانی باید بر دو پایه اصلی: قدرت و مشروعیت استوار گردد، زیرا حکومت‏‎ ‎‏بدون قدرت حکومت نیست و حکومت بدون مشروعیت ظلم است.‏‏‏به مقتضای حکم عقل نظری، حکومت باید از قدرت برخوردار باشد تا بتواند نظم را‏‎ ‎‏در جامعه بر پا کند و به مقتضای حکم عقل عملی، حکومت باید مشروعیت داشته باشد؛‏‎

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
معرفی بانوی انقلاب از زبان خود
چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
مشی خانم در زندگی

بانوی انقلاب

مشی خانم در زندگی

خانم بعد از آمدن به تهران و سکنی گزیدن در جماران با توجه به خانواده اصیلی که داشتند به دنبال فرمایش امام مبنی بر اینکه وسایل زندگی ایشان در نجف به تهران بازگردانده شود، ـ در شرایطی که می توانستند این امر را نپذیرند و از تهران وسایل زندگی خود را تهیه کنند، اما ـ مطابق فرمایش امام دستور دادند وسایل زندگیشان از نجف برگردانده شود و تا آخر عمر با همان وسایل ساده و معمولی زندگی کردند، و در این مورد شاید ایشان به دلیل زندگی خانواده پدری این سبک زندگی ساده را قبول نداشتند، اما به خاطر امام آن را پذیرفتند. به نظر من هنر خانم این بود که با وجود این که این شیوه زندگی ایشان با زندگی قبل از ازدواجشان فرق داشت اما با درک شرایط، این سبک زندگی را تا پایان عمر شان پذیرفتند. و احترام خانم به آقا و سخنانشان در حدی بود که این احترام بعد از فوت آقا نیز همواره حفظ شد.

چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تسلیم در برابر مشیت الهی

بانوی انقلاب

تسلیم در برابر مشیت الهی

هر دو فرزند عزیزم زود از دنیا رفتند نمیدانم شاید رفتار من سبب شده باشد زیرا من شنیده ام که در روایات هست احترام بیش از حد به فرزندان بخصوص از ناحیه مادر سبب کوتاهی عمر اولاد می شود، بگذریم من چاره ای نداشتم وقتی هر کدام از این دو عزیزم با آن قد و قواره و لباس روحانیت و عمامه مشکی وارد اطاقم می شدند بی اختیار جلوی پای آنها بر می خواستم و ادای احترام می کردم. این صحبتهای خانم، آیت الله هاشمی و بقیه را آنچنان مجذوب و شگفت زده کرده بود که بعد از آن دیگر کسی در برابر خانم از رحلت حاج سید احمد آقا سخن نگفت و مجلس با رفتن آقای هاشمی پایان پذیرفت. من در آن روز و حتی تا به امروز متحیّرم که چگونه خانم این درد جانکاه را از همان لحظات اول پذیرفت. این امکان ندارد مگر در سایه دیانت و تقوای ناب الهی.

چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
الگوی عبادی و دینی برای بانوان جامعه

بانوی انقلاب

الگوی عبادی و دینی برای بانوان جامعه

در انظار عبادت نمی کردند. همان طور که اگر چیزی می خواستند به کسی ببخشند، هیچ کس مطلع نمی شد مگربه صورت اتفاقی. بسیار مناعت طبع داشتند و حاضر نبودند با یک بخشش کوچک آبروی طرف را ببرند. البته اگر پیش ایشان زیاد می ماندیم می دیدیم مثلاً در ماه رمضان دعای افتتاح و ایام محرم زیارت عاشورای ایشان ترک نمی شود. تا ده سال پیش که توان داشتند نماز جعفر طیار و عبادات مختلف و طولانی از ایشان دیده می شد ولی خودشان ظاهر نمی کردند. به طور کلی مادر، انسانی خوب و با ایمانی کامل بودند. شاید مقداری از آن تأثیر زندگی با امام بوده است چون در جواب سؤالی که از ایشان کردم که با یک دید کلی، شما چه تأثیری در زندگی امام داشتید و امام چه تأثیری در شما؟ کمی فکر کردند و جواب دادند: فکر می کنم من به زندگی امام آرامش دادم و آقا ایمان مرا تقویت و حفظ کرد. خودشان گفتند بعد از ازدواج، آقا به من گفتند: دو چیز از تو می خواهم یکی به واجباتت عمل کنی، دوم از محرمات بپرهیزی، و بعد هم گفتند: اگر می خواهی با خانواده ای رفت و آمدی را شروع کنی با من مشورت کن والا به کارهای دیگر شما کاری ندارم. (به نقل از خانم دکتر زهرا مصطفوی (دختر خانم))

سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
صفحه 26 از 221 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | بعدی >